bmw diesel 6:or?

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
westerlund
För mycket laddtryck

Re: dom klarar en hel del..

Inlägg av westerlund »

250_turbo skrev:finns en i luleå som har 300- 400 hk i sin 324, såklart med mekanisk pump.. han laddar kring 3 bar i den.. lars hedkvist dieselservice i luleå har bygt om den pumpen och den levererar kring 160 kubik
vad änvände han för pump, vilken motor alltså? ;)
bmw 320d som brukis..
volvo pv -62 som finbil..
stezze
Lite mer laddtryck

Inlägg av stezze »

westerlund skrev:
250_turbo skrev:finns en i luleå som har 300- 400 hk i sin 324, såklart med mekanisk pump.. han laddar kring 3 bar i den.. lars hedkvist dieselservice i luleå har bygt om den pumpen och den levererar kring 160 kubik
vad änvände han för pump, vilken motor alltså? ;)
M21an som sitter i 524td och 324td
Mekanisk VE6 pump med största pumphuvudet 12mm. Vet inte om det är byggt på BMW I-pumphuset. Kan även vara std pumpen från tidiga Cummins 5,9L.
Digiboost
Lite mer laddtryck

Inlägg av Digiboost »

M21an som sitter i 524td och 324td
Mekanisk VE6 pump med största pumphuvudet 12mm. Vet inte om det är byggt på BMW I-pumphuset. Kan även vara std pumpen från tidiga Cummins 5,9L.[/quote]

Om tittar under huven på en Dodge Ram diesel så hittar man en radpump :!:
Suomi Finland Perkele!!!
Amazon221
För mycket laddtryck

Inlägg av Amazon221 »

kan vara äldre bmw dieslarna ja tänker på men vet nån som prata om att dom inte alls gillade trim, utan lämnade in som per automatik om man provade ge dom mer sås och laddtryck, om de är E34/36 dieselarna vet jag inte, hoppas då inte de, för då ska jag ställa mig och tokskratta åt nästa bmw diesel jag ser, för då är dom riktigt dåliga... men att dom har dåliga toppar håller jag dock med om... trimma en merca istället :)
stezze
Lite mer laddtryck

Inlägg av stezze »

Digiboost skrev:M21an som sitter i 524td och 324td
Mekanisk VE6 pump med största pumphuvudet 12mm. Vet inte om det är byggt på BMW I-pumphuset. Kan även vara std pumpen från tidiga Cummins 5,9L.
Om tittar under huven på en Dodge Ram diesel så hittar man en radpump :!:[/quote]

Både ja och nej!

När Dodge 1989 Började sälja deras Ram-truck med Cummins 5,9liters dieselmotor 6BT. (Denna motor är en 12 ventilare) Då var den utrustad med Bosch VE6 rotorpump (eller vad ni vill kalla den). Denna pump användes ända fram till generations skiftet 1994 då nya karrosen kom. Denna pump är inte känd för att vara något som klarar av effekt. Bla. pga att reglerområdet för ställverket är litet. (vad jag vet!)

1994 blev 6BT motorn utrustad med en Bosch P7100 radpump. Denna användes fram till nästa generationsskifte 1998,5. Det är denna pump som man ska använda i Cumminsen när det ska trollas fram äckligt mycket effekt :twisted:

1998,5 utrustades Dodgen med en reviderad Cumminsmotor bla. Nytt topplock med 24 ventiler Denna motor kallas ISB och drivs med Bosch radialkolvpump VP44. Denna setup såldes fram till 2003 då nya generationen kom. VP44 är känd för sin dåliga driftsäkerhet. Men körbarheten är riktigt bra även när den är hårt trimmad pga. att den är elektroniskt kontrollerad. VP44 är ett mellanting som togs fram som ett komplement till commonrailen.

2003 kom alltså ännu en ny karros och den fick en uppdaterad ISB motor med commonrail insprutning. Dieseln levereras av Bosch CP3 matarpump. Denna motor är otroligt lättrimmad pga. elektronikens kontroll.

Årtalen är på en höft för det finns lite mellanting mellan olika generationer. Plus att Dodge verkar gilla att ha generations skifte på halva året :? .

Detta är som sagt på ett ungefär å ingen sanning. Vill ni dementera får ni väl göra det :wink: . Om ni vill ha exaktare info kan man ta kontakt med Boulder Maskin som har bra koll på Cummins Pickisar!

/Ödmjukast
stezze
Lite mer laddtryck

Inlägg av stezze »

Cummins 5,9liters motor sitter ju inte bara i Dodge pickupar. Den kan man hitta i lite av varje och med olika kombinationer av pumpar. T.ex Fiat-Hitachi FH 150w är utrustad med 6BT motorn med VE6 pumpen. JCB 416S är utrustad med cumminsmotorn. Hägglunds bandvagnar har olika konfigurationer av Cumminsmotorn. Marint finns den i också. Ja den finns nästan över allt :hihi:
Digiboost
Lite mer laddtryck

Inlägg av Digiboost »

stezze skrev:Cummins 5,9liters motor sitter ju inte bara i Dodge pickupar. Den kan man hitta i lite av varje och med olika kombinationer av pumpar. T.ex Fiat-Hitachi FH 150w är utrustad med 6BT motorn med VE6 pumpen. JCB 416S är utrustad med cumminsmotorn. Hägglunds bandvagnar har olika konfigurationer av Cumminsmotorn. Marint finns den i också. Ja den finns nästan över allt :hihi:
Skulle du vara så snäll och meddela mig om du hittar en till salu :D
Suomi Finland Perkele!!!
stezze
Lite mer laddtryck

Inlägg av stezze »

Digiboost skrev:Skulle du vara så snäll och meddela mig om du hittar en till salu :D
Några motorer. Ingen aning om de är kvar?

24V ISB http://www.blocket.se/uppsala/Cummins_2 ... m?ca=4&w=3

12V 6BT http://www.blocket.se/dalarna/Cummins_5 ... m?ca=4&w=3

12V 6BT http://www.blocket.se/skaraborg/Motor_5 ... m?ca=4&w=3

12V 6BT http://www.blocket.se/skaraborg/Cummins ... m?ca=4&w=3
E30344i..
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av E30344i.. »

Jag har en 325tds touring som brukis, de som är gjort med den är
3" avgas från turbo utan kat med en burk, stor ic o 60mm tryckrör,
en KL-racing trim box. den går "brutalt" bra, till förhållande vad som är gjort.
Har kört den varm några gånger men den håller än. dom gamla var mer känsliga på sprikor..
Har varit på en del natliga race o åkte ifrån en e36 m3a, har väl runt 200hk
men ett satans vrid, annars hade de ju inte gått :lol:
Så kan klart rekomendera en sothora o sladda runt i..
Bild

Mvh..
Blinka med dom blå om du vill bli frånkörd..
volvod6
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av volvod6 »

Sitter en radpump i samsung graveren vi har på jobbet og den ryker mye svart så den holder sikkert for massa. Turbokompensering er det på den og :thumbright:
Skriv svar