Måste bygga om till hand koppling på bilen.

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Måste bygga om till hand koppling på bilen.

Inlägg av Moufasa »

Pga diverse saker som jag inte orkar sitta och prata här, så har jag tappat förmågan att koppla manuellt växlade bilar mer eller mindre helt och hållet.
Och jag har en lekbil som jag byggt på i massa år och jag är ju rätt sugen på att kunna köra bilen själv så att säga och testa den ordentligt.
Men det är helt omöjligt att hitta nån automat låda till bilen oxå, men känner att jag inte vill ge upp förens jag hunnit med att köra den på strippen och få lite tider på den....

Länk till bilen http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 30&start=0

Tanken jag har är ju liksom att bygga ett pistolgrepp vid växelspaken som jag kan koppla med, men vad blir lättas att göra? ös gärna på med ideer för det kommer att behövas vid byggnationen i vinter.

Ska jag leta nått så det blir elektriskt eller ska jag kolla lite på om det går att bygga hydraliskt? Kan ju vara ett pluss om det går att slira lite på kopplingen oxå :roll: Solonoid historia av nått slag skulle man ju kunna prova med men det känns som risken är att kopplingen kommer kännas väldigt hetsig då.

Har nå ideer att komma med eller vill jag gärna höra/se dom..

Tack på förhand
Fiat Uno Turbo 88a..
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Whiplash »

Kanske läge att fråga nån firma som handikappanpassar bilar hur dom brukar göra ? om dom nu vill dela med sig av det vill säga ! oftast brukar det ju vara automat på sånna bilar :? men paddlar uppe vid ratten kanske ???
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)

Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ska det funka på spaken får man nog tänka sig att jobba med vajer, det blir lite svårt att lösa hydrauliken med vätskebehållare tror jag. Det skulle i så fall vara ett broms/kopplingshandtag med integrerad behållare (från motorcykel) på ett "T-handtag".

Ett kraftigt kopplingshandtag från någon hoj och en del laborerande med utväxlingen, så går det nog att lösa.

/Gustaf
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Kanske en galen ide men ...

Hydraulisk koppling och bromsservo.

Mekaniskt via wire från 'kopplingshandtag' till bromsservot. Därefter hydrauilskt ner till kopplingen.

Servo finns ju både med vakum som är vanligast samt hydrauliska.

Hydroboost kopplas till styrservopumpen, men sådan har du kanske inte.

Det finns även elhydrauliska och det kanske är det bästa i detta fall.
Finns t.ex. på en del SAAB.

SAAB 9000
Bild

En elpump som pumpar upp hydraultryck i en tank.
Ett sådant servo har en hel del ventiler och skrot till ABS men det borde gå att skrota bort en massa och bara använda en oljeutgång till ett hjul. Nödläget på dessa är ju att åtminstonde vanlig broms ska fungera.

Det blir säkert en konstig känsla att koppla med servo, men det går ju att bromsa med känsla.

Jag tror det blir svårt med antingen slaglängden eller att orka koppla ur med kopplingshandtag direkt till kopplingen.
Jonas Bylund
Bild
Kristoffer Helle
Forumsberoende

Inlägg av Kristoffer Helle »

selholm har det du trenger!
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av composite wizard »

Audi körde med knapp på växelspaken i Pikes Peak S1an. Tror den fungerade elektriskt..
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Ja tankarna har börjat peka mot att det blir vajer en bit, och hydraliskt resten. Blir nog mycket pusslande innan man får det att fungera som man vill. Men det kan jag leva med även om jag inte skulle få det att funka man lär sig alltid något.

"JoBy"
Tycker inte alls det låter som en galen ide, ska ta och kolla vidare lite på den där historien. Plusset med det blir ju att jag fortfarande kan gå in på systemet med en koppling på golvet utifall man lånar ut bilen till nån som kan köra normalt.

"composite wizard"

Det där tycker jag mig ha hört förut oxå, har googlat lite nu på förmiddagen men har inte hittat nått om hur dom löste det. Om nån har info om Pikes Peak S1an koppling hur dom löste det för att kunna köra med knapp så skulle det vara uppskattat.

Ska väl ta och säga att det är begränsad budget oxå, hadde det inte varit för det så finns det nog nått företag som kan lösa problemet.
Tack för alla fina ideer i alla fall, skulle gissa på att det blir en härlig blandning av allt innan det blir klart, men enklast möjliga är ju att föredra :wink:

Mvh
Fiat Uno Turbo 88a..
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

:arrow: audi gjorde det vel slik: styrservo pumpen har 2 uttak, det ene er til styrservot( tannstangservo), den andre uttaket er til HYDRAULISK bromsservo, som inte er uvanlig på audi, der har dom satt på en t, slik at dom hadde satt på en hydraulisk sylinder, ala bromservo, via en magnetventil= hydraulisk klutchservo.....dog inte nå finlir til statskjørning.
men om en har dette i tilleg til det org manuelle :roll: :roll: :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Grooverhound
För mycket laddtryck

Inlägg av Grooverhound »

dogbox låda?koppling när´du kör iväg resten utan koppling?
Rasmus Olofsson||
070-2829 607
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Du kan kontakta den här killen: http://www.kritto.se/

Har en grym livshistoria att dela med sig av. Han är förlamad från bröstkorgen och ner, har kört under 9 minuter på ringen med hoj (går rätt fort då) och kör bil. Dock med SMG-låda och paddlar, men du kan ju fråga honom om vilket företag som hjälpt honom med grejorna till bilarna samt hojen.

Lycka till!!

MVH // Nicke
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende

Inlägg av stecka »

Nicke Nyman skrev:Du kan kontakta den här killen: http://www.kritto.se/

Har en grym livshistoria att dela med sig av. Han är förlamad från bröstkorgen och ner, har kört under 9 minuter på ringen med hoj (går rätt fort då) och kör bil. Dock med SMG-låda och paddlar, men du kan ju fråga honom om vilket företag som hjälpt honom med grejorna till bilarna samt hojen.

Lycka till!!

MVH // Nicke
Haha ja de där är en riktig skön lirare :thumbright:
En hel del historier han sitter på. Han hade en BMW förut med vanlig låda och koppling kommer dock ej ihåg riktigt hur de va löst.
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av composite wizard »

Dogbox låda och "budget" går inte riktigt hand i hand, samt känns lite overkill till detta syfte.
Tror det rent konstruktions-mässigt blir lättast att fixa med servo och vajer, om inte annat i rent trial-and-error syfte.

Som "caterpillar" skriver är Audis lösning åt on/off hållet, men detta borde ju gå att förfina. Finns magnetventiler med succesivt öppnande slid, dvs. den öppnar mjukt. Alternativt en proportionalstyrd magnetventil samt lite elektronik, då kan man köra kopplingen proportionellt. Mao. via en reostatliknande rulle på växelspaken.
Användarvisningsbild
kallevedlund
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av kallevedlund »

som sagts tidigare så är elhydrauliskt inte så svårt att bygga, sitter på tex valtras mindre traktorer. Då är det bara en liten kolv som påverkar vanliga kopplingspedalen som i sin tur påverkar kopplingen via stag. Dom har knapp på växelspaken, kopplar ur snabbt som fan och sen finns det en returventil som är ställbar för att kunna ställa in en lämplig returhastighet på kolven. Vet inte vad bara den ventilen kan kosta men det kan ju inte vara så extremt mycke... kolla med tk-traktordelar (traktorskrot), sitter som sagt på dom små valtrorna...
Annars är det ju bara att kolla med lantmännen-maskin...
Westrin
För mycket laddtryck

Inlägg av Westrin »

Det kanske skulle kunna gå bygga om och använda själva spaken med hantag från en sån här.

Bild

Mvh.
Per-Johan Westrin
Volvo 140 V8 Turbo
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Kontakt:

tjena

Inlägg av calle Bengtsson »

jag vet en rallyåkare som har löst det med startmotor solenoid ,,, hur det lirar med din koppling osv vet jag ej... Men det kanske är värt och pröva.
Annars har jag en trevlig kompis som handikapps anpassar bilar han mkt klurig

MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Skriv svar