Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev:
norrback skrev:Bra jobbat Jens.

Vad skall/kan du göra för att få mera effekt på samma varvtal (ca 7500) med en annan kam som ger mera tid-area?

/Andre'
turbon räcker liks inte längre och jag vill inte offra nå botten vrid om motorn ska fungera med automat lådan utan gas.

lite mer lyft vore dock inte så dumt (under 11mm effektivt lyft) (240grader/1.27mm)

jag har inte kollat med pipe max än men att det blir toppeffekt nära 7500 rpm med de parametrarna är jag ändå nöjd med.
Hur skall du göra för att inte tappa vridet på låga varv med mera tid-area (dvs. annan kam)?

Hur stor är kanalens minsta ställe?

/Andre'
power
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:34 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Härlig bromsning :thumbright: . Jensa äger :shock:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

norrback skrev:
Jens Gustavsson skrev: turbon räcker liks inte längre och jag vill inte offra nå botten vrid om motorn ska fungera med automat lådan utan gas.

lite mer lyft vore dock inte så dumt (under 11mm effektivt lyft) (240grader/1.27mm)

jag har inte kollat med pipe max än men att det blir toppeffekt nära 7500 rpm med de parametrarna är jag ändå nöjd med.
Hur skall du göra för att inte tappa vridet på låga varv med mera tid-area (dvs. annan kam)?

Hur stor är kanalens minsta ställe?

/Andre'
Genom att bygga ett puls splittat kort grenrör. Erland.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Skulle vara väldigt intressant nu att helt enkelt testa lite olika grenrörsteorier när allt redan sitter där. Snickra några olika varianter gör man ju på 5minuter
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

Mikael S skrev:Skulle vara väldigt intressant nu att helt enkelt testa lite olika grenrörsteorier när allt redan sitter där. Snickra några olika varianter gör man ju på 5minuter
ja men du gör ju allt på 5min haha :hihi:
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende

Inlägg av Toffe »

micke999 skrev:
Mikael S skrev:Skulle vara väldigt intressant nu att helt enkelt testa lite olika grenrörsteorier när allt redan sitter där. Snickra några olika varianter gör man ju på 5minuter
ja men du gör ju allt på 5min haha :hihi:

Bättre det än inget alls? :doh:

Helt klar intresant att prova lite grenrör då det disskuterats vilt i detta fenom på siten länge nog.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Driddler skrev:
Jens Gustavsson skrev:436hk/7300 och 1.72bar :thumbright:
Ha,ha din skjuke norrlänning :D
de är inget speciellt mycket effekt, det är mer en pruttkudde motor byggd för mycket botten vrid :)

men ser man det som jag ser det så är ju 440hk bra sugmotor effekt till den stora turbon (andra stegs turbon) som kommer jobba mot motorn i framtiden nån gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Big Al skrev:Jens prova ladda på mera jag tror att du kommer få mer effekt eftersom kompressorn hamnar i ett gynsammare p/r , har för mig att din turbo jobbar som bäst lite över 2bars ladd ,sen kommer wastegaten stänga mer ist för att vara öppen dvs mer avgaser igenom turbin trots lika mycket avgaser.

Tror även att det är rätt långt kvar innan du har bottnat turbon. Att mottrycket hunnit ifatt laddtrycket säger ingenting.

Dra iväg ett pull och se om mina teorier stämmer :)
jo visst går den turbon att plåga till högre effekter men den kommer inte att bli effektiv där och så bygger inte jag mina motorer efter turboaggregat.

när jag behöver mer laddtryck ska andra steget dit, då kan jag ladda 4-5 bar om jag vill med turboaggregat som bara ligger och jummar på rätt varv, verkningsgrad och låga avgastryck utan att tappa effekt på låga varv.
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:34 am, redigerad totalt 1 gånger.
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

Toffe skrev:
micke999 skrev: ja men du gör ju allt på 5min haha :hihi:

Bättre det än inget alls? :doh:
ja du borde åka å få lite av hans tempo så kanske de händer nått med din bil med micke bygger ju 3-4bilar på samma tid som du bygger 1!!!

saksamma ontopic
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Big Al skrev:Motorn kanske inte jobbar effektivt där men turbon kommer att göra det, om du nu inte ändrat trimmet på kompressorn dvs.

Faktum är att du kommer få lägre mottryck kontra laddtryck om du skulle ladda på mer.

Det kommer endå bli lite problem om du sätter dit en till turbo eftersom denna vill fortfarande ha lite över 2 i P/R för att fungera optimalt men då ere bara å krana på :D

du har fel där, jag vet att avgastrycket drar ifrån laddtrycket (har loggar som bevis)

jag hadde lägsta avgastrycket vid 1.25-1.40 bars laddtryck, eller man kanse skulle säga att det var mest under laddtrycket.

där kommer nog laddtrycket att va sen med två stegs turbon på plats, men den fungerar ok vid 1.7bar också men sen såg man klara tendenser till att avgasdelen blir för liten för mitt tycke. (skulle haft +60mm ut på högre effekter)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

skulle va kul med en komentar från crister j :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Erland Cox skrev:Genom att bygga ett puls splittat kort grenrör. Erland.
det är puls-splitat hela vägen fram till wg ventilen, ca 60cm primrör (ganska kort enligt mig iallafall)

jag har väldigt tidigt laddtryck redan, svårt att få det tidigare utan att döda motorn äver 7000rpm tror jag?

norrback det är ca 37mm som minst i kanalen och sen konar det till ca 40mm vid insugningspackningen och sen är det 41.5mm fram till tratten. stämmer av på 5 pulsen vid 7500rpm om jag minns rätt?
jag vill åt ett så brett register som möjligt och jag vill INTE ha nå höga peak-VE nånstans som spikar/trycker sönder motorn.

jag vill ha en halv slö motor som inte direkt stämmer av distinkt nånstans men som ändå inte varvar stopp heller :) om du förstår hur jag mena? typ som en modärn enduro 4 takts cross. perfekt att slänga laddtryck på :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Pulssplittat fram till wg ventilen? Är det pulssplittat eller har du bara en pulskonverter? Är det en twinentry turbo. Jag menade inte om du fick laddtryck på låga varv utan snarare svaret på laddtrycket från obelastat. Jag tycker också att det hade varit kul om du provade lite olika grenrör mot varandra när nu motorn sitter i bänken. Det långa grenröret tex. som KL säljer och kanske ett kortare än det som sitter på nu. Gärna då med samma längd på rören. Du som känner så många borde ha lätt att låna några rör och det finns massor med folk som följer tråden som säkert är väldigt intresserade. Erland.
Skriv svar