Turbokonvertera OM603,OM606

En plats för olje-brännare!
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Turbokonvertera OM603,OM606

Inlägg av Sten »

Hej hade tänkt turbokonvertera en w124 300d och har sett flera som utfört detta.
Är det någon årsmodell som är bättre än någon annan,sitter om603 eller om606 i någon annan modell än W124?
Det jag är fundersam på är vad som behöver göras för att få ut 300hk+ ?
Har inte riktigt förstått hur det fungerar med dieselturbo.
Är det "bara" att ha stor turbo,modifiera dieselpumpen så den ger tillräckligt mycket diesel?
Måste motorerna kompsänkas eller modifieras på annat vis?
Finns det någon i Sverige som modifierar pumpar med framgång eller är det bara mynä?
Hur stor turbo måste man ha?
Finns det någon som bygger grenrör eller måste man bygga själv?

Har sökt och läst mycket men är ändå fundersam och tycker inte riktigt jag fått svar på allt så det vore roligt om ni vill hjälpa mig!

Mycket tacksam för svar,mvh/Sten.
Gurre_88
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre aug 07, 2009 10:58 am

Inlägg av Gurre_88 »

Hej.. Bästa motorn för att bygga är 603-turbo och 606-turbo alltså orginal turbo för att dom ha oljekylda kolvar,mm och "turbo-pumpen" med den så kallade alldan som känner av turbotrycket.

603 turbo sitter i w124a karossen och 606 turbon sitter i w140 och w210 karosserna.

För att få ut "ca 300hk" måste pumpen byggas om till större pump element, finn 3st som gör sånt som jag känner till de är mynä diesel, en kompis i finnland och en kompis i sverige som gör de.Ingen komsänkning elr sånt måste göras.

Turbon måste du anpassa efter hur stor mängd disel du justerar in pumpen på, men de märks om du har för stor eller för liten när du kör.

Jag vet ingen som bygger men säkert finns d någon som gör de. men gäller och hitta dom me.
Användarvisningsbild
MrHedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån nov 24, 2008 5:39 pm
Ort: Kumla, Örebro län

Inlägg av MrHedlund »

Hej. Jag ska snart bygga om min 124 300d till turbo och finnpump etc. Om allt lirar, hur dant kommer motorn att hålla såvida man inte tokvarvar och har sig? Pallar den 350hk, eller gäller det bara för en helg?
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

perfa tråd för mej o fråga lite. är inte hemma alls i diesel men fjällan har ju en fen merca med 300D (Turbo) motor, ryker från vevhusventen som ett ånglok men va fan de håller säkert ett tag till.

nu till frågan.
kan någon göra en ful med läs bar paint ritning på pumpens sida där det ska sitta en massa skruvar för diverse funktion? alltså t.ex. diesel tryck, tomgång så man inte rattar på fel o allt klabbar ihop. givetvis duger en förklaring också :wink:
Gurre_88
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre aug 07, 2009 10:58 am

Inlägg av Gurre_88 »

Vad har du tänkt göra för justering?
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

öka diesel trycket, om det var mej du fråga?
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

MrHedlund skrev:Hej. Jag ska snart bygga om min 124 300d till turbo och finnpump etc. Om allt lirar, hur dant kommer motorn att hålla såvida man inte tokvarvar och har sig? Pallar den 350hk, eller gäller det bara för en helg?
De brukar varva över 6000rpm i mercedes dieslarna så nog håller de för höga varv. :thumbright:
wccc.fi är ett forum
per a
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 10, 2008 8:29 pm
Ort: västerlanda,lilla edet

Inlägg av per a »

längst ner i vänster hörnet, skruva ut ökar soppan

stor insex i mitter, skruva in höjer maxvarv (varv stop)

länst upp i hörer hörnet, skruvas ut lika mycke som soppa skruven för att behålla tomgången.

vaissa pumpar har en elektromagnet bak på som justerar tomgången
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

per a skrev:längst ner i vänster hörnet, skruva ut ökar soppan

stor insex i mitter, skruva in höjer maxvarv (varv stop)

länst upp i hörer hörnet, skruvas ut lika mycke som soppa skruven för att behålla tomgången.

vaissa pumpar har en elektromagnet bak på som justerar tomgången


tackar för den informationen , precis vad jag behövde :D
Allu D.
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån feb 19, 2007 9:27 am
Ort: FINLAND/Österbotten

Inlägg av Allu D. »

quote]De brukar varva över 6000rpm i mercedes dieslarna så nog håller de för höga varv. :thumbright:[/quote]

7400 så blir det ras med sugmotor delar, prövat :doh: :lol:
"Man kan nog leva utan 500 hästar, men nog är det lite som att lida."
dieselmeken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 14, 2009 1:25 pm

Inlägg av dieselmeken »

Gurre_88 skrev:Hej.. Bästa motorn för att bygga är 603-turbo och 606-turbo alltså orginal turbo för att dom ha oljekylda kolvar,mm och "turbo-pumpen" med den så kallade alldan som känner av turbotrycket.

603 turbo sitter i w124a karossen och 606 turbon sitter i w140 och w210 karosserna.

För att få ut "ca 300hk" måste pumpen byggas om till större pump element, finn 3st som gör sånt som jag känner till de är mynä diesel, en kompis i finnland och en kompis i sverige som gör de.Ingen komsänkning elr sånt måste göras.

Turbon måste du anpassa efter hur stor mängd disel du justerar in pumpen på, men de märks om du har för stor eller för liten när du kör.

Jag vet ingen som bygger men säkert finns d någon som gör de. men gäller och hitta dom me.
4, jag gör det åxå.
Gurre_88
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre aug 07, 2009 10:58 am

Inlägg av Gurre_88 »

kompisen gör de för 2500:- och allt provkörs i bänk,ställs in,mm
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

Gurre_88 skrev:kompisen gör de för 2500:- och allt provkörs i bänk,ställs in,mm
vad ingår i de? element + montering + bänkningen?
Gurre_88
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre aug 07, 2009 10:58 am

Inlägg av Gurre_88 »

OpelMannenRacing skrev:
Gurre_88 skrev:kompisen gör de för 2500:- och allt provkörs i bänk,ställs in,mm
vad ingår i de? element + montering + bänkningen?
element ingår ej, men montering och bänkning, självklart testkörs pumpen i bänk före lev för att den ska fungera så bra som de bara går. justering av önskad mängd mm kan ju väljas.
dieselmeken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 14, 2009 1:25 pm

Inlägg av dieselmeken »

Hoppas att han åtmistone har en elektronisk testbänk. slänger upp en bild från mitt garage på min hemmatestbänk.
Element har jag på hyllan.
Bild
Skriv svar