Turbokonvertera OM603,OM606
Turbokonvertera OM603,OM606
Hej hade tänkt turbokonvertera en w124 300d och har sett flera som utfört detta.
Är det någon årsmodell som är bättre än någon annan,sitter om603 eller om606 i någon annan modell än W124?
Det jag är fundersam på är vad som behöver göras för att få ut 300hk+ ?
Har inte riktigt förstått hur det fungerar med dieselturbo.
Är det "bara" att ha stor turbo,modifiera dieselpumpen så den ger tillräckligt mycket diesel?
Måste motorerna kompsänkas eller modifieras på annat vis?
Finns det någon i Sverige som modifierar pumpar med framgång eller är det bara mynä?
Hur stor turbo måste man ha?
Finns det någon som bygger grenrör eller måste man bygga själv?
Har sökt och läst mycket men är ändå fundersam och tycker inte riktigt jag fått svar på allt så det vore roligt om ni vill hjälpa mig!
Mycket tacksam för svar,mvh/Sten.
Är det någon årsmodell som är bättre än någon annan,sitter om603 eller om606 i någon annan modell än W124?
Det jag är fundersam på är vad som behöver göras för att få ut 300hk+ ?
Har inte riktigt förstått hur det fungerar med dieselturbo.
Är det "bara" att ha stor turbo,modifiera dieselpumpen så den ger tillräckligt mycket diesel?
Måste motorerna kompsänkas eller modifieras på annat vis?
Finns det någon i Sverige som modifierar pumpar med framgång eller är det bara mynä?
Hur stor turbo måste man ha?
Finns det någon som bygger grenrör eller måste man bygga själv?
Har sökt och läst mycket men är ändå fundersam och tycker inte riktigt jag fått svar på allt så det vore roligt om ni vill hjälpa mig!
Mycket tacksam för svar,mvh/Sten.
Hej.. Bästa motorn för att bygga är 603-turbo och 606-turbo alltså orginal turbo för att dom ha oljekylda kolvar,mm och "turbo-pumpen" med den så kallade alldan som känner av turbotrycket.
603 turbo sitter i w124a karossen och 606 turbon sitter i w140 och w210 karosserna.
För att få ut "ca 300hk" måste pumpen byggas om till större pump element, finn 3st som gör sånt som jag känner till de är mynä diesel, en kompis i finnland och en kompis i sverige som gör de.Ingen komsänkning elr sånt måste göras.
Turbon måste du anpassa efter hur stor mängd disel du justerar in pumpen på, men de märks om du har för stor eller för liten när du kör.
Jag vet ingen som bygger men säkert finns d någon som gör de. men gäller och hitta dom me.
603 turbo sitter i w124a karossen och 606 turbon sitter i w140 och w210 karosserna.
För att få ut "ca 300hk" måste pumpen byggas om till större pump element, finn 3st som gör sånt som jag känner till de är mynä diesel, en kompis i finnland och en kompis i sverige som gör de.Ingen komsänkning elr sånt måste göras.
Turbon måste du anpassa efter hur stor mängd disel du justerar in pumpen på, men de märks om du har för stor eller för liten när du kör.
Jag vet ingen som bygger men säkert finns d någon som gör de. men gäller och hitta dom me.
perfa tråd för mej o fråga lite. är inte hemma alls i diesel men fjällan har ju en fen merca med 300D (Turbo) motor, ryker från vevhusventen som ett ånglok men va fan de håller säkert ett tag till.
nu till frågan.
kan någon göra en ful med läs bar paint ritning på pumpens sida där det ska sitta en massa skruvar för diverse funktion? alltså t.ex. diesel tryck, tomgång så man inte rattar på fel o allt klabbar ihop. givetvis duger en förklaring också
nu till frågan.
kan någon göra en ful med läs bar paint ritning på pumpens sida där det ska sitta en massa skruvar för diverse funktion? alltså t.ex. diesel tryck, tomgång så man inte rattar på fel o allt klabbar ihop. givetvis duger en förklaring också
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 171
- Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
- Ort: Pedersöre, finland
De brukar varva över 6000rpm i mercedes dieslarna så nog håller de för höga varv.MrHedlund skrev:Hej. Jag ska snart bygga om min 124 300d till turbo och finnpump etc. Om allt lirar, hur dant kommer motorn att hålla såvida man inte tokvarvar och har sig? Pallar den 350hk, eller gäller det bara för en helg?
wccc.fi är ett forum
per a skrev:längst ner i vänster hörnet, skruva ut ökar soppan
stor insex i mitter, skruva in höjer maxvarv (varv stop)
länst upp i hörer hörnet, skruvas ut lika mycke som soppa skruven för att behålla tomgången.
vaissa pumpar har en elektromagnet bak på som justerar tomgången
tackar för den informationen , precis vad jag behövde
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: sön jun 14, 2009 1:25 pm
4, jag gör det åxå.Gurre_88 skrev:Hej.. Bästa motorn för att bygga är 603-turbo och 606-turbo alltså orginal turbo för att dom ha oljekylda kolvar,mm och "turbo-pumpen" med den så kallade alldan som känner av turbotrycket.
603 turbo sitter i w124a karossen och 606 turbon sitter i w140 och w210 karosserna.
För att få ut "ca 300hk" måste pumpen byggas om till större pump element, finn 3st som gör sånt som jag känner till de är mynä diesel, en kompis i finnland och en kompis i sverige som gör de.Ingen komsänkning elr sånt måste göras.
Turbon måste du anpassa efter hur stor mängd disel du justerar in pumpen på, men de märks om du har för stor eller för liten när du kör.
Jag vet ingen som bygger men säkert finns d någon som gör de. men gäller och hitta dom me.
element ingår ej, men montering och bänkning, självklart testkörs pumpen i bänk före lev för att den ska fungera så bra som de bara går. justering av önskad mängd mm kan ju väljas.OpelMannenRacing skrev:vad ingår i de? element + montering + bänkningen?Gurre_88 skrev:kompisen gör de för 2500:- och allt provkörs i bänk,ställs in,mm
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: sön jun 14, 2009 1:25 pm