Då är sätter mitt projekt igång har en fråga som jag önskar svar på (är noob inom området turbo)
Funderar på att stoppa turbo i bilen. Motorn är på 2.6l ca 150 hästar.
Har lite prylar liggandes bla en su förgasare. Skulle det fungera med en su förgasare? eller skulle jag råka ut för spikningar speciellt vid högre varvtal.
Har webrar dellortos Strombergare mm liggandes men det vore kul med en su förgasare och jag är inte ute efter att ha 400 hästar utan runt 200-250 tror jag.....
Kommer lägga upp bilder här under arbetets gång. Tips och Idéer mottages gärna =)
Så här ser det ut nu...har en motor till så blir nog den jag kommer använda...om allt blir som jag tänkt så rullar projektet igång i helgen.
2.3-16 skrev:En fråga för vad de e värt,varför SU?
Har kollat runt lite på nätet och hittat bilder på turbokit som såldes med su och då för denna bil. Har lite bilder på det och slänger up dom vid ett senare tillfälle. Pratas om ca: 30-40% effekt ökning så det skulle passa perfekt Skulle velat få tag i ett av dessa kit men har sökt förgäves...Tycker om su...var det ett bra svar hehe
Ett gott råd e att låta bli det där.
Det e en riktig skitlösning från turbokitens ungdom.
Dels e cylinderfördelningen under all kritik,å dels e ekonomin i det fullständigt katastrof.
Vad är det för fel på insprutning?
Hade du bott mer centralt hade jag tvingat på dig lite nya koncept.
Motorn har fruktansvärt mycket potential om du lurar ur hästarna med lite moderna finesser.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
2.3-16 skrev:Ett gott råd e att låta bli det där.
Det e en riktig skitlösning från turbokitens ungdom.
Dels e cylinderfördelningen under all kritik,å dels e ekonomin i det fullständigt katastrof.
Nja kanske inte den bästa lösningen men gör det lite för skojskull.
Om jag tycker det är kul med turbo så kanske det blir bättre grejor senare, vi får se
mattias skrev:Vad är det för fel på insprutning?
Hade du bott mer centralt hade jag tvingat på dig lite nya koncept.
Motorn har fruktansvärt mycket potential om du lurar ur hästarna med lite moderna finesser.
Det är inget fel med insprutning Detta är ett litet testa på och få inblick projekt med su förgasare och turbo . Skulle jag vilja ha insprutning kan jag ta motorn från en nissan 280zx och låda vilket passar direkt på. Hade nissan 280zx turbo sålts i sverige skulle jag antagligen haft den motorn i min bil nu , men vill först lära mej lite om turbo mm. Är inte efter 500 hästar för då kunde jag lika gärna köpt en Porsche...
Fin bil, jag gillar verkligen dom gamla Z bilarna.
Men även om du inte ska ha 400 hk så kanske du ska fundera på insprutning endå för med en su kommer du inte ens kunna plocka
ut 200-250. Kanske 170-180 med en välinställd maskin och det
betyder riktigt lite ladd i din maskin. Mest troligt är nog att du kommer spika sönder maskinen.
Satsa istället på ett par trycksatta webrar om du vill köra förgasare.
Eller MegaSquist alt VEMS
Rota runt lite i "garaget" och hitta denna webern, borde funka bättre än su förgasaren. Ska ha dubbla dellortos liggandes som varit använda med turbo tidigare...har totalt kaos i "garaget" ska se om jag hittar dom om jag inte sålt dom...
Jobbar som bla säljare och kör runt till mestadels bönder . Dom har en hel del liggandes i ladorna/verkstäderna som jag ibland får...en förgasare där...en baklucka till en bubbla där osv....samlat på mej förmycket hehe.
Är en sådan person som samlar på mej "bra att ha saker". En dag kanske jag behöver den....och sedan ligger det där.
Skaffa åtminstone en bredbandslambda innan du ens försöker köra iväg, som sagt - utvecklingen har gått framåt och det är onödigt att "lära sig om turbo" den långa vägen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Prata med en kille i usa som kör med samma turbo kit.
Han ligger på ca 260 hk och det fungerar helt okey.
Men det är inte det ultimata kitet jag vet.
Skruvar på altanen