Elias Linder skrev:läste igenom lite luddigt nu bara kanske kommer en fråga som redan finns svar på men skriver endå.
1. hur långt hade motorn gått innan renovering?
2. tryck spola du alla kanaler med fotogen eller diesel under renoveringen ?
3. rengjorde du alla kanalerna med t.ex. piprensar modellen ?
4.vad har du i komp efter renovering ?
5.blå ryker han även om du kör öppen vevhusvent?
6. hur ser ventil tätnignarna samt styrningarna ut?
frågorna ovan är för att få reda på varför den blå ryker.
om du startar bilen , öppnar huven och tar bort filtret du satt på slangen till vevhusventen ryker det då ? om du torr varvar lite ryker det mer då ? kanske till och med trycks ut rök?
om fallet är så är det till 99% antingen loppen som är lite ovala eller ringarna som är knas.
om motorn gått en 30 k mil eller jävligt hårt tidigare kan det vara som så att loppen av sej själv blivit ovala och då hjälper inte honingen då ni honar upp lika ovalt igen och dina nya ringar tätar inte.
detta gäller dock bara extrem fall vad jag fått lära mej.
1*har gått 20tusen mil. dessutom alldrig varit trimmad.
2*gjorde rent alla kanaler med tiner.
3*kontrollerat alla kanaler samt tvättat med tiner.
4*har ej kompprovat än. blir till helgen.
5*i detta läget med filter på så ryker de blå rök men öppnar jag oljelocket så slutar de.
6*toppen är kontrollerad samt nya ventiltätningar.
har ej provat så långt än men när jag öppnar olje locket så slutar de att ryka iaf. skall prova att ta bort filtret å se hur de går.
det trycker iaf inte ut rök ur filter förrän motorn är varm men de är ju normalt av varm olja.
har knappt kört 10 mil med bilen sedan renoveringen. så kolvringarna kanske inte har sättit sig riktigt än?
när bilen är kall iaf så ryker de rätt så bra tills jag kört bilen varm. men jag skall prova att kall starta bilen och ha öppet oljelock. borde ju inte ryka då.