robban skrev:Hur lyder nya motorreceptet ?
Kan väl dra lite snabbt vad som händer med projektet, som tidigare nämts ska det byggas en ny motor till bilen och få det och hålla lite bättre. Har även fixat till gamla motorn med en ny kolv, stake och helbetongat ett nytt block. Toppen på gammelmotorn klarade sig utan större skador bara några ventiler som kroknade och lite fula märken i förbränningsrummet men inget som inte gick och laga, har även svetsat igen kylkanalerna och satt dit lite bättre ventilfjädrar från evotoppen så kanske man slipper problemen med laschcaps som dansar omkring. I övrigt ska den motorn vara klar, kan nämnas att det sitter på en 3:e 1680cc spridarrad även på den här motorn
Den nya motorn har även den helbetongat block dock provar jag nu en vevaxel ifrån Parner samt lite häftigare kolvar i denna bottendelen annars lika som tidigare.
Toppen däremot lägger vi en hel del krut på bla. en kamaxel som lyfter 1mm mer samt mer jobb runt kanalutformningen och designen av förbränningsrummen. Även här en 3:e rad 1680cc spridare, toppen kommer att bli klar under julledigheten, en intercooler håller också på att flytta in i bilen. Insug, grenrör och all annan kringutrustning blir som tidigare.
Däremot bakom motorn blir väl allt nytt i princip. Som Fredde visade ska en Hays 8" 2-skivig slirkoppling montas samt en 5 växlad Liberty få göra grovjobbet, så nú måste kopplingspellen byggas om till länkage från hydraliskt så det finns en del att göra runt det men hoppas att stå startklar första tävlingen i Fällfors, återkommer senare med lite bilder på allting har för tillfället ingen fungerande kamera.
MVH Danne