Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Risken finns att det blir något i form av fjolårets isbilsprojekt ( http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0 ), fast lite mer seriöst men på en rimlig (eeh?) nivå
Satt och spånade med en jobbarkompis (eller han lyssnade nog mest o tyckte jag var dum i huvudet, skönt läge
),
-MEN undra om man kan bygga en 10sekunders bil på under 1000kg för max 10 papp utifrån lite resurser som finns?

Satt och spånade med en jobbarkompis (eller han lyssnade nog mest o tyckte jag var dum i huvudet, skönt läge

-MEN undra om man kan bygga en 10sekunders bil på under 1000kg för max 10 papp utifrån lite resurser som finns?
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Haha, ja nog kan det vara så..
Absolut, jag tror nästan det måste göras! Men jag måste fundera ett tag till, får sova på saken..
Ikväll var jag ute och snöt med 528:an, fy f*n va kul den är o köra säger jag bara! Har kommit fram till att om man väntar på laddet på 2:an och sedan skickar i 3:an o vidare till 4:an efter varandra så åker man pro mod burnisar precis hur långt som helst! 5:an har jag inte vågat prova då växelreglaget skulle behövt nya bussningar men jag tvivlar inte en sekund på att den skulle fortsätta wheela i 200+, hårdrock!

Absolut, jag tror nästan det måste göras! Men jag måste fundera ett tag till, får sova på saken..

Ikväll var jag ute och snöt med 528:an, fy f*n va kul den är o köra säger jag bara! Har kommit fram till att om man väntar på laddet på 2:an och sedan skickar i 3:an o vidare till 4:an efter varandra så åker man pro mod burnisar precis hur långt som helst! 5:an har jag inte vågat prova då växelreglaget skulle behövt nya bussningar men jag tvivlar inte en sekund på att den skulle fortsätta wheela i 200+, hårdrock!

-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
började ju i fel ända med bygget så de med finish ska man nog hålla sig borta från om man ska ha en bil man ska våga använda på ritkigt=) har ju inga lister på dörrar eller skärmar så rycker något av de så finns mer än nog med jobb! ser fram emot att få hela bilen svart, bort med flammorna och få dit dekaler=)Turbokoftan skrev:Tack så mycketInte samma klass på finishen som du har, men det ska bättras på lite i vinter..=)
men är ju inte mycke mer än fälg och färg som ska till för att få e34N RIKTIGT fin=)
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
rebell82:
Hade tänkt ringa dig någon dag för o se hur det går med projektet ditt
janka: Ja det är lite jobbigt det där då man ska skruva och samtidigt bibehålla putsen. Lite skönt också då det inte är nylackat allt, så man inte behöver vara "lika brydd" då man håller på..
Men jag skulle hemskt gärna ha en ny lack på min egen. Såg i tråden din nu att det blir M50 istället? Klokt val, hehe.
Vi kanske ses till sommaren på Breisladden då? =)
Idag har jag varit och köpt mig en ny bruksbil, hur nöjd som helst. V8:a och 6 växlad manuell, m-paket, svart sportskinn, 18" mm.. Men bäst av allt, dragkrok! Så den kan nog bli en bra dragbil åt 528:an =)
Intill dessa grejer kommer man säkert få många fina minnen:

Så om någon är sugen på en skattad och besiktigad 318 E36 Touring, hojta till! Kommer snart på blocketannons, bilen fungerar prima och används varje dag.
http://www.garaget.org/?car=63263&image=1503921

Har förövrigt lyckats muta åt mig aluminumrör mot en ICA-kasse (!)fikabröd, så det lutar åt nytt insug i bmwn i vinter. Uppdatering kommer när det hänt något..
Hejs!


janka: Ja det är lite jobbigt det där då man ska skruva och samtidigt bibehålla putsen. Lite skönt också då det inte är nylackat allt, så man inte behöver vara "lika brydd" då man håller på..

Vi kanske ses till sommaren på Breisladden då? =)
Idag har jag varit och köpt mig en ny bruksbil, hur nöjd som helst. V8:a och 6 växlad manuell, m-paket, svart sportskinn, 18" mm.. Men bäst av allt, dragkrok! Så den kan nog bli en bra dragbil åt 528:an =)
Intill dessa grejer kommer man säkert få många fina minnen:

Så om någon är sugen på en skattad och besiktigad 318 E36 Touring, hojta till! Kommer snart på blocketannons, bilen fungerar prima och används varje dag.
http://www.garaget.org/?car=63263&image=1503921

Har förövrigt lyckats muta åt mig aluminumrör mot en ICA-kasse (!)fikabröd, så det lutar åt nytt insug i bmwn i vinter. Uppdatering kommer när det hänt något..

Hejs!
var væl inte helt væntat att de skulle bli en m50 som skulle få platsen under huven till vidare men fick ett riktigt bra kompis pris.. 10.000kr på m50 TIC med mycke tillbehør samt m3låda:D så då får jag ju kørt lite medans de ordnas på m20in=) men tror jag kan behøva lite tips på vilka delar som behøver ses øver och så.. vad behøvs gøras på m50 om man ska få ur ca 500hk?
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Jaha, det låter som rätt bra kurs =) Tycker absolut att du ska satsa på m50 särskilt då den även satt original i e34:an (då tråg och motorfästen finns inom räckhåll)
För 450-500hk skulle jag antingen (när det kommer till kompsänkningen)..
-Planat topp och block, monterat en 3,5mm MLS topplockspackning samt arp topplocksbultar. Landar då på kring 8,6 i komp.
Eller..
-Planat topp och block samt oringat blocket, använda original topplockspackning och köpa ett par stöddigare 12:9 bultar (14st m12x95mm om jag inte minns fel) på någon välsorterad verktygshandel.
Därtill parat ihop icke vanos vevstakarna (135mm) med vanoskolvar, landar då på kring 7kg i komp.
Alternativet är att ta vanoskolvarna och svarva dessa men blir då svårt att komma under 9kg i komp (går dock bra med e85), kolvtaket är ungefär 7,5mm tjockt på tunnaste stället om jag mätt rätt så det går att ta lite material där. Man ska försöka att undvika att avverka för mycket material vid största diametern (längst ut) för att skona ringlanden på kolvarna mot värmen.
Sistnämnda alternativet blir förstås billigast med vanoskolvar, så ska även bygga en motor i vinter. Vanoskolvar hittar man emellanåt för en 500kr och skulle det vara åt andra hållet så är ickevanos stakarna i princip ännu billigare. Nackdelen är att den kan upplevas lite trött utan laddtryck pga lågt komp.
För 500hk behöver inte grenröret vara alltför hightech på dessa motorer, men knåpar du ihop ett fint extraktor med t.ex. en hx40 med 16-19's avgashus med ovanstående setup så har du en vansinnig maskin sedan
Övrigt att göra är att svetsa oljepumpsdrevet (muttern både mot drevet och axeln) då detta har en tendens att gänga upp sig då man börjar varva m50:n.
Själv kör jag likt som många med dubbla insugskammar, ska visst lyfta lite mer än original avgaskam (durationen är jag osäker på). Man får dock svarva av anliggsytan för kamdrevet (ca 1,5mm), mätas ganska lätt på plats så att dreven tangerar.
På m50:in behöver man inte svetsa någon topp eller så, men man måste vara noga och se så att den är sprickfri då man har isär det (spricker oftast mellan ventilerna, in emot tändstiftet).
För 450-500hk skulle jag antingen (när det kommer till kompsänkningen)..
-Planat topp och block, monterat en 3,5mm MLS topplockspackning samt arp topplocksbultar. Landar då på kring 8,6 i komp.
Eller..
-Planat topp och block samt oringat blocket, använda original topplockspackning och köpa ett par stöddigare 12:9 bultar (14st m12x95mm om jag inte minns fel) på någon välsorterad verktygshandel.
Därtill parat ihop icke vanos vevstakarna (135mm) med vanoskolvar, landar då på kring 7kg i komp.
Alternativet är att ta vanoskolvarna och svarva dessa men blir då svårt att komma under 9kg i komp (går dock bra med e85), kolvtaket är ungefär 7,5mm tjockt på tunnaste stället om jag mätt rätt så det går att ta lite material där. Man ska försöka att undvika att avverka för mycket material vid största diametern (längst ut) för att skona ringlanden på kolvarna mot värmen.
Sistnämnda alternativet blir förstås billigast med vanoskolvar, så ska även bygga en motor i vinter. Vanoskolvar hittar man emellanåt för en 500kr och skulle det vara åt andra hållet så är ickevanos stakarna i princip ännu billigare. Nackdelen är att den kan upplevas lite trött utan laddtryck pga lågt komp.
För 500hk behöver inte grenröret vara alltför hightech på dessa motorer, men knåpar du ihop ett fint extraktor med t.ex. en hx40 med 16-19's avgashus med ovanstående setup så har du en vansinnig maskin sedan

Övrigt att göra är att svetsa oljepumpsdrevet (muttern både mot drevet och axeln) då detta har en tendens att gänga upp sig då man börjar varva m50:n.
Själv kör jag likt som många med dubbla insugskammar, ska visst lyfta lite mer än original avgaskam (durationen är jag osäker på). Man får dock svarva av anliggsytan för kamdrevet (ca 1,5mm), mätas ganska lätt på plats så att dreven tangerar.
På m50:in behöver man inte svetsa någon topp eller så, men man måste vara noga och se så att den är sprickfri då man har isär det (spricker oftast mellan ventilerna, in emot tändstiftet).
Senast redigerad av Turbokoftan den mån nov 02, 2009 9:17 am, redigerad totalt 1 gånger.