TAckarUrban Lindström skrev:Här är de bilder som saknas på förstasidan:turboTim skrev:snälla är det inte någon som kan fixa dem bilder som har försvunnit ? // Tim

Du misforstår. Du må bruke papperspakningen mellom chockelocket og forgasseren.Fredrik Forsberg skrev:Varför funkar det inte med orginal papperspackning där då?Baxman skrev: Javisst.
Jeg lager ett spor i messing akslingen til chocken og setter på en O-ring.
Deretter leder jeg ladetrykk inn i choke lokket. Da blir det tett, både for luft og bensinlekkasje, og choken fungerer som originalt.
Jeg satt akslingen i en drill (som ett bor) og laget sporet til o-ringen med en skjærfil. Skulle gjerne hatt en o-ring slik du sier, men det er ikke like nødvendig og jeg har ikke muligheten heller.larsat skrev:Det är väldigt enkelt att hålla koll på AFR med en
det ni gjort med choken låter mycket smidigt, är kanske inte alla som har möjlighet att fräsa ett runt spår i chokeplattan bara, men det går nog lämna bort..
jag skulle gärna testa dopa lite mer, får se när ja har tid med det bara.. det är kul med stromberg iaf!
Du kan IKKE lade mye på original nål. Volvo lader bare 0,35 BAR på sine R-sport satser, men nålen er likevel spesiell.Sten skrev:Om man gör denna trycksättningsmodd men inte slipar nålen,hur mycket kan man då ladda? Går det att justera nålsätet om man bara vill ladda typ 0,5bar eller måste man alltid slipa nålen?
Har dubbla stromberg och tänker eventuellt montera tre så det kan ju vara svårt att slipa alla lika....
Har läst att turbo nålarna som finns inte är mycket annorlunda mot orginal....
Motorn är en b30a
Använder man då ett pitårör och tar ut trycket därifrån till flotörhus så som man gör på mc förgasare eller? Hur menar du med att använda samma spjäll?larsat skrev:på min b20 med dubbla stormberg slipade jag inte nålarna utan jag dopade förgasarna istället som jag skrivit om tidigare, man leder in högre tryck i flottörhusen osv, ytterligare en fördel med flera förgasare är om man kan använda samma spjäll o kanske till o med leda ihop flottörhusen, allt går ju om man bara har möjlighet att bygga om såpass mycket och tycker det är värt arbetet
Så du menar att det går inte att använda larsats metod med dopning av flottörhus? Utan man måste alltid slipa nålarna,om man nu måste det så är det nog ingen ide jag provar då det inte blir lätt att slipa tre lika....Eller ens två....Baxman skrev: Du kan IKKE lade mye på original nål. Volvo lader bare 0,35 BAR på sine R-sport satser, men nålen er likevel spesiell.
Du løser ikke problemet med å justere nålsetet. Du må alltid slipe nålen.
De turbo nålene man bruker når man lader 1,0 - 1,5 BAR er veldig forskjellig fra en standard nål. På enden er nålen mindre enn 1,0 mm tykk.
Jeg har brukt begge deler, men min erfaring er at nålen MÅ slipes for at man skal få ett godt resultat, dvs ett bra bensinforbruk, en lettkjørt bil og grei effekt. Min erfaring er at dopning gir mye bensin på høye turtall, men ikke nok når man har liten turbo og bra med ladetrykk på 3 - 3500 o/min og under spool up.Sten skrev:Så du menar att det går inte att använda larsats metod med dopning av flottörhus? Utan man måste alltid slipa nålarna,om man nu måste det så är det nog ingen ide jag provar då det inte blir lätt att slipa tre lika....Eller ens två....Baxman skrev: Du kan IKKE lade mye på original nål. Volvo lader bare 0,35 BAR på sine R-sport satser, men nålen er likevel spesiell.
Du løser ikke problemet med å justere nålsetet. Du må alltid slipe nålen.
De turbo nålene man bruker når man lader 1,0 - 1,5 BAR er veldig forskjellig fra en standard nål. På enden er nålen mindre enn 1,0 mm tykk.
larsat skrev:Det går aldeles utmärkt att använda orginalnål om man dopar, jag har själv laddat 1,2 bar med dubbla stromberg och då räckte effekten till att köra av vägen o skrota bilen iaf..
Motorn beter sig precis som en sugmotor utan laddtryck och vid laddtryck ökas soppan genom dopningen.
Jag laddade då minst 0,5 bar helt utan dopning och då hade jag nog nästan 200 hk. (2,1liters B20 med F-kam, portad topp)
Med gemensamt spjäll menar jag 2 eller 3 förgasare och ett spjälldvs man bygger ett eget insug med spjäll typ 2,5-3" och sedan plockar man bort spjällaxlarna i förgasarna o pluggar hålen.
Precis som du sa använder man ett pitårör, jag hade mitt precis efter turbon i tryckröret och det blev för högt tryck där, jag hade det inte rakt ut 90 grader utan snett i flödesriktningen, man måste testa sig fram på lite olika ställen o olika vinklar.
Jag skulle nog testa precis efter intercoolern, eller precis innan, man har alltid ett visst tryckfall över IC och sedan kan nog vínkeln avgöra endel också!
Mycket testande blir det, men är sånt som är kul tycker jag iaf.
(Jag hade 0,1 bars tryckfall genom min IC).
Ok ni har alltså olika uppfattning om detta,körde du oxå med dubbla när du dopade? Det jag inte riktigt kan förstå är varför det inte skulle fungera bra,vad jag vet så använder nästan alla förgasarturbomc denna princip!?Baxman skrev: Jeg har brukt begge deler, men min erfaring er at nålen MÅ slipes for at man skal få ett godt resultat, dvs ett bra bensinforbruk, en lettkjørt bil og grei effekt. Min erfaring er at dopning gir mye bensin på høye turtall, men ikke nok når man har liten turbo og bra med ladetrykk på 3 - 3500 o/min og under spool up.
Sliping av nåler er en treningssak. Øvelse gjør mester og med litt trening er det ikke ett problem å slipe nålene slik du vil.
Slik ble det på en B23AT med stemplene dreiet til 8,1:1 i komp, portet topp og T3 turbo på en portet original turbomanifold. Strømbergforgasseren hadde en turbonål som var mye slipt og forgasseren var dopet i tillegg.
http://i227.photobucket.com/albums/dd16 ... B23AT2.jpg