bmw diesel 6:or?

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
westerlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: ons maj 06, 2009 8:46 pm
Ort: Umeå/Dorotea

bmw diesel 6:or?

Inlägg av westerlund »

någon som vet om dessa motorer är tacksam för trimning? alltså motorena som sitter i e36/e34..? funderar inte på någon super effekt, utan mest nyfiken vad dom klarar utav???! :thumbright:
bmw 320d som brukis..
volvo pv -62 som finbil..
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

Sitter väll elektrisk pump på dom där så de går väll inte att ställa upp pumpen och den fel kodar väll om du drar upp laddet. vet inte säkert, har bara för mig de
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

annars så är dom väll känd för att ha klen topp
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Problemet är som sagt elpumpen på dem, funkar att meka dit en mekanisk pump från en m21a, då borde motorn kunna orka med en 180-190hk :)
volvod6
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: sön dec 07, 2008 8:29 pm

Inlägg av volvod6 »

axL_ skrev:annars så är dom väll känd för att ha klen topp
Det er sant. En varmkjøring og toppen din er skrot i 80 prosent av tilfellene.
Användarvisningsbild
westerlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: ons maj 06, 2009 8:46 pm
Ort: Umeå/Dorotea

Inlägg av westerlund »

aha... kan nog stämma? är inte så insatt i dessa motorer så jag vet inte..
bmw 320d som brukis..
volvo pv -62 som finbil..
volvod6
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: sön dec 07, 2008 8:29 pm

Inlägg av volvod6 »

Problemet er at vannpumpa ryker helt plutselig på disse bmw. Man hører ikke ulyder eller merker slakk og plutselig er måleren på det røde og da er det forseint. Men trur de skal ha intervall på 10000 tusen mil når det gjelder vannpumpebytte, mange shiter i dette og det ender med katastrofe hver gang (sprekt topp) :hihi:
Användarvisningsbild
westerlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: ons maj 06, 2009 8:46 pm
Ort: Umeå/Dorotea

Inlägg av westerlund »

hittade lite fakta på en tråd på autopower :) men om man skulle upp över 180hk så blev det dyrt och en jäkla massa arbete! :thumbdown:
men det stämde som du sade AXL_ toppen är tydligen klen på dessa motorer..
bmw 320d som brukis..
volvo pv -62 som finbil..
stezze
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 22, 2008 11:22 am
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av stezze »

westerlund skrev:hittade lite fakta på en tråd på autopower :) men om man skulle upp över 180hk så blev det dyrt och en jäkla massa arbete! :thumbdown:
men det stämde som du sade AXL_ toppen är tydligen klen på dessa motorer..
Klen å klen vet jag inte? Kanske inte den stadigaste i historien men nog tror jag den håller för några hundra häst! Största problemet är termostaten som inte flödar tillräckligt. Man hinner inte plåga motorn allt för länge innan tempen stiger. Antar att det är 324td tråden som du läst? Då har du nog uppmärksammat detta och en ful lösning är att borra några hål i termostaten så man får upp flödet. Ska du bygga på M51an tror jag det är smart att byta turbo och kasta grenrör och bygga ett som inte bromsar upp en massa mottryck.

Viktigaste av allt. Sätt in en avgastämpmätare så du har koll på vad som händer. Det är med värmen som du skrotar motorn.

Med original mekanisk M21 pump fullt påställd får man en ganska kul bil. Inte så många hästar på pappret kanske men motorn svarar kanon på mer bränsle och mer luft. Låter kanoners när laddtrycket passerar kilot :D . Jag anser att det är viktigt att ha ett väldigt friflödande avgassystem (original går fetbort) och kall insugsluft för att det ska ge något annat än svart rök och sprucken topp :wink:
Senast redigerad av stezze den sön okt 04, 2009 8:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
stezze
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 22, 2008 11:22 am
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av stezze »

Glömde skriva att det med termostaten gällde M21an i första hand men tror att M51an har samma problem.

Det taskiga är pumpkonstruktionen. Skiten med mekanisk pump är reglerområdet för ställverket. Man kommer inte åt hela slaget :thumbdown:
Den elektriska är svår att tygla om man inte är kunnig på el. Men gör man det tror jag att man har en hel del att hämta 8).

Den mekaniska är helt OK med std 10mm element. Tror att det kan gå skapligt med 11mm element också. Men om man ska upp i mycket effekt blir det 12mm elementet och då blir det problem med att få någon ordning på motorgången. Klart ska man bara köra runt som ett tok på byn med konstant svartrök funkar det väl :lol:. Men då kommer kolvskärning som ett brev på posten :doh:
Användarvisningsbild
westerlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: ons maj 06, 2009 8:46 pm
Ort: Umeå/Dorotea

Inlägg av westerlund »

stezze: okey, hade väl inte tänkt o ha något värsting åk, utan bara sådär lite lämpligt :D typ 200-220hk :thumbright: har ingen sådan bil än, men är sugen på en polares 325td -95 o ha som pendlar bil. men man vill ju kunna ta sig fram snabbt ;) haha...
bmw 320d som brukis..
volvo pv -62 som finbil..
stezze
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 22, 2008 11:22 am
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av stezze »

westerlund skrev:stezze: okey, hade väl inte tänkt o ha något värsting åk, utan bara sådär lite lämpligt :D typ 200-220hk :thumbright: har ingen sådan bil än, men är sugen på en polares 325td -95 o ha som pendlar bil. men man vill ju kunna ta sig fram snabbt ;) haha...
Kolla under huven lite först bara och känn efter om du tycker den karossen är tillräckligt lättskruvad. Jag va på väg att köpa en för att vässa lite. Men sedan jag sett hur trångt det skulle bli att bygga riktigt grenrör så la jag ned planerna :doh:

Övrigt kalasbil :D
A_kristoffersson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: sön aug 23, 2009 12:01 pm
Ort: Råneå

dom klarar en hel del..

Inlägg av A_kristoffersson »

finns en i luleå som har 300- 400 hk i sin 324, såklart med mekanisk pump.. han laddar kring 3 bar i den.. lars hedkvist dieselservice i luleå har bygt om den pumpen och den levererar kring 160 kubik
kör hårt, livet är kort!!!
stezze
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 22, 2008 11:22 am
Ort: Örnsköldsvik

Re: dom klarar en hel del..

Inlägg av stezze »

250_turbo skrev:finns en i luleå som har 300- 400 hk i sin 324, såklart med mekanisk pump.. han laddar kring 3 bar i den.. lars hedkvist dieselservice i luleå har bygt om den pumpen och den levererar kring 160 kubik
Mmm Helgonet på AP. Inte helt lättkörd verkar det som :twisted:
Användarvisningsbild
westerlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: ons maj 06, 2009 8:46 pm
Ort: Umeå/Dorotea

Inlägg av westerlund »

Men sedan jag sett hur trångt det skulle bli att bygga riktigt grenrör så la jag ned planerna
Har inte kollat så mkt, men kan tänka mig att det är trångt där under :P
bmw 320d som brukis..
volvo pv -62 som finbil..
Skriv svar