Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Johan Lindberg skrev:vad kostar det i runda slängar att bygga ihop en sån där skärare? satt å kolla förut på å handla grejjer till en fräs men kom fram till att jag inte hade riktigt nån nytta med det, men en skärare skulle jag ha mer nytta av, du måste ju ha en fördel rent ekonomiskt där att det inte krävs lika starka grejjer som för att fräsa i metall?

Väldigt svårt att säga vad allt kostat iom att en del grejer har jag haft liggandes, vissa saker har jag hittat i skrotlådan på jobbet osv.

Men kuggstänger och drev gick på ca 2000kr

lilla kittet kostar nu ca 2600kr

ett stort steg, strömkrets och stegmotor till x-axeln ca 2200kr

hjul, plåt balk ca 1500 kr

totalt 8300 kr fan vad dyrt det blev nu när man räknade ihop allt

:doh:
AndreasP
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av AndreasP »

Hei, hei, hei!
Ser veldig bra ut.
Har du THC-funksjon på driveren din?
Hvordan gikk det med setup på mach3 ?

Hvordan har du gjort det med guides? Eget design? Bilder?

Hvilket CAD-program bruker du?

Keep up the good work!
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

AndreasP skrev:Hei, hei, hei!
Ser veldig bra ut.
Har du THC-funksjon på driveren din?
Hvordan gikk det med setup på mach3 ?

Hvordan har du gjort det med guides? Eget design? Bilder?

Hvilket CAD-program bruker du?

Keep up the good work!
ingen thc för närvarande, men det kanska blir i framtiden

var inga problem med setupen i mach3, fick bara köra många gånger fram och tillbaka och mäta för att få den så precis som möjligt.

på X- axeln har jag gjort så att den går direckt på kuggstången typ en travers, då blir jag av med allt glapp i kuggarna.

Y- axeln har rullar med V-spår som rullar mot en rundstång, fast det blev inte jätte bra så det ska jag bygga om mot glidlager, köppte med några sånna när jag köppte det större styrkortet.

Z- axeln är det glidlager runt två rundstänger.
AndreasP
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av AndreasP »

Hvilket CAD og CAM program anvender du?
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

AndreasP skrev:Hvilket CAD og CAM program anvender du?

Auto cad och sheetcam tng
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Nu är det slut på high-tech grejerna ett tag i den här tråden och det går till baka till lite mer oldshool, med overhead apparat och spantbygge.

Håller på att ritar ut spanten, hann tyvärr inte så många i dag, men det blir fler i morn.
Bild

Overhead apparaten som jag hittade i gäststugan hade ingen lampa i sig så det fick bli att ta ett bilbateri och en halogenlampa för att få lite ljus i mörkret.

Bild
benkoilovikka
Forumsberoende

Inlägg av benkoilovikka »

Hade detta varit facebook hade jag tryckt "Gilla" :thumbright:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ser jäkligt bra ut de där! tänkte på en grej bara, går de inte snitta upp ritningen i CAD o få ut 2D bilder, sen lämna till nå spånskivefräsare o låta dom köra ut dom i fräs eller tar de såpass lång tid att de blir svinigt dyrt?

ska du köra me sticksågen så kanske de blir lite snett, sen vet jag inte hur noga det är för att få det bra sen, men kan ju vara bra att ha en rät linje att gå efter..

ska du göra skivor åt 2 håll så du får ett rutmönster uppifrån?

vill göra nå liknande, avis!
Krille_69
För lite laddtryck

Inlägg av Krille_69 »

Tjenare, helt ny på detta forumet men hittade din tråd å måste sæga att jag ær sjukt impad...
satt å luslæste hela tråden i går å hade en liten fundering øver din plugg.
Skulle man inte kunna gøra spannten i typ 2 cm frigolit istællet ( lættare att bearbeta å billigare) å sen limma in dem emellan 10 cm frigolit, då får du ett enda stort frigolit block som det bara ær att børja karva i å profilen har du ju automatiskt var tionde centimeter då...
førmodar att det inte handlar om micrometer toleranser utan det ær øgat som ska va mest nøjt...
bara en fundering jag hade men rætta mej gærna om jag har fel før jag ær helt ny inom detta område
Krille
torpis
Forumsberoende

Inlägg av torpis »

Jag gissar på att han kör fram formen grovt med värmetråd för att slippa "sandpappra" fram formen på hela bilen.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Krille_69
För lite laddtryck

Inlägg av Krille_69 »

Min tanke va att skippa plyfa skiverna pga matrialkostnaderna å gøra profilerna i frigolit oxå, och så ær det ju lættare att skæra ut frigoliten æn att såga ut dem i plyfa med sticksåg...
mvh Krille
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Då är det ju en sådan här apparat man ska ha.

http://www.youtube.com/watch?v=JP2EzntCOgY

Ett nytt byggprojekt Ajden? =)
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Men friggolit är ju inget smidigt material att jobba med, det går ju knappast slipa till en fin yta.. dessutom väger det ingenting.
Om man bygger ett fackverk av spånskivor kan man fylla tomrummen med friggolitblock i botten som utfyllnad, sedan byggskum som man skrapar av och sedan spackla/sprutspackla upp den sista fina ytan, då kan man dessutom använda polyester och glasfiber rakt av.

Säg att det kan gå åt ett 50 tal skivor, det får man för 5000 spänn.
Är lite mer intresserad av pris ifall man skulle få dom frästa, jag känner en kille som jobbar med skivfräsning, jag ska höra med hans farsa som är delägare vad det kan gå på.

Om man har väldigt fint skurna cellplastblock 100x100mm, man kan använda S80 100mm cellplast isolerskivor och bara kapa dom på "höjden". Materialpris 88kr/m^2, åtgång kanske 40 kvadrat max, dvs 3500kr beroende på hur stor bil man vill göra :)
Därmed får skivorna bli CC112x112mm.
Längs ut kan man bygga en ram med spårfrästa reglar att ställa skivorna i.

Skivorna som går på längden får man ju skarva på mitten också men det bör inte vara några problem om man använder breda brädor, skruvade från båda håll och lite smalare cellplastblock. just där.

Är tyvärr bara inte så haj på 3D ritning och vet inte vad man ska använda för program heller. Vore ju en fördel om man får fram en fin kaross till att börja med.
Men har inte ekonomi för ett sådant projekt i dagsläget iaf.

Fränt vore det hur som hellst, och kul att följa denna tråd! :thumbright:
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

JoBy skrev:Då är det ju en sådan här apparat man ska ha.

http://www.youtube.com/watch?v=JP2EzntCOgY

Ett nytt byggprojekt Ajden? =)
Kolla vingprofilen tidigare i tråden :)
Peter Strandberg
Alfa kombi
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Här var det aktivitet ser jag.

Har inte hänt speciellt mycket pga förra helgen gick åt att byta ventiltätningar på lancian, för att biltprovningen klagade lite på hc värdet.
Och sen i veckan har jag varit på jobbet mer eller mindre hela min vakna tid.
Men i helgen bör det komma någon bild på spanttillverkningen, har kapat ut ett par stycken nu, men det kommer fler.

Tanken är nu att göra så här:

Först skär jag ut alla spant och i mellan dom limmar jag cellplast ungefär 1.5 dm under ytan och upp på så sätt slipper jag göra solida block.

Spånplattorna har fördelen gentemot frigolitspant att dom är hårda vilket gör att dom håller formen medans man slipar vilket inte spant av celplast skulle göra.
Sen är det en till fördel med spånskivorna att dom knäcks lätt i hörn och då får inte byggtilbehörsfirmorna sälja dom till fullpris utan då går det att köpa ca 10 stycken för fikabröd till värde av ca 200kr.

Hade jag haft råd skulle jag köppt bonocell istället för frigolit för att på så sätt kå ett enklare material att hålla på med och som tål styrenen men det känns inte riktigt värt prisskillnaden.
Skriv svar