Hur kollar jag att hallgivaren i fördelaren funkar?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Hur kollar jag att hallgivaren i fördelaren funkar?

Inlägg av sabelström »

Jag har problem med fördelare Bosch Nummer: 0237520004 från Volvo 240GL 87-88a B230F till mitt Mega Squirt.

Jag har två st men får ingen tändning, så jag tänkte jag skulle till några skrotar o kolla och kontrollera så de funkar på plats.

Räcker det då med att jag plockar bort fördelaren och har med mig ett batteri o en multimeter o en bit kabel från en fördelare?

Om detta räcker berätta vilka kablar som ska kopplas vart o vilken inställning jag ska ha på
multimetern för att kunna se att han får signal när jag snurrar på fördelaren.

På fördelaren finns ju betäckningarna + 0 - så det är ju bara berätta hur jag ska koppla det.

O vet jag detta kan jag även granska de två jag har hemma som jag inte tror funkar.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Koppla 12V till +
Koppla 0V till -

Koppla ett 1kohm motstånd mellan + och 0 på givaren.

Mät med multimetern mellan - och 0 på hallgivaren.

Då ska du få 12V om "blecket" ligger för hallgivaren i fördelaren.
Då ska du få 0V (eller väldigt nära 0V) om "hålet" ligger för hallgivaren i fördelaren.

/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Inlägg av sabelström »

Ok, så jag måste köpa ett motstånd för att kunna mäta den då?
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

..eller slakta nån gammal elektronikpryl, värden emellan 800-2kohm fungerar bra.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
JÖRGEN.G
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: ons aug 20, 2008 11:27 pm
Ort: NORRTÄLJE

Inlägg av JÖRGEN.G »

Hej går det inte att mäta mellan 12v+ och signal (0) ? M.V.H JG
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

sabelström skrev:Ok, så jag måste köpa ett motstånd för att kunna mäta den då?
När ja läser så blir ja lite osäker på om du är med på att du även måste måste ha ett motstånd för att få tändningen att funka . Inte bara för att mäta !
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Det sitter redan ett mostånd monterat i MS boxen enligt tidigare diskussioner på Megasquirt forumet.

(Sabelströms MS har passerat mitt skrivbord några gånger med dess föregående ägare)

Det skulle kunna funka att mäta mellan 12V o signal(0), men det beror väldigt mycket på vilken multimeter man har eftersom det måste gå en liten ström igenom multimetern.

/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Inlägg av sabelström »

Ok, är nog från jula eller nåt så den är nog billig, men jag kollar upp det då för jag slaktade ett slutsteg för att få en kondning, vilket var slöderi för den gjorde även om 12V till 3V, men ska kolla om det sitter något sånt i den.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Inlägg av sabelström »

Fick tag i en sån här hos den lokala TV reperatören, 12volt 1kohm 2watt, väldit stor men det spelar ju ingen roll, 2watt funkar att pröva med eller?

Bild
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

Jag köpte en ny passande hallgivare från Ebay.de, till tjejens bil. Kostade 100kr med frekt, det kanske vore ett alternativ?

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Inlägg av sabelström »

Ja det var ju inte dyrt det, men om jag kan testa om mina funkar så kan jag ju utesluta det felet o då är det ju något annat.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Inlägg av sabelström »

Kan hända att jag dum förklarar mig själv nu, men har gjort detta kopplingsshema, stämmer det överäns med detta:

Koppla 12V till +
Koppla 0V till -

Koppla ett 1kohm motstånd mellan + och 0 på givaren.

Mät med multimetern mellan - och 0 på hallgivaren.

Då ska du få 12V om "blecket" ligger för hallgivaren i fördelaren.
Då ska du få 0V (eller väldigt nära 0V) om "hålet" ligger för hallgivaren i fördelaren.

Bild
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

ser alldeles riktigt ut! :)
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Inlägg av sabelström »

Japp riktigt var det, och båda fördelarna funkade. Men inget utslag för det, kopplade även i kabeln som ska gå mellan FP och plus på soppa pumpen rätt.

MEN, pumpen startar ej när man vrider på tändningen.

Jag har gjort lite mätningar så du kanske kan komma på något fel:

Kopplar man in datakablen slår ett relä till i 2sec både med o utan tändning på.

Plockar jag bort säkringen INJ-2 och sätter dit den igen slår ett relä till i 2sec om tändningen är av.

När jag sätter på tändningen slår ett relä till och slås av när man stänger av tändningen.

Mätte även lite på plintarna


När tändningen är AV har jag STRÖM på dessa:

3st +12V, 2st INJ (inte alla fyra utan endast två)


När tändningen är AV har jag JORD på dessa:

Jordplintarna, SWI, 3st RET, S2, S3, S4


När tändningen är har jag STRÖM på dessa:

3st +12V, 2st INJ, SWI, +5V


När tändningen är har jag JORD på dessa:

Jordplintarna, 3st RET, S2, S3, S4, FP (när man jordar TPS-plinten slår ett relä till i 2sec)


Jag har försökt med det mästa, verkar inte som jag får utslag i Megatunes när jag sätter jord på Tach eller des RET heller.

Du är nog den ända som kan hjälpa mig, säg vad jag ska mäta för att du ska kunna lista ut felet.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
Skriv svar