peppe skrev:För lite mos i B20in sedan vet jag inte hur länge den skulle vilja hålla ihop, det kanske b20 pappan Jens kan ha någon teori om?
Tyvärr så åks det bara med V8:a i U klassen där båten passar in.
Mvh
om jag får sticka ut hakan och fantisera lite så skulle nog en B20 turbo rent mekaniskt hålla lika bra eller bättre än en 600hk v8 på 6500-7000rpm i xxx antal timmar om man skulle anpassa den lite för sånt jobb.
att sen B20 skulle behöva ca 2.4bar för att ge 600hk som en trimmad marin v8 kanske många tror skulle betyda härdsmälta i B20 men jag är inte så säker på det om man skulle få in tillräckligt mycket kallt havs-kylvatten genom topp och block och oljekylare.
tänk på vilka belastningar det är på en cheva BB med 17mm lyft och 180gram tunga ventiler, det behövs ca 300kg fjäder tryck för att kunna varva 7000rpm och hur länge håller det?
min B20 kräver ca 11.5mm lyft och topp-tryck på 115kg/90grams ventiler, för att klara det sen har jag smidda bacho vippor och vipparms stativ som liknar en jessel system till en v8 . (jag har samma lyftar dim som chevan och lika stor kam-nock)
visst finns det riktiga super proffs v8 motorer som klarar det men det är minst sakt dyra motorer.
om nån skulle vilja slänga upp en hyffsad slant och beställa en hållbar 600hk marin motor av mig och om jag fick fria händer så hadde jag nog byggt en 3L B30 med en HX55a och ett autronic.
jag skulle satsa på rätt lätta, stadiga smidda kolvar med långa H-profil stakar och 6400rpm max varv + oljekolv kylning.
en låglyftande special-kam med ca 245grader dur/0.05" 11mm lyft, chrome moly stänger + volvo original lyftare.
lätt portad topp 44x37 med dubbel fjädrar/stål retainers/B18 vippor och rostfria ventiler. marin koppar toppackning.
låg kompa ca 6.5-7.0:1 och långsamt förbränningsrum.
ett rätt avancerat olje och soppa system tråg för att klara G krafterna i vågorna.
saltvatten kyld race laddluftkylare som ger ca 30 grader insugnings temp.
den motorn skulle lätt ge ca 550-600 mycket driftsäkra och underhålls fria hk vid 6000rpm/1.4bar på 95/98oktan och hålla på full gas så bra att peppe och far skulle kunna köra nytt rekord ystad-haparanda
vill man sen köra nått kortare poker race så kan man med högre laddtryck säkert plocka 200hk till utan problem.