
Mercedes 2,3-16V Turbo-oskuld...
Tackar, tackar.. Har dåligt med garagetid før tillfællet så det gæller att allt ær planerat och vælorganiserat den stunden man ær dær!Mats_L skrev:Riktigt schysst projekt och dessutom en ordning på grejerna som ingen annan, eller är det bara för foto-tillfället
Byggde ett hus på 9 mån efter samma princip


Denna helgen blev en riktig skræp-helg. Fick ihop hela 2 timmar i garaget
Well, well...
Fick ihop en kollektor till WG'n iallafall. Den har skiljevægg som sluter "næstan" helt tætt ænda ned mot WG'ns vælvda yta. Med packningen emellan så ligger den precis fritt
Har førstått det så att det ær en førdel med helt åtskiljda rør ænda ned...?


Monterade dit WG som den kommer att hamna med några avstyvnings-fæsten på baksidan. Trångt blir det. Ja bættre æn så hær blev det inte denna helgen



Well, well...
Fick ihop en kollektor till WG'n iallafall. Den har skiljevægg som sluter "næstan" helt tætt ænda ned mot WG'ns vælvda yta. Med packningen emellan så ligger den precis fritt

Har førstått det så att det ær en førdel med helt åtskiljda rør ænda ned...?


Monterade dit WG som den kommer att hamna med några avstyvnings-fæsten på baksidan. Trångt blir det. Ja bættre æn så hær blev det inte denna helgen



Härligt med fler merca turbo byggen!
Har smygläst din tråd på mbsca tidigare. Ser riktigt fint ut
Har smygläst din tråd på mbsca tidigare. Ser riktigt fint ut

Hudson Terraplane "Nya Lowriderbygget"-38
Chevrolet impala ss cab "Lowrider" -66
Opel kadett c coupe -79 Nu med Mercedes 2,3 kompressor,turbo vems.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07
Chevrolet impala "Lowrider" -60. såld
.....
Chevrolet impala ss cab "Lowrider" -66
Opel kadett c coupe -79 Nu med Mercedes 2,3 kompressor,turbo vems.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07
Chevrolet impala "Lowrider" -60. såld

Tackar! Fick lite garagetid i Julklapp så har fått gjort en massa surdegs-jobb som man har hoppat över tidigare.. äntligen börjat på DP'n.. Har förstått det så att svaga vinklar ut från turbon är att föredra så jag har klarat mig på en 45a ned och sen en 45a under bilen att fortsätta avgasröret med. iom att man gjort det onödigt svårt för sig då jag måste dra wg-röret under motorfästet så fick jag lura dit en fläns så att det blir delbart
Gick inte att få dit dp annars! Hur långt från turbon bör lambdan sitta?


Fått dit dem riktiga bromsarna och ss-slangarna. Brembo alu-ok.. samma som sitter på EVO-bilarna. Just dom här kommer från en tidig E500 då dessa också hade alu-oken.

Kränghämmarna sitter med äckliga plaststag på original 190s. Dessa kommer från W124 seriens kombi-modell. Spelar säkert ingen roll men det känns bättre bara. Kräver en liten modd av gummibussningarna då de är lite bredare på W124

Fick snidat till ett triggerfäste (fattar inte varför jag inte gjorde det när motorn satt i stativet..?)




Fått dit dem riktiga bromsarna och ss-slangarna. Brembo alu-ok.. samma som sitter på EVO-bilarna. Just dom här kommer från en tidig E500 då dessa också hade alu-oken.

Kränghämmarna sitter med äckliga plaststag på original 190s. Dessa kommer från W124 seriens kombi-modell. Spelar säkert ingen roll men det känns bättre bara. Kräver en liten modd av gummibussningarna då de är lite bredare på W124


Fick snidat till ett triggerfäste (fattar inte varför jag inte gjorde det när motorn satt i stativet..?)

Det där är ingen bra hållare. Helst ska du klämma fast själva kroppen på givaren. Det är allmänt känt att om den bara bultas fast i "läppen" så där kommer den att vibrera och till slut gå av.. Se den som en hjälp-fixering.Jarven skrev:Fick snidat till ett triggerfäste (fattar inte varför jag inte gjorde det när motorn satt i stativet..?)
Här är ett bra exempel, kanske inte så tydlig bild.

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Det skulle nog gå att sätta dit ett rör på det fästet du har som stöd.
Det kan säkert vara bra att klämma runt givaren, men en hylsa runt räcker gott.
(titta på ett org. fäste till liknande givare)
Det kan säkert vara bra att klämma runt givaren, men en hylsa runt räcker gott.
(titta på ett org. fäste till liknande givare)
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Tack før visat intresse!
Mattias: Tack før tipset. Det visste jag inte.. Ska uppgradera med ett "klæmrør".
Jøsse: det blir original låda och bakaxel. Sitter en Getrag-låda original i 2,3/2,5-16V som håller før en del. Iallafall før de effektuttag jag ska hålla mig på. Tror dem børjar protestera øver 500hk. Bakaxel original på min bil ær en LSD-diffad sak. Har inte hørt om någon som har knæckt en så det ska nog gå bra. Den svaga punkten brukar tydligen va drivaxlarna. Men de knæcks av hjulhopp som oftast ær resultatet av kassa bussningar till bakvagnsramen. Min ær upphængd i delrin runtom så det ska gå fint.. Min svaga lænk i det hela ær kopplingen.. Har inte fått mig før att få dit något bættre æn, men det måste garanterat till.. Får åka på billiga kina-dæck istællet!
Ska ju inte jaga några tider med denna bilen..
Mattias: Tack før tipset. Det visste jag inte.. Ska uppgradera med ett "klæmrør".
Jøsse: det blir original låda och bakaxel. Sitter en Getrag-låda original i 2,3/2,5-16V som håller før en del. Iallafall før de effektuttag jag ska hålla mig på. Tror dem børjar protestera øver 500hk. Bakaxel original på min bil ær en LSD-diffad sak. Har inte hørt om någon som har knæckt en så det ska nog gå bra. Den svaga punkten brukar tydligen va drivaxlarna. Men de knæcks av hjulhopp som oftast ær resultatet av kassa bussningar till bakvagnsramen. Min ær upphængd i delrin runtom så det ska gå fint.. Min svaga lænk i det hela ær kopplingen.. Har inte fått mig før att få dit något bættre æn, men det måste garanterat till.. Får åka på billiga kina-dæck istællet!
