Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det finns inga regler om inre ljudnivå men ska man använda bilen har jag lärt mig att det är bra att tänka lite på sånt. Men som sagt, så länge motor och diff/låda sitter gummiupphängt så lirar det nog.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

Tack för svaret Gustaf. Jag är inte ute efter några genvägar, men är inte heller ute efter komfort om du förstår mig. Man måste kanske välja stil på ett sånt här bygge. :wink:
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Helgens rostlagning

Inlägg av Mattias Jonsson »

Har bytt plåt större delen av helgen. Höger sida är nu i stort sett klar. Jag är faktiskt riktigt nöjd.
Bild
Det här är tydligen ett standardställe för rost på Dauphine.

Bild
Ok, det ser ut som att jag lagt en plåtbit utanpå, men det är svetsat kantikant, jag lovar.
Jag valde att ta bort den utstående falsen efter moget övervägande. Inte för att spara tid men jag ser inte nyttan med den, mer än på fabriken. Mellan skärm och kaross har jag tänkt använda en gummilist A lá folkabubbla.

Bild
Nästa ställe.

Bild
blev så här...

Bild
...och så här.

Bild
Till bakstammens sidostycke fick jag användning av min krymp o sträck från verktygsboden. Försök göra en sån här utan krymp o sträck :? .

Bild
Jag fick jobba mycket med att få samma profil på bakstammen som på bakskärmen, lätt att göra bort sig på annars.

Bild
Jag helsvetsar alla skarvar och insidan kommer nog bli rätt snygg också, när man får slipa lite.
Jag ska tennspackla alla skarvar när svetsningen är klar, och då är det viktigt att man inte har porer från insidan där fukt kan krypa in mellan tennet och plåten.
Senast redigerad av Mattias Jonsson den sön nov 29, 2009 5:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Inlägg av A.Jönsson »

Ska motorn monteras tvärställd ?

Så lätt som den bilen blir kan man använda grejor som normalt inte håller.
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

Motorn ska monteras längsgående. Jag har läst o hört på flera ställen att audis växellådor från A4 o A6 ska vara riktigt hållbara. Jag hoppas att det stämmer. Jag kommer skruva fast motorbalken för att ganska enkelt kunna ta bort drivpaketet från bilen :wink: , något kommer ju gå sönder :lol:
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Inlägg av A.Jönsson »

Får man platts framför motorn när den blivit installerad ? :hihi:
Någon direkt kupévärme behövs troligtvis inte.

Bra möjligheter för att bygga ett fint plenum och grenrör i allafall !
Udda och roligt bygge.


Bara för att det är en Renault skulle man ha använt Renaults 3 liters V6 i en mittmotorinstallation + ett par aggregat.
Hade blivit lite fräckt..
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

Äntligen helg ! En date med fröken Dauphine i garaget.

Bild
Höger framskärm behöver nåt att hänga i. Visserligen bara lite brunt, men varför fuska nu.

Bild
Så här blev det.

Bild
... och så här.

Bild
Bild
Bild
bilbyggarhobbyn förtjänar mer respekt, eller hur ? :hihi:
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Du ska inte taksänka den? Den såg lite för rymlig ut på bilderna... :twisted:

Förresten ett riktigt fränt bygge, mer sånt här åt folket! :hihi:
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

...
Senast redigerad av Mattias Jonsson den sön nov 21, 2010 9:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

fränt bygge och grymt skönt med nån som kan känna glädje med att laga rost och se nått bra med det som att passa in dörrar med mera ni är inte så många i den klubben :) mvh morgan
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

readytorace skrev:fränt bygge och grymt skönt med nån som kan känna glädje med att laga rost och se nått bra med det som att passa in dörrar med mera ni är inte så många i den klubben :) mvh morgan
Jag har laddat i 10 år eller nåt genom att jobba med andras bilar. Ekonomin och en halvskaplig endurokarriär krävde det, men önskan har alltid funnits att få göra något riktigt nörd-ordentligt. :shock:

DÄRFÖR är det just nu roligt att laga rost, men det går nog över :lol:
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

hehe hoppas man får se skapelsen nångång live du verkar då vara en hård prick.själv provar jag och bygga en bmw e36 coupe driftingbil men törs ej göra en projkettråd på detta forum om den vill ej bli mobbad :D
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

Det är klart du ska skapa en tråd. Det ger ju bränsle åt oss alla i vintermörkret :thumbright: . dessutom får man ju en massa bra tips på vägen.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

...
Senast redigerad av Mattias Jonsson den sön nov 21, 2010 9:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

Ett par frågor till dom erfarna.
1. Jag har inte gjort några nya fästhål för skärmarna, för jag tänker använda popnuts/mutternit. Jag har sett aluminium och rostfritt tror jag.
Goda dåliga erfarenheter av sådana ?

2. Jag ska så småningom börja malla upp nya länkarmar fram. Även om jag har en del tankar om hur det ska se ut så kommer jag prova mig fram med prototyper för att få bra geometri, sedan använda dom som förlaga till "riktiga" länkarmar.
Jag vill gärna ha varningar, tips, bilder när det gäller att bygga länkarmar till parallellogram-framvagn med dubbla A-armar.
OBSERVERA att jag inte behöver lektion 1A, eftersom jag gjort många hjulinställningar i mina dar. Dessutom har jag läst SFRO-handboken några gånger vid det här laget.
Tack på förhand.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Skriv svar