Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

286hk vid 6800rpm och 0.85bar.

20hk på 0.15bar :thumbright:

samma 36graders tändning.

nått hg lägre avgastryck än ladd fortfarande.

fortfarande lite brytar stuts fast vi trimmat fjädren från 950gram till 1400gram.

ska bestäla en ignator i morron.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

fan vad man vill ha fri tillgång till bromsbänk :)

Hur mycket vrid är det??
Hur mycket har du tänkt att varva??
När vrider ni på laddtrycket ordentligt?? :hihi:

Kommer bli en riktig värsting B20 det där :thumbright:
Lycka till!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Blom142 skrev:fan vad man vill ha fri tillgång till bromsbänk :)

Hur mycket vrid är det??
Hur mycket har du tänkt att varva??
När vrider ni på laddtrycket ordentligt?? :hihi:

Kommer bli en riktig värsting B20 det där :thumbright:
Lycka till!
ca 340nm/5500rpm

jag vill varva ca 8000rpm när man växla, kanse lite mer sen också med en fränare kam.

vi vrider på mer laddtryck då B20 är redo för det, än finns det många frågetecken, mest konstigheter i brytarspetsarna och fin lir med lamda värden. man ska tuna ut sånna här problem på låga tryck annars spränger man en bottendel i varje pull :thumbdown:



lite räkne grejor man kan knappa på...

143 liter hk/6800rpm vid 0.85bar.

155hk i matematisk sugmotor effekt (77 liter hk) det blir mer sug effekt ju mer man laddar, det va väll bara 60hk mattematiska sug liter hk på låga 0.2bar laddtryck.

med lite sånna här siffror kan man tex gämföra mot din 377cui (6.2L), vad ger den för liter effekt på 0.85bar ungefär?
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 469
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

Jens Gustavsson skrev:286hk vid 6800rpm och 0.85bar.

20hk på 0.15bar :thumbright:

samma 36graders tändning.

nått hg lägre avgastryck än ladd fortfarande.

fortfarande lite brytar stuts fast vi trimmat fjädren från 950gram till 1400gram.

ska bestäla en ignator i morron.
150 hk sugmotor gir 15 hk pr. 0,10 BAR laddtrykk. 0,15 BAR gir teoretisk 22,5 hk så du mener vel 30 hk :thumbright: ?
Dette er lovende og interessant. :thumbright:
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Inlägg av gegge »

Mycket spännande projekt!

Jag uppfattar det som helst fantastickt att du plockar ut 155 sugmotorhästar med en snäll kam, milt portad topp och 6,8:1 i komp! I en frikitionstung stötstångsmotor!!

286 hästar vid låga 0,85 bar :shock:

Förstår inte dynamiken och flödet!? Eller är det bara E85 och tändningen som gör det? Aha, elvattenpump, elfläkt, bättre tråg och insug avgas som är dimensionerat för höga varv skriver du. Fortfarande impad.

Hur ordnar du klämspalt med så lågt komp och lite volym i kolvarna? Väldigt stora och öppna förbränningsrum? Bild?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

bromsade lite runt 5000rpm/0.85bar och det vart 348nm vrid med feta 0.79 lamda.

har grejat om lite med fördelaren och den vart lite stabilare på lägre rpm iallafall har inte varvat så mycket än då remskivan fram lossnade så det vart en "liten" :wink: kokning då vatten pumpen slutade snurra på fullt vrid i ca 15 sek, tur man inte har nån skit aluminium motor 8)

ca 38 grader tändning stum.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

gegge skrev:Mycket spännande projekt!

Jag uppfattar det som helst fantastickt att du plockar ut 155 sugmotorhästar med en snäll kam, milt portad topp och 6,8:1 i komp! I en frikitionstung stötstångsmotor!!

286 hästar vid låga 0,85 bar :shock:

Förstår inte dynamiken och flödet!? Eller är det bara E85 och tändningen som gör det? Aha, elvattenpump, elfläkt, bättre tråg och insug avgas som är dimensionerat för höga varv skriver du. Fortfarande impad.

Hur ordnar du klämspalt med så lågt komp och lite volym i kolvarna? Väldigt stora och öppna förbränningsrum? Bild?
155 sug hk är beräknade på luftens P/R förhållande från 286hk, man kan säga att motorn ökar mer än vad pr ökar då den får laddtryck. (vart typ 120sug hk beräknat från vad motorn gav som bäst vid 0.2bar laddtryck)

det beror på att motorn är byggd för att ge effekt med laddtryck .

jag kör med stort sätt standard förbränings rum+2mm elwis packning och 15cc grop i kolven.
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Inlägg av gegge »

Så du menar att man kan bygga en motor som är optimerad för laddtryck och då ger fler sugmotorhästar än om man inte överladdat överhuvudtaget? Kanske dum fråga, men jag trodde att det alltid var förluster man räknade bort. Får man fråga hur en sådan motor ser ut? Bra flöden in och ut naturligtvis men är det något man kan applicera på en mer standard betonad motor så man slipper ladda så mycket för att uppnå effekt?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ökade trycket lite nu till just över kilot med låga 22 grader tändning och då vart det 311hk på 6500rpm.

ska fin putsa nu lite på detta tryck borde gå att ta 15hk till.

jag har också köpt en brytarlös tändning av jonny här på forumet (tack för snabb leverans :thumbright: ) ska montera den lite senare i helgen och se vad som händer över 6800rpm där den börja missa lite med brytarspetsarna.

börja va dyr denna bromsning :) E85 går åt i kubik meter mängder :hihi:
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Jens Gustavsson skrev:ökade trycket lite nu till just över kilot med låga 22 grader tändning och då vart det 311hk på 6500rpm.

ska fin putsa nu lite på detta tryck borde gå att ta 15hk till.

jag har också köpt en brytarlös tändning av jonny här på forumet (tack för snabb leverans :thumbright: ) ska montera den lite senare i helgen och se vad som händer över 6800rpm där den börja missa lite med brytarspetsarna.

börja va dyr denna bromsning :) E85 går åt i kubik meter mängder :hihi:
Skoj! :thumbright:

Blir spännande att se resultatet då du fått bort tändningsmissarna och kan börja ladda på allvar ;) :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo inte många dar kvar nu till slutdatumet för denna bromsning (24dec 15.00 just före kalle anka :hihi: )
jonny_h
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: tor jul 19, 2007 8:07 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av jonny_h »

Jens Gustavsson skrev:ökade trycket lite nu till just över kilot med låga 22 grader tändning och då vart det 311hk på 6500rpm.

ska fin putsa nu lite på detta tryck borde gå att ta 15hk till.

jag har också köpt en brytarlös tändning av jonny här på forumet (tack för snabb leverans :thumbright: ) ska montera den lite senare i helgen och se vad som händer över 6800rpm där den börja missa lite med brytarspetsarna.

börja va dyr denna bromsning :) E85 går åt i kubik meter mängder :hihi:
Hoppas den kan hjälpa dig till dina hästar..kul att den kom fram i tid :)
Bmw 525i -95
Honda xr650r -00
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6988
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hej Jens! Det du skriver att det blir mer effekt ju mer du laddar stämmer ju inte riktigt. Du har ju efterhand hittat och åtgärdat en massa fel så effekten borde ju bli högre nu även på lägre laddtryck. Erland.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Jens Gustavsson skrev:jo inte många dar kvar nu till slutdatumet för denna bromsning (24dec 15.00 just före kalle anka :hihi: )
Ger mej fan på att du även står i garaget när Kalle Anka börjar :D
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Amazonic »

tv i garaget,kolla på kalle o bromsa b20 :thumbright:
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Skriv svar