Nåja, byggherren verkar ha ypperlig koll på detta, så jag väntar bara på nästa kapitel i projektet nu

Fan vad enkelt det är att bara luta sig tillbaka och läsa om när andra svettas och svär över alla möjliga problem!

För att uppdatera från förra säsongen lite. Orsaken till de märkliga laddtrycket löste sej ( på sätt och vis). Ett av problemen var att hur mycket jag än spände wastegaterna så vart laddtrycket bara 0,3 bar. Mätt i plenum, i tryckrören innan gasspjäll var det dryga 1,5 bar vid antydan till gaspådrag:eek:
Efter lite klurande var det ju solklart. Det är ju så enkelt att gaspedalen inte är en gaspedal, den är bara en pedal som via styrenheten till gasspjällen anger önskad effekt. Plattan i mattan ger inte automatiskt öppet gas-spjäll, den ger bara den spjäll-öppning som anses lämplig för att uppnå "rimlig effekt" för det aktuella varvtalet.
Håller man plattan i mattan, så kommer gasspjällen se till att det bara passerar den mängd luft som är rimlig för den effekt som är rimlig på det varvtalet. Enligt originalmotorns specifikationer då....
Ökar man luftmängden/effekten per givet varvtal och pedalvinkel så ser mongolid-styrsystemet det som osannolikt och drar igen gas-spjällen oavsett vart man placerar pedalen...
Det finns en viss tolerans i systemet och det möjliggör att man kan ladda runt 0,3 bar med tillhörande effektökning. Sen kan man ladda 4bar fram till gasspjällen, gasspjällen kommer att se till att "motorn" bara ser det rimliga flödet enligt BMWs ingenjörer. Med laddtrycks-mätarna före spjällen så vart det övertryck vid minsta gaspådrag vid dryga 1000rpm, precis enligt planen!
Nu skulle man tycka att det vore läge att inse att man har fel, och acceptera att det inte går att behålla originalsystemet för överladdning. "Bara eftermarknadssystem som fungerar" Men jag inbildar mej att jag är smartare, snålare, tjockskalligare och framförallt dummare än att ge upp. Så i teorin är faktiskt problemet löst. Det är ju "skitenkelt" som vanligt