Ascona B
Körde på moholmsstrippen idag. 12.15 & 192km/h ca 1.3 bars laddtryck. Så det saknades iaf 0.5bar... Måste byta magnetventil troligtvis, den är helt mongo. Bygger om till T7 istället. Får löda lite i ECUn, men sparar 2200kr... + att den bevisat fungerar klockrent till skillnad från T5 ventilen, som går sönder hur som helst.
film
ser och låter riktigt bra ... hoppas det går ändå fortare nästa år ...
Byggde en liten hydraulpress. Smidigt att ha

Vad tror ni om mina lager? Dessa hann jag köra 7 repor på strippen och kanske 10 mil med. Funderar på om det är normalt "start"slitage eller om jag behöver kolla över vad jag kör med för olja. Kört med 10w30. Gissar att den tål värmen lite dåligt
_24-10-09.JPG]
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Nu vet jag ju inte hur grundligt du satt ihop motorn men,
dina lager är slut. Du har ca 550hk på veven? Det är nog gränsfall för vad en original bottendel klarar. Min erfarenhet med dessa motorer är att ram och vevlager är den svagaste länken.
Kanske dags att införskaffa lättare stakar och kolvar, viktjustera och balancera?
Det här har du säkert koll på, men när man ligger på gränsen så är det ju viktigt att allt stämmer, att "ramlagertapparna" är runda och att det är rätt lagerspel samt att oljekanaler inte är blockerade med gammalt skräp.
Annars ett fint bygge, kul att någon vågar köra Saabmotor
Edit: såg att du räknade med en effekt på 466hk på veven. Det ska väl kanske bottendelen klara med bättre olja.
dina lager är slut. Du har ca 550hk på veven? Det är nog gränsfall för vad en original bottendel klarar. Min erfarenhet med dessa motorer är att ram och vevlager är den svagaste länken.
Kanske dags att införskaffa lättare stakar och kolvar, viktjustera och balancera?
Det här har du säkert koll på, men när man ligger på gränsen så är det ju viktigt att allt stämmer, att "ramlagertapparna" är runda och att det är rätt lagerspel samt att oljekanaler inte är blockerade med gammalt skräp.
Annars ett fint bygge, kul att någon vågar köra Saabmotor

Edit: såg att du räknade med en effekt på 466hk på veven. Det ska väl kanske bottendelen klara med bättre olja.
Senast redigerad av Painlake Racing den sön okt 25, 2009 4:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 393
- Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
- Ort: Ljungby
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Mobil 1 is the shit. har plockat isär 30000-mils saabmotorer som jag vet gått på Mobil 1 hela tiden och där har det inte varit någon antydan till vändkanter i loppen.
Däremot gjorde jag tyvärr misstaget att starta upp min v8 med Mobil 1 men det är en annan historia och OT.
Däremot gjorde jag tyvärr misstaget att starta upp min v8 med Mobil 1 men det är en annan historia och OT.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Oljan har garanterat en stor del som sagt. Känns troligast eftersom alla lager ser lika slitna ut. Hade det berott på något fel, lr överbelastat känns det som det borde vara något lager som är mer slitet än ett annat.
Lättast och billigast är väl att byta oljesort och testa och se vad som händer. Lager till dessa motorer är ju nästan gratis så
Är inte så sugen på att börja balansera, byta stakar kolvar osv då det inte stämmer överens med mitt mål med bilen.
Lättast och billigast är väl att byta oljesort och testa och se vad som händer. Lager till dessa motorer är ju nästan gratis så

Är inte så sugen på att börja balansera, byta stakar kolvar osv då det inte stämmer överens med mitt mål med bilen.
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Upp! VM i trådlyft
Men vad har hänt med den här grymma bilen?? Såld?? Hade gärna köpt den annars. Gillar de här motorerna, spec i kombination med drivning i rätt ände

Men vad har hänt med den här grymma bilen?? Såld?? Hade gärna köpt den annars. Gillar de här motorerna, spec i kombination med drivning i rätt ände

Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195