bmw diesel 6:or?
- westerlund
- För mycket laddtryck
bmw diesel 6:or?
någon som vet om dessa motorer är tacksam för trimning? alltså motorena som sitter i e36/e34..? funderar inte på någon super effekt, utan mest nyfiken vad dom klarar utav???! 

bmw 320d som brukis..
volvo pv -62 som finbil..
volvo pv -62 som finbil..
-
- Forumsberoende
-
- Forumsberoende
- westerlund
- För mycket laddtryck
Problemet er at vannpumpa ryker helt plutselig på disse bmw. Man hører ikke ulyder eller merker slakk og plutselig er måleren på det røde og da er det forseint. Men trur de skal ha intervall på 10000 tusen mil når det gjelder vannpumpebytte, mange shiter i dette og det ender med katastrofe hver gang (sprekt topp) 

- westerlund
- För mycket laddtryck
Klen å klen vet jag inte? Kanske inte den stadigaste i historien men nog tror jag den håller för några hundra häst! Största problemet är termostaten som inte flödar tillräckligt. Man hinner inte plåga motorn allt för länge innan tempen stiger. Antar att det är 324td tråden som du läst? Då har du nog uppmärksammat detta och en ful lösning är att borra några hål i termostaten så man får upp flödet. Ska du bygga på M51an tror jag det är smart att byta turbo och kasta grenrör och bygga ett som inte bromsar upp en massa mottryck.westerlund skrev:hittade lite fakta på en tråd på autopowermen om man skulle upp över 180hk så blev det dyrt och en jäkla massa arbete!
![]()
men det stämde som du sade AXL_ toppen är tydligen klen på dessa motorer..
Viktigaste av allt. Sätt in en avgastämpmätare så du har koll på vad som händer. Det är med värmen som du skrotar motorn.
Med original mekanisk M21 pump fullt påställd får man en ganska kul bil. Inte så många hästar på pappret kanske men motorn svarar kanon på mer bränsle och mer luft. Låter kanoners när laddtrycket passerar kilot

Senast redigerad av stezze den sön okt 04, 2009 8:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Glömde skriva att det med termostaten gällde M21an i första hand men tror att M51an har samma problem.
Det taskiga är pumpkonstruktionen. Skiten med mekanisk pump är reglerområdet för ställverket. Man kommer inte åt hela slaget
Den elektriska är svår att tygla om man inte är kunnig på el. Men gör man det tror jag att man har en hel del att hämta
.
Den mekaniska är helt OK med std 10mm element. Tror att det kan gå skapligt med 11mm element också. Men om man ska upp i mycket effekt blir det 12mm elementet och då blir det problem med att få någon ordning på motorgången. Klart ska man bara köra runt som ett tok på byn med konstant svartrök funkar det väl
. Men då kommer kolvskärning som ett brev på posten 
Det taskiga är pumpkonstruktionen. Skiten med mekanisk pump är reglerområdet för ställverket. Man kommer inte åt hela slaget

Den elektriska är svår att tygla om man inte är kunnig på el. Men gör man det tror jag att man har en hel del att hämta

Den mekaniska är helt OK med std 10mm element. Tror att det kan gå skapligt med 11mm element också. Men om man ska upp i mycket effekt blir det 12mm elementet och då blir det problem med att få någon ordning på motorgången. Klart ska man bara köra runt som ett tok på byn med konstant svartrök funkar det väl

- westerlund
- För mycket laddtryck
Kolla under huven lite först bara och känn efter om du tycker den karossen är tillräckligt lättskruvad. Jag va på väg att köpa en för att vässa lite. Men sedan jag sett hur trångt det skulle bli att bygga riktigt grenrör så la jag ned planernawesterlund skrev:stezze: okey, hade väl inte tänkt o ha något värsting åk, utan bara sådär lite lämpligttyp 200-220hk
har ingen sådan bil än, men är sugen på en polares 325td -95 o ha som pendlar bil. men man vill ju kunna ta sig fram snabbt
haha...

Övrigt kalasbil

-
- Ganska mycket laddtryck
dom klarar en hel del..
finns en i luleå som har 300- 400 hk i sin 324, såklart med mekanisk pump.. han laddar kring 3 bar i den.. lars hedkvist dieselservice i luleå har bygt om den pumpen och den levererar kring 160 kubik
kör hårt, livet är kort!!!
Re: dom klarar en hel del..
Mmm Helgonet på AP. Inte helt lättkörd verkar det som250_turbo skrev:finns en i luleå som har 300- 400 hk i sin 324, såklart med mekanisk pump.. han laddar kring 3 bar i den.. lars hedkvist dieselservice i luleå har bygt om den pumpen och den levererar kring 160 kubik

- westerlund
- För mycket laddtryck