Tips på turboaggregat?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Spondon
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Tips på turboaggregat?

Inlägg av Spondon »

Tjena.

Har besökt det här forumet en längre tid och har märkt att ni inte är rädda för att använda (lite för) stora turboaggregat! :wink:

Själv åker jag en gammal Honda Crx från -84. Motorn är en 1,5 liters 12-ventilare med 8,7:1 i kompförhållande. Den ska ge 100 hk och med c:a 850 kg att släpa på så är den rätt pigg, även utan laddtryck.

Nu till problemet. Jag var lite dum och valde en liten turbo, med motiveringen att motorn är liten. :roll:
Det är en Garrett T25 från en Saab 9000 -94. Laddar runt 0,5 bar och har inget lagg alls, känns nästan som det inte sitter nån turbo på.
Däremot så kan jag inte ladda mer än 0,5. Provade lite på 0,7 härom dan men det spikar direkt. Kompet borde inte vara nåt problem. Soppa får den så det räcker, tändningen har jag iofs sig bara backat manuellt, men min gissning är att avgasmottrycket är för stort?! Grenröret är byggt av tryckkärlsrör, 38mm id. Efter turbon sitter det 2,5" rör hela vägen bak till en Apple raktigenom-dämpare.

Nån som kan rekommendera ett lämpligt aggregat?

Jag har en separat wastegate från en Audi liggande, och hade väl tänkt mig en turbo utan integrerad wg. helst med T3-fläns.

Har en Garrett T3 med 0,63 avgashus och Trim-60 kompressor, i behov av renovering, men det kanske finns nåt lämpligare agg för dom pengarna det kostar att renovera?

Och jag är inte rädd för lite turbolagg! :)

Här har ni bilen: http://goto.glocalnet.net/spondon/

Det mesta hembyggt och med liten budget, därför känns det inge kul när folk rekommenderar turbos för 10-15000:-. Det är ju vad hela bygget har kostat!

Mvh, Mange
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

När man beräknar storleken på turbon ska man räkna på motorns sugmotor-effekt och det tryck som ska användas. Din motor ger ju 100hk nästan som en tex B23a, inte 45hk som en Ford Cortina 1500cc. En fin turbo skulle va en KKK26 eller (KKK26RSR) tex den är oftast utan wastgate (som du ville ha) och är både billig och bra. Den ska räcka upp mot 1.8 bar på din motor.

Sen tycker jag det är konstigt att den spikar redan vid 0.7 bar, vad har du gjort åt hondas bränsle system så det ger ca 80% mer bränsle? och vad har du för förtändning på fullt varv och laddtryck?
Användarvisningsbild
Spondon
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Spondon »

Det sitter 370cc spridare (std 190cc) och en 1:3 progressiv btr. Grundbränsletryck c:a 1,5 bar (går lite fett på låglast, men det funkar helt ok), på fullt laddtryck, fn. 0,5 bar, landar bränsletrycket på 3 bar. Spridarna är specade till 370cc vid 2,5 bar så dom ska räcka till.

Däremot så ska jag erkänna att jag inte har jättekoll på tändningen. Backad genom att vrida fördelaren, har inte låst den så den ändrar ju tändningen på högre varvtal... Kan väl vara där problemet ligger. Har en beskrivning från Hks turbosats hur man låser "advance-plate"(vad f-n heter det på svenska :oops: ). Kan det vara nåt, kanske?

Var hittar man k26-an i för fordon? Audi RS-nånting har jag för mig, Porsche? Satt ett sånt på Merca 300D men den hade nåt skumt avgashus med integrerad wg. Brukar ju skilja rätt mycket beroende på vilken motortyp det sitter på.

/Mange
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Tycker det luktar väldigt mkt som att du behöver ha koll på just tändläget.
Att man backar tändning i samband med övertryck e normalt.
Få e de motorer som klarar sig utan.

HKS bitar...e bara vansinnigt dyra.
Ett tips..för att kunna styra lite av varje om du vill...
Perfect power SMT6.
Lite krånglig i setup,men funkar alldeles utmärkt.
Kan ev ha en som ligger å skräpar i verkstan.
Kan kolla om du vill.

Den styr som sk piggyback både bränsle å tändning samt gör att man på maskiner med MAF kan ersätta denna me en MAP sensor.
Användarvisningsbild
Spondon
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Spondon »

Jo, Hks är dyrt men detta är bara en beskrivning hur man låser fördelaren med en lite bricka. Tror tyvärr inte att det funkar med Smt6, möjligen att styra soppan.
Har surfat runt på diverse amerikanska Honda-forum, och det finns ett antal olika lösningar för att mappa original-sprut/tänding, men inget funkar till min gamm-bil.
Nya Ngk-stift ihopknackade till 0,7mm hjälpte mycket, innan dess så misstände den nå grymt på högre varv/ladd.

Och std-sprutet är Map-styrt, dock ej för överladdning.

Har en extrafördelare liggande som jag tänkte experimentera lite med. Kanske går att bygga om vakumstyrningen så att den backar på laddtryck?!

/Mange
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

lås tändningen på ca18-20grader. kolla sen så så rotorn hittar av mot tändkabeln. jag är ingen expert på sm6 men jag har hört att dom kan ha problem med signalen från tändningstriggern på vissa jappsare (optisk?). men med en fast tändpunkt och sm6 på bränsle sidan ska den gå att få städad på låga varv och tillräckligt fet på höga tryck och varv.
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av stoffehansson »

stopp och bromsbelägg!!! jag är också olyklig crx ägare (bruksbilen) har samma sprut på min (1,6i 16v) det är väl åndå vakumstyrt? får inte styrboxen tuppjuck när man kastar in massa övertryck i den stackars motorn? har en liten kkk aggregat liggades är jätte suge på att göra en enkel "snabbinstallation" men tvekar pga av det muppiga sprutet!
Användarvisningsbild
Spondon
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Spondon »

Min har inte strulat på övertryck, det är väl för gammalt sprut. :) Men den kompenserar inte för laddtryck.

Däremot så kan det, på vissa bilar, över ett visst tryck få spel och gå över i nån sorts nödläge (0,6 bar tror jag Honda-spruten klarar?) . Detta löser man enklast med t-kors och backventil på slangen från insug till mapsensorn.

/Mange
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Tox »

Hmmm .. det måste vara tändningen, har du fixat alla vassa kanter i topp och kolvar??? Om det nu är så på hondorna ... ventilurfräsningar mm.
Personligen skulle jag nog först prova den T3 trim 60, lagersatser köper du billigt från USA.
Jag åkte 12.62@188 med en 1300kg FWD bil på en taskig stripp med ett sånnt agg fast då hade jag ett .48 avgashus. Min trim60 hanterade ladd upp till 1,8 bar utan problem, men kan tänka mig att från drygt 1,5bar så är det ingen större effektökning.
Bild
Användarvisningsbild
Spondon
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Spondon »

Tox skrev:Hmmm .. det måste vara tändningen, har du fixat alla vassa kanter i topp och kolvar??? Om det nu är så på hondorna ... ventilurfräsningar mm.
Har inte öppnat motorn än (17000 mil enligt mätaren). 8) Men jag har en extramotor som jag tänkte renovera och snygga till i toppen etc. Den har ventilurfräsningar som inte är jättesnygga så det kan ju bidra.
Tox skrev:Personligen skulle jag nog först prova den T3 trim 60, lagersatser köper du billigt från USA.
Det där med lagersatserna låter intressant, tyvärr så har jag en helt vanlig Volvo 740 T3-a som glappar ordentligt. 0,63 avgashuset ligger löst och har ett par avdragna pinnbultar, och Trim-60 kompressorn med hjul ligger lös från en slaktad, heeeelslut turbo. Så det skulle nog behövas lite balansering när dessa delar sätts ihop...

/Mange
Användarvisningsbild
Spondon
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Spondon »

Kan tillägga att i verkstadsmanualen jag har i datorn så kan jag inte hitta någon koppling mellan styrdonet för sprutet och tändningen. Är nog bara vakum och centrifugalvikter som ändrar tändningen.

Väntar på att en fd. arbetskamrat ska bygga ett Megasquirt till mig. Alla komponenter finns att plocka från hyllan på jobbet samt att han även har etsat egna kort. Tyvärr så saknas en viktig ingrediens, tid! :(

/Mange
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Tox »

Du sätt i nya lager i huset och bulta på avgashuset och trim 60 kompressorn, kolla bara att den inte har varit så slut så kompressorhjulet har tagit i kompressorhuset och slipat där för då är det bara att kasta den.
Balansera behöver du inte, lovar att den fungerar många mil ändå. Annars så har jag ett sånnt agg liggande som var byggt från fabrik tb0350 kallar dom det, det är exakt en T3.a med trim 60 kompressor.
Jens har svarvat inlopp och slipat lite på den.
Eller om du vill kan jag bulta ihop en t3/t4 hybrid av den, för jag ska ha en ny kompressor till t4.an för den flödar max redan och motor har inte exploderat. Så då är det bara att skaffa värre grejor och mata motor stackarn med mer luft och bränsle ;)
Bild
Användarvisningsbild
Spondon
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Spondon »

Nejdå, det är inget som tagit i, bara glappt. Plockar ju som sagt ihop en turbo av tre, men som du säger så håller det nog många mil. Den ska ju inte sitta i nån lågloppsbil heller, blir mest raktframräsing och bus på gatan. :D

0,63-avgashuset är efter vad jag hört ganska ovanligt, satt väl bara på första 240 turbon?! Mitt är sprickfritt och i mycket bra skick (förutom avdragna pinnbultar...) så det vill jag iaf använda. Och i kombination med en T4-kompressor skulle det nog bli ett trevligt agg!

/Mange
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Tox »

Jag har ett .68 hus på min, den som ligger alltså, jag tror att dom husen även satt på Cossies med T3 or och att dom går att köpa nya parti och minut.
Problemet med hybrider är att turbinen egentligen blir förliten, jag tror att 350hk sen ska man absolut fundera på en maffigare turbin oavsett a/r på avgashuset .. avgaserna ska ut genom den där ynkliga 48,2mm turbinen.
Sedan så tror jag att det blir problem med den lilla innbyggda WG någonstans efter 350hk. men visst Volvo bromsade någon till fuskad T3a till ca 440hk men ingen vet hur avgas tempen var då, men det var mer en förklädd t4 kompressor och jag tror att dom hade varit och fuskat med turbinen oxå.
Utan ska du åka Garret och ha 400-500hk så ska det vara en t4 p-trim avgas turbin så du får 65mm utlopp om man använder t seriens agg.
Så hybrider som är "populära" ska man kolla rätt noga, det går inte att bara titta på hur mycket kompressorn flödar och tänka med en t3 turbin så kommer jag att ha ladd jätte tidig och kompressorn matar luft för 600hk.
Så att bulta på en t4 kompressor på en t3 standard turbin kanske ger dig 50hk mer än vad en trim 60 t3 kompressor klarar, sedan blir det bekymmer att kunna få ut mer effekt ur agget med den turbinen.
Sedan så kan du få rena t4 turbosar men med t3 fläns mot grenröret, men det tycker inte jag är en hybrid.
Renovera och bygg ihop t3:an med trim 60 då har du ett agg till 300hk det känns nog manligt i en sån där skokartong till bil som du har ;)
Jag har inte kollat exakt men ett rebuilt kit till en t3.a ca 70 usd och om du vill ha ett 360g trycklager ca 70 usd till.
Bild
Användarvisningsbild
Spondon
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Spondon »

Jag får tacka och bocka för alla tips och råd.

Sen vill jag tillägga att motorn nog inte pallar för så mycket mer än 250 hk för vettiga pengar. Och ska jag ha mer än så kan jag lika gärna bygga på en V-tec så har jag en mycket bättre grundmotor. Har sett några första generationens Crx med sån motor. Det blir trångt som f-n med turbo och ic, men finns det hjärterum... :)
Men isf blir det nog en annan bil, Civic 92-95 eller nåt liknande.

Är inte helt insnöad på Honda, kan nog bli nåt bakhjulsdrivet vad det lider. Det roliga med den här bilen är ju den låga vikten. Med nuvarande c:a 150 hk känns bilen som en raket, och bara en liten ökning av laddet känns rätt mycket! :twisted:

/Mange
Skriv svar