Digiboost skrev:M21an som sitter i 524td och 324td
Mekanisk VE6 pump med största pumphuvudet 12mm. Vet inte om det är byggt på BMW I-pumphuset. Kan även vara std pumpen från tidiga Cummins 5,9L.
Om tittar under huven på en Dodge Ram diesel så hittar man en radpump

[/quote]
Både ja och nej!
När Dodge 1989 Började sälja deras Ram-truck med Cummins 5,9liters dieselmotor 6BT. (Denna motor är en 12 ventilare) Då var den utrustad med Bosch VE6 rotorpump (eller vad ni vill kalla den). Denna pump användes ända fram till generations skiftet 1994 då nya karrosen kom. Denna pump är inte känd för att vara något som klarar av effekt. Bla. pga att reglerområdet för ställverket är litet. (vad jag vet!)
1994 blev 6BT motorn utrustad med en Bosch P7100 radpump. Denna användes fram till nästa generationsskifte 1998,5. Det är denna pump som man ska använda i Cumminsen när det ska trollas fram äckligt mycket effekt
1998,5 utrustades Dodgen med en reviderad Cumminsmotor bla. Nytt topplock med 24 ventiler Denna motor kallas ISB och drivs med Bosch radialkolvpump VP44. Denna setup såldes fram till 2003 då nya generationen kom. VP44 är känd för sin dåliga driftsäkerhet. Men körbarheten är riktigt bra även när den är hårt trimmad pga. att den är elektroniskt kontrollerad. VP44 är ett mellanting som togs fram som ett komplement till commonrailen.
2003 kom alltså ännu en ny karros och den fick en uppdaterad ISB motor med commonrail insprutning. Dieseln levereras av Bosch CP3 matarpump. Denna motor är otroligt lättrimmad pga. elektronikens kontroll.
Årtalen är på en höft för det finns lite mellanting mellan olika generationer. Plus att Dodge verkar gilla att ha generations skifte på halva året

.
Detta är som sagt på ett ungefär å ingen sanning. Vill ni dementera får ni väl göra det

. Om ni vill ha exaktare info kan man ta kontakt med Boulder Maskin som har bra koll på Cummins Pickisar!
/Ödmjukast