Går det galva extraktorrör?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
392HEMI
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tor okt 30, 2008 12:24 pm
Ort: jönköping

Går det galva extraktorrör?

Inlägg av 392HEMI »

Ja, som rubriken lyder så undrar jag om det går att galva ett extraktorrör eller om det är för varmt? Man galvar ju avgasystem och extraktorröret är ju inget gjutjärn, är det någon som vet? :?
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Jag provade att spruta på kallgalv ur en sprayburk på mitt beggade extraktorrör (sugmotor) när jag hängde i det i somras, och det vitnade en del på ytterradierna, men galven sitter kvar iallafall! Tyvärr har jag inga bilder för bilen står en 50 mil ifrån mig...
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
392HEMI
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tor okt 30, 2008 12:24 pm
Ort: jönköping

Inlägg av 392HEMI »

JE Jr skrev:Jag provade att spruta på kallgalv ur en sprayburk på mitt beggade extraktorrör (sugmotor) när jag hängde i det i somras, och det vitnade en del på ytterradierna, men galven sitter kvar iallafall! Tyvärr har jag inga bilder för bilen står en 50 mil ifrån mig...
Kan inte tänka mig att det är samma sak någonstans nästan :wink: Lite skillnad att doppa ner ett extraktorrör i ett riktigt galv bad som jag tänkt göra och att skvätta lite med en sprayburk....är det ingen som testat???
Daniel J #43
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 18, 2009 11:02 pm

Inlägg av Daniel J #43 »

...du kan ju bli den första! ;)
izefuzzy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: fre sep 11, 2009 11:27 am

Inlägg av izefuzzy »

det värst som kan hända är väl att det flagnar. inte speciellt dyrt att göra det heller, tror inte du får ge mer än 700 för ett extraktorrör om det är blästrat och klart.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Om vi pratar el-galv tål det bara upp mot 400 grader innan det skadas.

Vanliga avgassystem är oftast inte el-galvade utan aluminiumiserade.
Vilket heller inte tål så hög värme som man har på ett grenrör.

Förkroma eller Förnickla är bättre om man vill ha ett bra skydd.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
392HEMI
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tor okt 30, 2008 12:24 pm
Ort: jönköping

Inlägg av 392HEMI »

Daniel-635 skrev:Om vi pratar el-galv tål det bara upp mot 400 grader innan det skadas.

Vanliga avgassystem är oftast inte el-galvade utan aluminiumiserade.
Vilket heller inte tål så hög värme som man har på ett grenrör.

Förkroma eller Förnickla är bättre om man vill ha ett bra skydd.
Okej tack för svaret, kroma är inte på tanken att göra :lol: Blir på tok för dyrt, förnickla har jag inte hittat någon i stan som gör men jag får väl fråga mig fram, alt. måla extraktorröret med värmebeständig färg. :)
hesselgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: tis okt 17, 2006 5:34 pm
Ort: stockholm

Inlägg av hesselgren »

JE Jr skrev:Jag provade att spruta på kallgalv ur en sprayburk på mitt beggade extraktorrör (sugmotor) när jag hängde i det i somras, och det vitnade en del på ytterradierna, men galven sitter kvar iallafall! Tyvärr har jag inga bilder för bilen står en 50 mil ifrån mig...
blev väl "varmgalv" med tiden =P
Skriv svar