Var den sista möjligen märkt PS och årtal?F1 schmidt skrev:Jag vet att det är mycket jobb jag har byggt 3st
B20 Mean Machine... 2.5L
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Peter schmidt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 208
- Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
- Ort: Åsbro
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Gjorde ett enkelt press test förut med en identisk kolv bult samma som sitter i tommy luhr's 16v 1000hk maskin...
Det var inte bulten som small när det väl small... Helvete va nervös ja var kan ja säga... Såhär i efterhand vet ja inte varför... Kanske pressar en gång till o kolla hur många ton det trycker.... Om man nu behöver veta det....
Höll mest för huvudet denna gång.... *Suck*



Det var inte bulten som small när det väl small... Helvete va nervös ja var kan ja säga... Såhär i efterhand vet ja inte varför... Kanske pressar en gång till o kolla hur många ton det trycker.... Om man nu behöver veta det....


- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
fy f_n vilket tryck för att få aluminiumbiten att bli sådan..
Livsfarligt men roligt test:)
Livsfarligt men roligt test:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Hehe... :O Byggde in allt i ett stadigt ämnesrör som hade tagit upp smällen iaf att de gått åt fanders...
Fast va rätt skitnödig ändå faktiskt....
Testade först trycka till i ett 4tons hydraliskt skruvstycke på samma sätt och då vart det bara några små ynka märken i alubitarna... Det dög inte som test tyckte ja... 



- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Pysslade lite igår med ventilerna till toppen..
Slipade dom rostfria kg ventiler ja tänkt andvända till toppen..
Slipade dom i svarven med special gigg till slipmaskin...
Rostfritt och slipstift hör inte ihop det kleta igen fick riva stiftet 2-3 gr per ventil och höra med kylvatten....
Synd att inte kg säljer 38.5 rostfria ventiler utan bara 2mm steg så hade man sluppit krångla med det och svarva om och dona...
Men nu är det klart iaf...
Det som står näst på tur nu är att mäta in och köra upp toppen för dubbla fjädrar osv...
Sen kanske kör fram ventilfjäderbrickor i lämpligt material... typ 7075 alu..
Fått hem en ic med nu... En liten 3" 300*280 cell med gavlar... Hoppas på inte behöva kapa så mkt..
Slipade dom rostfria kg ventiler ja tänkt andvända till toppen..
Slipade dom i svarven med special gigg till slipmaskin...
Rostfritt och slipstift hör inte ihop det kleta igen fick riva stiftet 2-3 gr per ventil och höra med kylvatten....
Synd att inte kg säljer 38.5 rostfria ventiler utan bara 2mm steg så hade man sluppit krångla med det och svarva om och dona...
Men nu är det klart iaf...
Det som står näst på tur nu är att mäta in och köra upp toppen för dubbla fjädrar osv...
Sen kanske kör fram ventilfjäderbrickor i lämpligt material... typ 7075 alu..
Fått hem en ic med nu... En liten 3" 300*280 cell med gavlar... Hoppas på inte behöva kapa så mkt..

-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: sön dec 07, 2008 1:10 pm
- Ort: Laxå
Gött
Härligt att se att du är på G igen 
/Ari

/Ari
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: sön dec 07, 2008 1:10 pm
- Ort: Laxå
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Blev iaf lite gjort med topp relaterade saker idag...
Svarvat back cut på alla rostfria ventiler och polerat dom på talricken...
Knacka sen in alla insugs styrningar igen och satte upp toppen i fräsen
för förmån för dubbla ventilfjädrar..
Körde med en 8mm fräs cirkulärt polärt för att slippa ta ut ventil styrningarna...
Vände sen toppen och klockade in alla styrningar på hundradelen och fräste sätena med radie 7.5...
Bara fin putts kvar nu och slipa in ventilerna...
Ska köra igenom en 7.98 brotch genom alla styrningar innan ja börjar slipa...
Har märkt att dom kan stuka till sej lite när man slår in dom även fast man har don till det...
Kör ett litet fulknep där för att slipa in sätet utan att förstöra ventilerna med massa
ventil slip pasta eftersom det blir endel att ta även fast man klockar noga i fräsen
får ta ca 2-4 hundradelar för att få bort allt från vändkanter till kast som blivit...
kör dubbelhäftande tape och 320 smärjelduk på ventiolen, 3 st på varge som ja sen
sen flyttar lite allt eftersom de sliter sej..
Går dessutom mkt fortare än pasta och man ser mkt bättre när det är bra...
Kör det sista sen med fin ventil slip pasta och allra sista med autosol..
Toppen ska borras upp för m12 frigång och m10 för nya vipp bryggan
även det tilltänkta 8bult bblocket ska borras o gängas m12...
Blocket och topp ska sen planas...
Börjar brännas lite iaf nu...
Svarvat back cut på alla rostfria ventiler och polerat dom på talricken...
Knacka sen in alla insugs styrningar igen och satte upp toppen i fräsen
för förmån för dubbla ventilfjädrar..
Körde med en 8mm fräs cirkulärt polärt för att slippa ta ut ventil styrningarna...
Vände sen toppen och klockade in alla styrningar på hundradelen och fräste sätena med radie 7.5...
Bara fin putts kvar nu och slipa in ventilerna...
Ska köra igenom en 7.98 brotch genom alla styrningar innan ja börjar slipa...
Har märkt att dom kan stuka till sej lite när man slår in dom även fast man har don till det...
Kör ett litet fulknep där för att slipa in sätet utan att förstöra ventilerna med massa
ventil slip pasta eftersom det blir endel att ta även fast man klockar noga i fräsen
får ta ca 2-4 hundradelar för att få bort allt från vändkanter till kast som blivit...
kör dubbelhäftande tape och 320 smärjelduk på ventiolen, 3 st på varge som ja sen
sen flyttar lite allt eftersom de sliter sej..
Går dessutom mkt fortare än pasta och man ser mkt bättre när det är bra...
Kör det sista sen med fin ventil slip pasta och allra sista med autosol..

Toppen ska borras upp för m12 frigång och m10 för nya vipp bryggan
även det tilltänkta 8bult bblocket ska borras o gängas m12...
Blocket och topp ska sen planas...
Börjar brännas lite iaf nu...

- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Min bild uppladdning funkar igen nu...

Hyfsat nysvarvade hx50 lager i brons körda efter lista..
http://www.turboparts.info/images/journalbearings.pdf

Uppdaterar med fler bilder i kväll på toppen...
Hyfsat nysvarvade hx50 lager i brons körda efter lista..
http://www.turboparts.info/images/journalbearings.pdf
Uppdaterar med fler bilder i kväll på toppen...
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: sön dec 07, 2008 1:10 pm
- Ort: Laxå