M47+od Myten/legenden

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Nej de tål inte så jättmycket.

Sen gäller det att inte lägga i od:n vid för låga hastigheter, för då får man problem med att den har för lågt oljetryck och kan börja slira.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
karlsson_6
För mycket laddtryck
Inlägg: 393
Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
Ort: Ljungby

Inlägg av karlsson_6 »

Jag kan ligga i 70 km/h utan problem jämn gas

Kopplade in varvräknaren idag vid 120km/h skiljer det 1000 varv mellan 5:an och 6:an. Vid 90 km/h skiljer det 800 varv

Har även kört den på 0.68 liter milen, är riktigt nöjd med tanke på hur jag kör

Körde 19 mil fick i 13 liter
liljensöe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: mån jun 15, 2009 2:15 pm
Ort: ljungby

Inlägg av liljensöe »

karlsson_6 skrev:Jag kan ligga i 70 km/h utan problem jämn gas

Kopplade in varvräknaren idag vid 120km/h skiljer det 1000 varv mellan 5:an och 6:an. Vid 90 km/h skiljer det 800 varv

Har även kört den på 0.68 liter milen, är riktigt nöjd med tanke på hur jag kör

Körde 19 mil fick i 13 liter
häftigt att det gjorde så mycket på både varv o bränsleförbrukning...
siffrorna glädjer mig!!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

karlsson_6 skrev:Jag kan ligga i 70 km/h utan problem jämn gas

Kopplade in varvräknaren idag vid 120km/h skiljer det 1000 varv mellan 5:an och 6:an. Vid 90 km/h skiljer det 800 varv

Har även kört den på 0.68 liter milen, är riktigt nöjd med tanke på hur jag kör

Körde 19 mil fick i 13 liter
Någonting är fel med den avläsningen.

Eftersom det inte är en automatlåda med slirande konverter så bör väl varvtalsskillnaden mellan växlarna vara konstant.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Inlägg av Brandt »

The skrev:
karlsson_6 skrev:Jag kan ligga i 70 km/h utan problem jämn gas

Kopplade in varvräknaren idag vid 120km/h skiljer det 1000 varv mellan 5:an och 6:an. Vid 90 km/h skiljer det 800 varv

Har även kört den på 0.68 liter milen, är riktigt nöjd med tanke på hur jag kör

Körde 19 mil fick i 13 liter
Någonting är fel med den avläsningen.

Eftersom det inte är en automatlåda med slirande konverter så bör väl varvtalsskillnaden mellan växlarna vara konstant.
Beror väl helt på utväxlingen??
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Brandt skrev:
The skrev: Någonting är fel med den avläsningen.

Eftersom det inte är en automatlåda med slirande konverter så bör väl varvtalsskillnaden mellan växlarna vara konstant.
Beror väl helt på utväxlingen??
1000/120=8,3333
800/90=8,8888

Det skiljer lite men varken hastighetsmätare eller varvräknare är väl speciellt exakta. Med endast 2 km och 30 varv felavläsning så blir det fel åt andra hållet:

1020/118=8,64
780/92=8,47
Jonas Bylund
Bild
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Brandt skrev:
The skrev: Någonting är fel med den avläsningen.

Eftersom det inte är en automatlåda med slirande konverter så bör väl varvtalsskillnaden mellan växlarna vara konstant.
Beror väl helt på utväxlingen??
Nej..
Värdet för utväxlingen är konstant och grafen har samma lutning oavsett om du ligger på 1000 eller 10000 rpm altså bör följdaktligen skillnaden mellan växlarna vara konstant oavsett varvtal.

På bilar anger man "alltid" hastigheten på växlarna vid 1000rpm.

Hur löste du/ni sammankopplingen av 47:an till överväxeln? På alla andra M4xOD-lådor är det ju en helt annan huvudaxel.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

blir väl olika stigningar på graferna, beronde vilekn växel man har? och ist så blir ju skillnaden "progesiv" ligger bilder på första sidan emd axeln mm..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
karlsson_6
För mycket laddtryck
Inlägg: 393
Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
Ort: Ljungby

Inlägg av karlsson_6 »

The skrev:Nej..
Värdet för utväxlingen är konstant och grafen har samma lutning oavsett om du ligger på 1000 eller 10000 rpm altså bör följdaktligen skillnaden mellan växlarna vara konstant oavsett varvtal.

På bilar anger man "alltid" hastigheten på växlarna vid 1000rpm.

Hur löste du/ni sammankopplingen av 47:an till överväxeln? På alla andra M4xOD-lådor är det ju en helt annan huvudaxel.
Jag vill säga att hastigheten spelar roll, vet att min andra 740 bensinare att det var skillnad mellan 50 och 90 km/h.

men jag är ingen bil Ingenjör så vad vet jag. enligt varvräknaren så var det skillnad jag säger inte vad som är rätt
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Självklart blir skillnaden i varvtal dubbelt så stor om man kör med dubbla hastigheten.
Jonas Bylund
Bild
sqrewdriver
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: fre sep 07, 2007 10:27 am
Ort: Uppsala

Inlägg av sqrewdriver »

Sleeper_86 skrev:blir väl olika stigningar på graferna, beronde vilekn växel man har? och ist så blir ju skillnaden "progesiv" ligger bilder på första sidan emd axeln mm..
Såvitt jag ser så är den enda axeln man ser kardan..

Lite nyfiken på utgåede axel på m47:an.....
hur den är förlängd, moddad etc, etc..
Christoffer Neusüss
Heter jag. Så var det med det.

Gas Grass or ass,
no one rides for free..
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

JoBy skrev:Självklart blir skillnaden i varvtal dubbelt så stor om man kör med dubbla hastigheten.
Helt rätt. Man ska inte fundera över saker som kräver faktisk tankeverksamhet när man jobbat natt.. :roll:
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

sqrewdriver skrev:
Såvitt jag ser så är den enda axeln man ser kardan..

Lite nyfiken på utgåede axel på m47:an.....
hur den är förlängd, moddad etc, etc..
vadfasen.. var det inte i denna tråden jag såg det lr :scratch:

vet att jag sett en bild på hur de var gjort..

nersvarvad medbringare på m47 lådan, för att rymmas i huset. avsvarvad axel från m46 lådan med svetsad medbringare på bultad ihop med medbringaren på M47...
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: va litt 8) det der. er jo en reservløsning: du bruker 2lådor, som på epatraktorn; men den bakre lådan vender en slik att INNgående axel blir utgående( må ha en oplagring der, med tætning) så har en 7tr låda :lol:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
karlsson_6
För mycket laddtryck
Inlägg: 393
Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
Ort: Ljungby

Inlägg av karlsson_6 »

Sleeper_86 skrev:
sqrewdriver skrev:
Såvitt jag ser så är den enda axeln man ser kardan..

Lite nyfiken på utgåede axel på m47:an.....
hur den är förlängd, moddad etc, etc..
vadfasen.. var det inte i denna tråden jag såg det lr :scratch:

vet att jag sett en bild på hur de var gjort..

nersvarvad medbringare på m47 lådan, för att rymmas i huset. avsvarvad axel från m46 lådan med svetsad medbringare på bultad ihop med medbringaren på M47...
Precis så är den ihopsatt hade bilder här men det strulade till sig på photobucket. ska försöka få upp dom igen
Skriv svar