VOLVO 140 8V METANOL * Sundsvall 17-19 Aug*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Lasse »

Fint med riktig koppling :thumbright: Vad blir det för låda då?

Får ni till nå ny motor till 2010?
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Hur lyder nya motorreceptet ?
Användarvisningsbild
Fredde Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis sep 26, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Fredde Johansson »

Lasse skrev:Fint med riktig koppling :thumbright: Vad blir det för låda då?

Får ni till nå ny motor till 2010?

Nya lådan blir en Liberty 5 växlad, ny motor på G
Mulle Elmeck :)
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Inlägg av Henrik Braun »

Tyzzon skrev: Liberty 5 växlad
F R Ä N T !!!! :hihi:
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön okt 14, 2007 9:57 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Danne »

robban skrev:Hur lyder nya motorreceptet ?
Kan väl dra lite snabbt vad som händer med projektet, som tidigare nämts ska det byggas en ny motor till bilen och få det och hålla lite bättre. Har även fixat till gamla motorn med en ny kolv, stake och helbetongat ett nytt block. Toppen på gammelmotorn klarade sig utan större skador bara några ventiler som kroknade och lite fula märken i förbränningsrummet men inget som inte gick och laga, har även svetsat igen kylkanalerna och satt dit lite bättre ventilfjädrar från evotoppen så kanske man slipper problemen med laschcaps som dansar omkring. I övrigt ska den motorn vara klar, kan nämnas att det sitter på en 3:e 1680cc spridarrad även på den här motorn :twisted:

Den nya motorn har även den helbetongat block dock provar jag nu en vevaxel ifrån Parner samt lite häftigare kolvar i denna bottendelen annars lika som tidigare.
Toppen däremot lägger vi en hel del krut på bla. en kamaxel som lyfter 1mm mer samt mer jobb runt kanalutformningen och designen av förbränningsrummen. Även här en 3:e rad 1680cc spridare, toppen kommer att bli klar under julledigheten, en intercooler håller också på att flytta in i bilen. Insug, grenrör och all annan kringutrustning blir som tidigare.
Däremot bakom motorn blir väl allt nytt i princip. Som Fredde visade ska en Hays 8" 2-skivig slirkoppling montas samt en 5 växlad Liberty få göra grovjobbet, så nú måste kopplingspellen byggas om till länkage från hydraliskt så det finns en del att göra runt det men hoppas att stå startklar första tävlingen i Fällfors, återkommer senare med lite bilder på allting har för tillfället ingen fungerande kamera.
MVH Danne
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Fränt blir det :thumbright:
Användarvisningsbild
JIMPA
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån aug 03, 2009 8:16 am

Inlägg av JIMPA »

:thumbright: coolt!!


mvh jimpa
TEAM BOOST PERFORMANCE

9.25@252km/h i en gammal e30!!!
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

vad blev de för kolvar nu då?vad va de för lyft på förra kammen då?
Användarvisningsbild
Fredde Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis sep 26, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Fredde Johansson »

Nytt depåfordon 34 mil ;)

Bild

2st helbetongade/oringade 230-block

Bild

Hays 2 skivig 8)

Bild

Kåpan

Bild


Lådan


Bild


Marinvev vs SPMvev


Bild


Over and out för denna gång :twisted:
Mulle Elmeck :)
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön okt 14, 2007 9:57 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Danne »

Här var det dåligt med uppdateringar, fiskade upp tråden på sidan 8 så det säger väl en del men det händer saker i garaget i alla fall, bilder kommer senare. Jag är på jakt efter en ingående axel till växellådan Liberty 5-växlad, 10splinsad till en 8 1/8 eller 8 5/8 djup kåpa omgående. Ni som vet folk som kör eller har kört Liberty kolla upp om det finns nån liggandes och kontakta mig på tele 070-3875100 så kanske vi kan köra första fällfors i slutet av maj.
Hälsningar Danne
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön okt 14, 2007 9:57 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Danne »

Dags för en liten uppdatering tyvärr är bilderna tagna med mobilen därav kvallan. Måste ändå visa att det händer lite i vart fall bilderna får tala, vi ska försöka köra första fällfors i slutet på maj.

Bakre motorplåt under tillverkning
Bild
Sprängkåpan
Bild
Kåpan med ny sfi tagg
Bild
Kopplingen provmonterad
Bild
Ny kopplinspedal på gång
Bild
Ett stag
Bild
Ett till stag
Bild
En intercooler har även hoppat in
Bild
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Detta blir hur fränt som helst!! :thumbright:
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: VOLVO 140 8V METANOL, UPPDATERAD 04/13

Inlägg av Tommy Luhr »

uppdatera mera :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: VOLVO 140 8V METANOL, UPPDATERAD 04/13

Inlägg av Kökarmicke »

Fan va fränt, denhär bilen gillar jag!

Svänghjulet, vem har tillverkat det? Eller är det något ni kört ut själva? Å Dom stagen du fotat, vad är tanken med det? Styva upp hela frontpartiet på något vis eller?
Ser bra ut allt! :twisted:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Fredde Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis sep 26, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå

Re: VOLVO 140 8V METANOL

Inlägg av Fredde Johansson »

Det kommer mera.....snart.... 8)
Mulle Elmeck :)
Skriv svar