moppebromsning sävar 091017 + film

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av teflonmats »

förresten trevlig film mats som vanligt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Mats A skrev:Filmtajm!

http://media.savarturbo.se/mats/091017moppebroms.avi

Stl: 112,70MB
Tid: 11,41min
nått att se framemot i kväll :thumbright:
lindblad
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: mån nov 24, 2003 9:25 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av lindblad »

haha, nu blir man ju sugen på att åka ut i skogen och gräva upp gammyamahan. eller så kommer jag dit med hojjen :hihi:

Bra film som vanligt :thumbright:
suzuki 1127cc turbo
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Inlägg av smokke »

Trevlig film med trevligt folk :thumbright:

mvh
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

väldigt estetiskt rätt å ha en päronhalva topp på en supertarm cylinder :thumbright: :lol:
team weber power
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

Inlägg av Evert »

Ja... :hihi:

Hur man tänkte där för ca:20 år sedan, hmm den här ser frän ut den tar vi, fast vi har ingen topp till... Ähh... vi tvingar dit orginaltoppen :hihi:
Sen är det bara att elda på efter skogsstigarna i 12-13års ålder :thumbright:
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Inlägg av smokke »

Tyckte den dappen hade GRYMMASTE toppen av alla :thumbright:

håller på o portar upp hondan mera...har fått in 2st kanaler till samt att ja har tryckt in en boysen reed från en suka rm80cc :twisted:

de kan behövas eftersom teflonmats tyckte att den var mesig i registret :hihi:

Gillar din börn på filmen :thumbright: :thumbright:

mvh jokke norman
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Inlägg av smokke »

lägger in ett litet klipp mot en 87cc dappe,tjuvstart?

http://www.youtube.com/watch?v=u4u-puM3OtE

vi ska fila vidare i vinter så vi får hoppas att vi får komma o brejjka mera uppe i sävar hoss detta trevliga gäng :thumbright: :thumbright:
MikaelH
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis feb 17, 2009 11:47 pm

Inlägg av MikaelH »

Vad är det för cylinder på denna Puch?
"Puch Monza? 75cc reedcyl (Lars) 10.6hp "
Har kikat på lite olika cylindrar till en busmoppe bla Gilardoni och Parmakit, är lite nyfiken.
/Mikael
Användarvisningsbild
Lars J
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor aug 02, 2007 12:16 am
Ort: Umeå

Inlägg av Lars J »

MikaelH skrev:Vad är det för cylinder på denna Puch?
"Puch Monza? 75cc reedcyl (Lars) 10.6hp "
Har kikat på lite olika cylindrar till en busmoppe bla Gilardoni och Parmakit, är lite nyfiken.
/Mikael
Hej .
Det är en Gilardoni cylinder, sen har jag moddat dit reed och insug från en Yamaha yz80, förgasaren är en TM28ss.
Är själv lite sugen på att bygga en ny motor kanske med parmakit cylinder och ev slidmatning.
//Lars
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av teflonmats »

har tänkt lite på bromsningen å tror att så spetsiga motorer blir lite
under drivna effekt uppgifter.jens har kvar logg så ska kolla
hur mycke effekt det var på peaken där motorerna tvär dog
bara för kul skull.vi brukar läsa av där varvet inte går neråt
för att inte få med sväng massa,kan skita i det å räkna bara för kul.
skulle vara intressant å se vad en svängmasse bänk skulle visa..
har ingen av era polare som ni kört jämnt med bromsat.
men tror inte det går att åka dom tider ni kör med 9-12häst!!
när jag ser era moppar på film så tror jag ärligt att jag skulle ha svårt att hänga med me 22 häst..men det går ju ta rätt på eller hur smokke..
kanske får planera in en höst gasning..
så vi får se vem som är mesigast :hihi:

mats
MikaelH
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis feb 17, 2009 11:47 pm

Inlägg av MikaelH »

Lars J skrev:Hej .
Det är en Gilardoni cylinder, sen har jag moddat dit reed och insug från en Yamaha yz80, förgasaren är en TM28ss.
Är själv lite sugen på att bygga en ny motor kanske med parmakit cylinder och ev slidmatning.
//Lars
Kul, tror du mer på Parmakit? Är Gilardoni cylindern heltrött i låg o mellan registret, eller är det någorlunda körbart med 3-4 växlar?

Har en kreidler motor med påbörjad slidmatning, skall bli en classic 50cc racer. Men det blir vattenkyld 50cc och 5-vxl.

Mvh Mikael
Användarvisningsbild
Lars J
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor aug 02, 2007 12:16 am
Ort: Umeå

Inlägg av Lars J »

MikaelH skrev:[quote="Lars J
Hej .
Det är en Gilardoni cylinder, sen har jag moddat dit reed och insug från en Yamaha yz80, förgasaren är en TM28ss.
Är själv lite sugen på att bygga en ny motor kanske med parmakit cylinder och ev slidmatning.
//Lars
Kul, tror du mer på Parmakit? Är Gilardoni cylindern heltrött i låg o mellan registret, eller är det någorlunda körbart med 3-4 växlar?

Har en kreidler motor med påbörjad slidmatning, skall bli en classic 50cc racer. Men det blir vattenkyld 50cc och 5-vxl.

Mvh Mikael[/quote]

Cylindern har endast 184 grader i avgasduration så toppeffekten ligger runt 8500rpm. Med ett långt register. Har en till med värre porttider och högre toppeffekt men kort register. Vet inte så mycket om Parmakit mer än att överströmmarna ligger på 130 grader och att den har delad avgasport.

Håller själv på med en classic 50 blir en 6vxl puch (såklart) ;-) .

//Lars
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Inlägg av smokke »

teflonmats skrev:har tänkt lite på bromsningen å tror att så spetsiga motorer blir lite
under drivna effekt uppgifter.jens har kvar logg så ska kolla
hur mycke effekt det var på peaken där motorerna tvär dog
bara för kul skull.vi brukar läsa av där varvet inte går neråt
för att inte få med sväng massa,kan skita i det å räkna bara för kul.
skulle vara intressant å se vad en svängmasse bänk skulle visa..
har ingen av era polare som ni kört jämnt med bromsat.
men tror inte det går att åka dom tider ni kör med 9-12häst!!
när jag ser era moppar på film så tror jag ärligt att jag skulle ha svårt att hänga med me 22 häst..men det går ju ta rätt på eller hur smokke..
kanske får planera in en höst gasning..
så vi får se vem som är mesigast :hihi:

mats
Hojj!!

dom vi kör jämnt emot brukar ligga på 15-20 häst ca,vi kommer gärna upp o kör om ni ska ha nått rejjs framöver :thumbright:

på den här filmen är kopplingen på väg o ge upp men d skickar på ändå,:

http://www.youtube.com/watch?v=X4Tbp_oByA8

ni som grejjar med puch...här finns det lite portmappar o annat smått o gott;)

http://www.puchmaxi.nl/poortmappen.php

olika puch cyllar som dom testat:

http://www.puchmaxi.nl/cilindertest.php

mvh jokke
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

Snart lär väll snön dyka upp här så varför inte ta en bromsning/race till våren . Kul är det :)

sen så lär väll Pysarna köra sin isracing till vintern som kanske kan vara något för er Njurundabor ?? om inte annat kolla på

filmer/bilder finns på http://nordiczundapp.info.se
Skriv svar