Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
jimzon
För mycket laddtryck

Inlägg av jimzon »

Turbokoftan skrev:Tackar! :)

Jaså tror du det? =) Skulle ju vara skoj, "fullt ös-" videon skulle bli rekomenderad av en en moderator men han tyckte den var för skakig/dålig kvalité på haha! Kräsen å'! :)
Men dom är ju insnöad för tusan! Du och joel som sätter övik på kartan på garaget.org

Gilles chokladbollar och trokadero som standard käk i garaget? 8)

skulle vart kul och titta förbi i vinter och se lite på alla 1000hk?? som finns i det garaget ni har

EDIT lägger upp videon så den hämnar längst upp på denna sida
http://www.garaget.org/video/jfk88actpi6i
Emilsson242
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Emilsson242 »

coolt ser ju ut att gå riktigt bra. :thumbright:
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Jimzon: Hehe nja några 1000hk bilar har vi nog inte ;) Men det är bara att titta förbi någon gång, vi får väl höra av oss någon gång då vi är där =)

Länge sedan uppdatering här nu, men det beror helt enkelt på att inspirationen varit relativt låg så det har egentligen inte hänt något speciellt i garaget de senaste månaderna.

Men lite har hänt, har slaktat ned reservdelsbilen som får donera lite delar, tråkigt nog inser jag efter att ha rivit hela instrumentbrädan att det satt AC i bilen och värmepaketet därför ej var samma som mitt nuvarande (hade tänkt para ihop dom):
Bild

Den nya bakvagnen till bilen ska få en uppfräschning innan den monteras:
Bild

Har monterat nya fälgar också då 540:in numera är såld:
Bild
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Blev en sväng i garaget igår, bytte grenrör på bilen och monterade avgassystemet med kattarna för besiktning. Skönt att ha det klart sedan sist och bara kunna bulta på.

Skruvade även bort hela soppasystemet med pumpar och ledningar, har originalledningarna kvar i bilen så kommer endast köra med desaa tillsammans med tankpumpen för besiktningen.

Har också fått grenrörsflänsarna jag köpte av Pitbull, har börjat klura på en ny lösning av grenrör med smidigare wastegate placering. Får se hur det blir, om det blir av.

Mvh
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Har alltid önskat mig ett par svarta klarglas lyktor ända sedan jag köpte bilen. Men, känner inte för att betala dom pengarna för något som inte gör bilen snabbare på något vis.. Så häromdagen kom jag på att jag hade lyktspray över från någon tidigare bil, samt en extra uppsättning baklampor så jag tog och tonade dom röda.

Vet inte om jag ska köra med dom, men jag tycker faktiskt att det ser lite stilrenare ut men samtidigt lite epa. Börjar man bli för gammal kanske?
Bild

I mellandagarna plockade jag ned bakvagnen i delar, har sedan dess varit i valet o kvalet om jag skulle lämna iväg den på blästring. Men pga att jag själv jobbar dagtid en bra bit ifrån firman som skulle kunna tänkas utföra jobbet så har det inte passat så bra.
Ikväll bestämde jag mig dock för att slipa och måla den själv, så nu är länkarmarna färdiga.
Imorgon tänkte jag ta itu med bakaxel-balken, har köpt lite nya bromsdelar och stag också. Måste dock flytta över lamelldiffen till något annat hus med trevligare utväxling, 3:64 som denna har är redan testat och det funkar inte alls bra med ZF lådan. Hade nog lirat bättre med en Getrag 280 med 0,8x på femman..

Bild

Kanske en uppdatering imorgon också?

/Cristofer
readytorace
Forumsberoende

Inlägg av readytorace »

ser bra ut det där.har ju svarta baklysen på e34an isbilen om du vill ha.minns bara ej om dom är hela nu för tiden.kan kolla nästa gång man är i hörnefors.
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Tack det var snällt!

Ikväll blev det ett ryck igen! Nu är bakvagnen färdigmålad och slipad, lite halvdrygt göra.

Så här blev bryggan:
Bild

Krängaren till bakvagnen blev röd också då den främre fått samma färg tidigare:
Bild

Hejhopp!
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Beställt rördelar som kommer imorgon, så nu jäklar ska de byggas hitech grenrör i helgen! Hoppas kylan håller i sig, då blir det ingen brädåkning på lördag :hihi:

Hejhopp!
Användarvisningsbild
Pitbull
Forumsberoende

Inlägg av Pitbull »

Du är inte sugen på lite fina mätare, Det är ju ett måste i sån vagn som du har. =)

Kolla in mitt projekt så hittar du dom. Givetvis så får du rabatt av mig.

Lycka till med grenröret och glöm inte ta bilder´.

/ Mvh
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Har redan oljetemp/tryck samt laddtryck ur Autometer sport-comp serien. Har varit lite för lat för att montera dem bara. =)

Tack så mycket det kommer nog upp någon bild senare.

Hann du mäta eller kolla någon frakt idag? =)
Användarvisningsbild
Pitbull
Forumsberoende

Inlägg av Pitbull »

Turbokoftan skrev:Har redan oljetemp/tryck samt laddtryck ur Autometer sport-comp serien. Har varit lite för lat för att montera dem bara. =)

Tack så mycket det kommer nog upp någon bild senare.

Hann du mäta eller kolla någon frakt idag? =)

Jag glömde ta med en skiva till jobbet, fixar det imorn.

/ Mvh
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Okej blir bra det!
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Behöver hjälp nu så skriv gärna.

Skulle kika på TV men fastnade med ritblocket istället, vill gärna ha något utlåtande om hur ni tror denna lösning skulle fungera med såväl höga- som låga laddtryck (så man inte bygger något tokigt i onödan). För tanken är att kunna åka på 1,5 bar även nästa år, men skulle hemskt gärna vilja ha möjligheten att ställa ned till låga laddtryck- kanske kring 0,5bar utan skenladd:
Bild

När jag satt och funderade över detta hade jag förstås indycar motorerna i bakhuvudet.
http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... er&sidnr=6

Vad tror ni som kan lite mer om avgaspulser? Röret är tänkt att byggas av 48mm material, dragningen lär inte bli som på bilden men just själva tänket med kollektorn före wastegaten och sedan böjar upp till turboflänsen (böjar i en något grövre dimension, kanske 55-60mm?)
Blir det helt galet med mottrycket på en 2,8:a liters motor, avgastempen?
Fick i somras som ni kanske minns erfara att holset turbosarna verkar nog så effektiva på avgassidan, vi byggde om röret med 4st olika wastegate lösningar utan framsteg eller nämnvärd förbättring bytte även mellan två olika aggregat helt olika storleksmässigt. Så efter det blev man smått less, vill kunna dra bilen till 7000 varv nästa år utan tendens till skenladd- även på låga tryck(!)

/Cristofer
Thed_J
För mycket laddtryck

Inlägg av Thed_J »

Hmm... Tyvärr kan jag inte tillföra några vettiga teorier.. men, ser jag en 20M i bakgrunden..?
Användarvisningsbild
Pitbull
Forumsberoende

Inlägg av Pitbull »

Här har du ett grenrör som jag har byggt.

Sitter som som handen i hansken på M50/E34.

Bygg ngt liknande eller kan jag bygga ett till dig med T4 fläns.

http://streetpower.se/Forum/Default.aspx?g=posts&t=59

/ Mvh
Skriv svar