F:ma A.Norrbacks garage. cfd

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

Spänningen kan man omvandla till mm, och när man sen deriverar från positionen så får man fram hastigeten och accelerationen, och sen dem andra konstiga namnen jerk t.ex. :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Jerk_(physics)
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

http://www.anorrback.fi/temp/a_kam.xls

8192 pulser / varv

http://www.anorrback.fi/temp/linearsensor.xls

linjärgivarens mätvärden.

/Andre'
power
GordonE
För mycket laddtryck

Inlägg av GordonE »

Hej André!
Måste säga att du är väldigt duktig med dina prylar. Kul att det finns någon som orkar fixa med sånt här själv. Jag tycker sånt är riktigt intressant!

Det blir nog bra när du stärker upp signalen lite på givaren! På mitt system så tror jag ripplet ligger på ca 2-4mV. Stärker du upp till 10V lär det ju bli mycket bättre.
Jag köpte ju förstärkarkort billigt till mina tryckgivare, men de har ju en mycket större förstärkningsgrad. Men det går att ändra lätt med motstånd. Är du intresserad så kan jag nog vidareförmedla en kontakt som möjligtvis kan ha några kort kvar!

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

tack tack.

Jag har ett sånt "fel" att jag hela tiden måste lära mej nya saker :)

/Andre'
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Och jag har ett sånt fel att var gång jag lär mig nåt nytt så ramlar nåt gammalt bort. Önskar att det inte var så. Erland.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Sitter och försöker förstå derivering, inte lätt. Var är alla som kan derivera?

Första derivatan av positionen är hastighet. Och det är tangenten till punkten i kurvan, dvs. lutningen på kurvan just vid den punkten.

Andra derivatan av positionen är accelerationen, som är förändringen av hastigheten.

Tredje derivatan är jerk som betyder förändringen av accelerationen.

Men hur jag i praktiken räknar ut hastigheten, accelerationen eller jerk längsmed kurvan har jag ännu inte listat ut.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

norrback har du läst gamla graham bell four stroke boken? jag köpte den 1989-90 gissar jag där går de in lite lagomt djupt i kamaxelns värd ungefär så mycket som sånna som vi behöver veta.

vill man gå djupare så fins det många värstig böcker i ämnet också men det är över kurs tror jag om man inte ska designa kammar från ruta ett.

jag kan lägga upp lite enkla formler angående velocity , acceleration kurvor om du vill?

snackar du metriska sifror eller tum? (finns för och nackdelar med båda men jag försöker köra metriskt än fast mycket läsvärt från usa är tum per grad mm :wink: )
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

du kan posta här om du vill. ingen skilnad om det är metriskt eller inte. kanske jag har nytta av lösningen.

orsaken till att jag behöver kunna derivera är för att göra mitt egna program som skall räkna ut hastighet, acceleration och jerk.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

För att kunna derivera så får du ha en funktion först. Jag la in punkterna som en punktserie från din mätning på a-kammen i ett grafprogram.
http://download.cnet.com/Graph/3000-205 ... 63417.html
Fick först ta ut en medellinje (dynamiskt medelvärde i programmet) pga det var så mycket störningar i mätningen. Man såg också att upplösningen inte var den bästa men det beror väl på ad-omvandlaren som du skulle byta? Sen fick jag ut en funktion från punkterna och sen lät jag programmet derivera ett par gånger.

Kan lägga upp några bilder på det imorron, har bilderna på jobb. Men hade det varit en bättre kurva med mindre störningar och värdena hade varit grader och mm från början så skulle det blivit bättre, det som jag fick fram var mest ett test och fungera sådär :)
Nån som kan matlab kan snabbt göra det bättre.
Beroende på vilket programspråk du använder, men det brukar finnas färdiga script för derivering?

En bra bok:
http://books.google.se/books?id=m6keIkW ... q=&f=false

Här är grafer på först den uppmätta kamkurvan med lyftet multiplicerat så det blev verkligt lyft men med pulser istället för grader.
Sen gjorde jag en medellinje på det.
Denna medellinje blev en funktion som sen är deriverad så hastigheten kommer fram, och sen deriverad en gång till så accelerationen kommer fram. Detta är bara ett test och jag har inte full koll på det så ta inte värdena seriöst, och om nån matematiker ser detta så rätta mina fel..

Bild

Bild

Bild

Bild
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Här kommer en bättre graf (mm lyft på Y och kam grader på X) av e värre kam, höjde spänningen så jag har 10V som mest nu, slapp mycket brus. Skall försöka få den att ge ett medelta på 2 - 3 mätningar sen skriva i filen.

Bild

Kristoffer, hur får du ut derivatan som en du funktion i grafen, hittar inget?

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

norrback skrev:Kristoffer, hur får du ut derivatan som en du funktion i grafen, hittar inget?

/Andre'
När du har lagt in en punktserie, så markerar du "serie 1" sen väljer du funktion -> trendlinje. Klicka på polynomisk och sen vilken grad av polynom du vill ha (prova olika). Sen väljer du funktion -> derivata och skriver in inom vilket intervall. Zoom funktionen är inte särskilt bra i programmet men det har du kanske märkt redan. :)
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

tack, man måste altså försöka hitta en funktion som är tillräckligt lik lyftprofilen, sen derivera den.

Fick det att fungera, skulle verkligen vara bra om man skulle kunna ha flera olika y-skalor i samma diagram. kanske det går...

/Andre'
power
Anders Elenius
För lite laddtryck

Inlägg av Anders Elenius »

Börjar låta som hebreiska det här Andrè...:) Sko måst koma ut en sväng å kytt na va du har på gang, å "deriver" na liitchi...:) Bra "fel" du har iallafall att lära sig nya saker hela tiden...
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Anders, de ska du göra.

Kristoffer, märkte i misstag att excel kan göra en trendline med 6 ordningens polynom. Delade in lyftprofilen i 8 - 12 delar och fick ut en 6 gradens polynom för varje segment. Excel kan också skriva ut funktionen, typ 2e+4x6. + 3e+3x5 osv....

Som i sintur går att derivera mot X axeln och då skall man få hastigheten i text format för varje punkt. Har inte hunnit testa räka ännu och jämföra med diagrammet, kanske på veckoslutet.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kan lägga upp en bild/fil från min cam pro plus så kan du gämföra? vist va det en vanlig 10.5mm A kam?
Skriv svar