Samma härva b230et/b230ft ?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Berrkan
Lite mer laddtryck

Samma härva b230et/b230ft ?

Inlägg av Berrkan »

Är det samma kabelhärva på en b230et och b230ft?

Köpte en b230ft motor som sas vara från en -88 740. Men vad jag har fått höra så ska det ju sitta en ET motor i dom?

Hur som helst är jag på jakt efter en kabelhärva och undrar om det spelar någon roll om jag köper en härva till en ET eller FT motor.
frittjoff
För mycket laddtryck

Inlägg av frittjoff »

Vad ja fått lära mig så är det en jävla blandning på motorerna mellan 88-90 både med grov bottendel o klen. b230et finns bara med klen bottendel men lämnar ändå mest effekt orginal.

På 88orna kan där sitta både ET och FT du får ta o kolla reg nr:et på transportstyrelsen (vägverket) 18xhk är ET.

Om du har en et orginal så ska du ju helst ha motronic härvan till denna, annars sitter där väll LH jetronic på FT:n
Berrkan
Lite mer laddtryck

Inlägg av Berrkan »

Problemet är att jag köpte motorn för 2 år sedan av en "gammal bekant" som sa att den plockades ur en fungerande krockad -88 740, och har ingen aning om regnr på den.

Ok, nu är jag lite mer med i gemet. Det finns alltså en motronic härva och en jettronic härva om jag inte är ute och cyklar? På motorn finns märklappen med B230FT kvar så jag får ju förutsätta att det stämmer.

Jag fick med en jetronic box (0 280 000 544) som skulle vara ur den bilen också, men när jag söker på det på internet hittar jag bara att den ska passa b230F (inte FT nånstans).
Så jag vet inte om jag blivit en aningens blåst.

Anledningen varför jag frågar är att jag förhoppningsvis får tillgång till garage i veckan och hade tänkt införskaffa grejer så jag kan börja på mitt bygge.

Men hur som helst behöver jag en jetronichärva då antar jag
robban67
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av robban67 »

Hej

styrboxen du har är till jetronics system som kallas lh 2.2 och sitter på b230f motorn 87 resp 88amodellerna.

Till b230et sitter det som standard motronic 1.* = osäker på den sista siffran.

Du har lite olika givare på motronic än på lh systemet och det gör att du inte kan kombinera dem.

På ET:n och motronic har du t.ex 2 stycken givare baktill på maskin som känner av vevaxelns rörelse medans du på lh:t har en givare där ( senare modellen lh 2,4 ( 88b ) ) samt på lh 2,2 så sitter det en hallgivare i fördelaren vilket det inte gör på motronicsystemet.

På din topp sitter det väl också spridarna direkt in i toppen medans de på de andra maskinerna sitter spridarna på insuget ?

Du bör nog leta reda på en originalhärva till b230et om du ska köra med den tycker jag , enklast så...

mvh

Robban
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen
Berrkan
Lite mer laddtryck

Inlägg av Berrkan »

Tack för svaren. Men jag hänger ändå inte riktigt med. Vad jag vet och minns så är det ju en FT motor jag har (enligt märkningen och spridare på insuget) och då kan jag väl inte skaffa en ET härva?

och angående styrboxen. Ok då stämmer det alltså det jag trodde att styrboxen var till en b230f motor. Passar den även b230ft motorn eller är det någon annan box till den? (b230f är väl utan turbo?)

Uppskattar era snabba svar.
robban67
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av robban67 »

Hej

Tror jag var lite trött när jag skrev mitt inlägg igår , ber hemskt mycket om ursäkt för det.

Boxen du har är till ett lh 2,2 som sagt ( jag har precis sålt en sådan box därför har jag det i minnet ).

Till din FT-maskin får du skaffa en härva och boxar till lh 2,4 .

2,4 systemet är lite mer avancerat med adaptiv funktion , ett bra system tycker jag iaf att det är, anpassar sig med tändning etc om man byter kamaxeln, tändningen kan du själv INTE påverka .

Ärligt talat så tror jag att de systemen som använts till turbomotorerna är antingen Motronic eller lh 2,4, när jag tänker efter så tror jag att jag inte sett någon turbomaskin med 2,2 systemet.

mvh
Robban
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen
Berrkan
Lite mer laddtryck

Inlägg av Berrkan »

ingen fara. Tack för svaret! Då vet jag vad jag har att leta efter. Surt bara att den styrbox jag fick med är värdelös då (för mig).

Hämtade bilen jag ska ha motorn i igår. Var lite spännande med 10mils körning i en PV med halvtaskiga sommardäck och diffad bakaxel på snötäckt väg.
Ludde_
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Ludde_ »

Berrkan skrev:ingen fara. Tack för svaret! Då vet jag vad jag har att leta efter. Surt bara att den styrbox jag fick med är värdelös då (för mig).

Hämtade bilen jag ska ha motorn i igår. Var lite spännande med 10mils körning i en PV med halvtaskiga sommardäck och diffad bakaxel på snötäckt väg.
Snötäckt?

Har ni redan börjat få sån skit?

vi här nere i södern ska vara "glada" om det blir snöblandat regn någon gång under vintern.

Sry för OT

Mvh
Bmw m50b25turbo hx40 e85 192hk+
Kalle Ludvigsson
Ludde206@hotmail.com
0733644112
frittjoff
För mycket laddtryck

Inlägg av frittjoff »

robban67 skrev:Hej

styrboxen du har är till jetronics system som kallas lh 2.2 och sitter på b230f motorn 87 resp 88amodellerna.

Till b230et sitter det som standard motronic 1.* = osäker på den sista siffran.

Du har lite olika givare på motronic än på lh systemet och det gör att du inte kan kombinera dem.

På ET:n och motronic har du t.ex 2 stycken givare baktill på maskin som känner av vevaxelns rörelse medans du på lh:t har en givare där ( senare modellen lh 2,4 ( 88b ) ) samt på lh 2,2 så sitter det en hallgivare i fördelaren vilket det inte gör på motronicsystemet.

På din topp sitter det väl också spridarna direkt in i toppen medans de på de andra maskinerna sitter spridarna på insuget ?

Du bör nog leta reda på en originalhärva till b230et om du ska köra med den tycker jag , enklast så...

mvh

Robban
Det är bara Lh 2.2 som har hallgivare. volvos LH 2.4 har svänghjulsgivare allihopa.

Du ser lätt om de är en b230et också då dom har 531topp och A kam menas ftn har 530. Märkningen ser du ovanför grenröret ungefär i mitten.

Sen står de dessutom på blocken. Men somsagt plocka en LH 2.4 härva ifrån en nyare 740 sen boxar ifrån en turbo typ 940 fulltryckare
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende

Inlägg av coupe76 »

jag har en b230ft -88 med boxnr som slutar på *541 och det är lh 2,2
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Berrkan
Lite mer laddtryck

Inlägg av Berrkan »

Ja, det blev då en himla soppa för jag är rätt övertygad om att det sitter en 531 topp på den också. I slutändan är det väl en ihopplockad skuren motor jag sitter och trycker på.

Helt klart är det ju att jag gör lika bra i att inte leta några delar förän jag har motorn här och kan reda ut vad det är.

Har fixat en 140 framvagn, låda och en lammelad 240 axel nu också så det är mest motorelektroniken det hänger på nu.

Jag skriver skriker nog snart efter mer hjälp bara jag hämtat motorn.
Skriv svar