Manne - Volvo 242 -75 M50 Turbo. TILL SALU
Manne - Volvo 242 -75 M50 Turbo. TILL SALU
Slänger upp en tråd här också
Började med bilen i slutet av september.
kopierar alla inlägg från ursprungstråden, så de blir kanske lite mkt och konstiga tidsangivelser
men men, here it goes!
Nu när 140in är borta så drar ja igång ett nytt projekt.. planerna har ja haft ett bra tag. Så nu va de bara å köra på.
Började leta efter en 75a, å när ja har fått för mig nånting ska ju helst ske på engång.. De hade säkert gått att få tag på ett fräschare utgångsobjekt
Denna bilen bytte ja till mig osett.. hade bara sett bilder på garaget.org. Kan väl inte påstå att ja hoppade av förtjusning när han dök upp med bilen
MEN de är en 75a.. de tror ja är de enda positiva
Här kommer lite bilder på den snygge!...
In me skrotet å ur med motorn. Fick proffshjälp av Jim :znaika:
Ganska dretigt.
Lite renare iaf.
Va är planen nu då? Sätta tillbaka orginalmotorn? neeee :thumbd:
Tänkte lägga i en m50b25
Köpte en 525 av en kollega som får agera donatorbil
Upp med motorn i stativet, bla för byte av oljetråg.
På e34 sitter sumpen fram på motorn, de stämmer inte så bra ihop med volvons framvagnsbalk. Men ett tråg från en e36 sitter som gjutet :bs:
Bytte tråg till ett som passar lite bättre
Här har ja fått i motorn, gjorde egna motorfästen. Fick göra om dom första gången för ja hade satt motorn snett i förhållande till rambalkarna. Men nu är den rak
de är så fint så de går i ha orginal vxllådsbalk. Bara borra nya hål
Rost finns de gott om.. Här är lite, under batteriet. Har vart lagat sen tidigare, Bra gjort.. :crazyeye:
Nu är de iaf lite helare.
Va en aning rostigt i hjulhus/fjäderbenstorn också.
inte klart på bilden.
Ja tänkte göra färdigt rosten i motorrummet, å sen lacka de. Sen sätter ja i motorn å fixar allt runt omkring de.
Sen blir de byte av bromsar till ventilerade, å en 1031 bakaxel ska dit. När de är klart tänkte ja åka in å regga med motorn.
Hoppas på att hinna innan vintern
Skulle kännas bra å ställa in den i garaget reggad å klar. Då tror ja de ä lite roligare å ta tag i de andra på bilen
Då kan ja ägna vintern åt rostlagning. Tänkte byta baken till en lite nyare, inte den nyaste utan den med 5-fältslamporna
Å givetvis blir de liten diskret breddning
Men som sagt, nu ska de inte bli som 142an att ja börjar på alla ställen på engång. Utan nu är de i med motorn å regga först å främst!
Men köpa grejer går bra.. Har köpt rätt front iaf Den är pörr ihop med plastkofångarna!
Jim har fått uppdraget att ge mig en pungspark om ja latar mig.. Så ja ska försöka uppdatera ofta så ja inte får ont :bocka:
-------------------------------------------------------------------------------------
Har svetsat färdigt rosten i motorrummet nu. Å slipat bort ytrosten som fanns med scotch brite.
Igår grundade ja med Ca-Primer.
Trots krafigt alkoholintag igår så fick de blir garaget en sväng idag, fick tag på en polare som kunde köra dit mig
Såhär fint såg de ut när ja målade förut.
De är alltså denna färgen som bilen kommer bli sen.
Nu kanske ni undrar hur fan ja tänkte med färgvalet.. Men de är orginalfärgen. Den är en så ful färg så den blir frän :bs:
Å så blev de efter rostlagningen. Ett jävla pussel med plåtbitar
Sitter ju massa dret där sen så tyckte inte ja behövde va seriös å spackla
-------------------------------------------------------------------------------------
Har pysslat lite under veckan nu.
Är ju bra mkt smågrejer som man inte tänker på som tar lång tid, å sen att ja aldrig skruva med bmw förut
Men rev ju bort kamkedjekåpan, å de var ju inte bara. Men nu sitter den på plats igen med nya packningar å packbox.
Fixade ett fäste till oljepickupen å skruvade dit tråget.
Igår kortade ja växelstaget, de övre staget är i aluminium å de har aluminiumsvetsarn bränt ihop åt mig.
Fick korta dom 10cm.
Å såhär ser mina motorfästen ut.
Tillbaka med svänghjul, lamell å tryckplatta. Dit med lådan.
Sen i med hela paketet igen.
Sen fixade ja upphängning till växellänkaget.
Tog å kapade sönder bmwns upphängning å skruvade på plats.
Nu är de ju massa småbröte kvar å fixa innan uppstart.. Ska iväg nu till räsertema å shoppa lite
------------------------------------------------------------------------------------
Bilder var de ja..
Plåten som sitter bultad i torpeden på passagerarsidan stack ut för mkt i motorrummet.
Så kapade bort den delen som stack ut å svetsade dit en slät istället. Å så kapade ja hål för gummigenomföringen till kabelhärvan.
Såhär ser orginal pedalstället ut, kopplingspedalen är gjord för Wire. Å de lirar inge bra ihop med bmwns hydraliska koppling
Så byggde om en bromspedal, kortade den typ 3cm å svetsade dit en "arm" mot kopplingcylindern.
Å så ser pedalstället ut nuförtin!
Nu måste ja försöka lösa soppan.. måste byta tank iaf. Men vet inte till vad. En fuelcell skulle va fint, men de får man inte bes med lr?
------------------------------------------------------------------------------------
Bränsleslang under bilen.
Fuelcell i bagaget. Ser ut som fan nu, men vill inte lägga ner mig för mkt. Ska ju ändå ur med allt när ja lagar rosten på bilen sen.
Översiktsbild.
Bmwkylaren på plats.
Boxen till sprutet och relän på plats i fotbrunnen på passagerarsidan.
Börjat med avgassystemet. Kom inte längre för rören tog slut Blir 2,5" system med en oval simons på slutet, den satt på donatorbilen
Elen är provisoriskt kopplad, för å se att allt funkar innan ja gör de ordentligt.
Å funkade gjorde de ju inte.. får inte ström till bränslepumpen, blir inte riktigt klok på det..
Hur som haver.. har iaf testat å koppla direktström till pumpen, var tvungen å se så motorn starta, å de gjorde den ju
rev ner den gammla styrväxeln förut, ska byta så ja får servo, kan nog va gött
Sålde ju polaris å mk18 (inte dom breddade mk18) i tisdags.
Men igår råkade ja köpa andra fälgar..
Fälgarna heter Mk Motorsport Mk1, de är bmw fälgar. Men dessa är omborrade till volvo
Passar utan spacers. Enligt han ja köpte av är dom 17x8,5" kan dock inte bekräfta bredden, skulle tippa på att dom är något smalare. typ 8"
Får se om ja ska fixa till dom i orginalskick igen, dvs silvriga å polerad fälgbana..
eller om ja lackar om dom i vitt.
-------------------------------------------------------------------------------------
går fortsatte ja med avgssystemet, å idag blev de typ klart, är en skarv kvar att helsvetsa.
Här är främre delen fram till bakaxeln.
Bakre delen, som avslut på de hela blir de 3" rostfritt som synes (från en gammal krockad extraljusbåge till en van)
Ryckte bort fjädrarna å gummina bara för å få upp bakaxeln ordentligt, så man inte bygger avgassystemet efter bakaxeln i sitt nedersta läge.. man vet ju aldrig, kanske kommer på att man vill sänka bilen lite, då kan de va gött om de går fritt :bs:
Sen kollade ja lite på styrväxeln, började göra ren den lite å tog bort dom gammla sönderslagna styrlederna. Gött med nya
-------------------------------------------------------------------------------------
Nu har de hänt lite mer. Fått upp styväxeln å fått ihop de fullt ut. Fått oljebehållaren på plats på fått ihop alla slangar till det.
Gött med servo
Har vart massa småplock mest, men igår varmkörde ja den faktiskt, lät riktigt gött
De som är kvar nu för att kunna provköra är, fixa kardan, montera andra bromsar fram, skruva tillbaka lyktor å sånt.
Beställde bussningar till bakvagnen nyss, ska ju byta till en 1031 axel. Så ska blaska på den lite färg å dit med nya bussningar
Kollade lite hur de skulle kunna se ut med fälgarna på också.
-------------------------------------------------------------------------------------
Igår tog ja ett ryck med bakaxeln.
Slipade den med roterande stålborste med rondellen så gött de gick.
Sen penselmålade ja den med slät hammarlack.
Efter de åkte ja till jobbet å pressade ut dom gammla bussningarna i bärarmarna och stagen.
Idag hängde ja med en polare till universitetet å lånade blästerskåpet där å blästrade tvärstaget å momentstagen.
Bärarmarna såg inge fräscha ut vid en närmare titt efter lite blästring. Så får bli ett par andra, dom som redan sitter på bilen är lagade sen förut, inte så rockigt de heller..
Skulle åka till garaget å måla dom blästrade delarna, men kom aldrig fram till garaget, så jävla mkt snö :thumbd:
Å nej de beror inte på att bilen är låg för ja åker inte 745an längre.
Får hoppas att dom har plogat imorn.
Å typ där är jag nu, har målat dom blästrade delarna.
Beställt nya bärarmar.
Beställt nya shimsbrickor till diffen så jag kan stoppa i Aussie Lockern.
Började med bilen i slutet av september.
kopierar alla inlägg från ursprungstråden, så de blir kanske lite mkt och konstiga tidsangivelser
men men, here it goes!
Nu när 140in är borta så drar ja igång ett nytt projekt.. planerna har ja haft ett bra tag. Så nu va de bara å köra på.
Började leta efter en 75a, å när ja har fått för mig nånting ska ju helst ske på engång.. De hade säkert gått att få tag på ett fräschare utgångsobjekt
Denna bilen bytte ja till mig osett.. hade bara sett bilder på garaget.org. Kan väl inte påstå att ja hoppade av förtjusning när han dök upp med bilen
MEN de är en 75a.. de tror ja är de enda positiva
Här kommer lite bilder på den snygge!...
In me skrotet å ur med motorn. Fick proffshjälp av Jim :znaika:
Ganska dretigt.
Lite renare iaf.
Va är planen nu då? Sätta tillbaka orginalmotorn? neeee :thumbd:
Tänkte lägga i en m50b25
Köpte en 525 av en kollega som får agera donatorbil
Upp med motorn i stativet, bla för byte av oljetråg.
På e34 sitter sumpen fram på motorn, de stämmer inte så bra ihop med volvons framvagnsbalk. Men ett tråg från en e36 sitter som gjutet :bs:
Bytte tråg till ett som passar lite bättre
Här har ja fått i motorn, gjorde egna motorfästen. Fick göra om dom första gången för ja hade satt motorn snett i förhållande till rambalkarna. Men nu är den rak
de är så fint så de går i ha orginal vxllådsbalk. Bara borra nya hål
Rost finns de gott om.. Här är lite, under batteriet. Har vart lagat sen tidigare, Bra gjort.. :crazyeye:
Nu är de iaf lite helare.
Va en aning rostigt i hjulhus/fjäderbenstorn också.
inte klart på bilden.
Ja tänkte göra färdigt rosten i motorrummet, å sen lacka de. Sen sätter ja i motorn å fixar allt runt omkring de.
Sen blir de byte av bromsar till ventilerade, å en 1031 bakaxel ska dit. När de är klart tänkte ja åka in å regga med motorn.
Hoppas på att hinna innan vintern
Skulle kännas bra å ställa in den i garaget reggad å klar. Då tror ja de ä lite roligare å ta tag i de andra på bilen
Då kan ja ägna vintern åt rostlagning. Tänkte byta baken till en lite nyare, inte den nyaste utan den med 5-fältslamporna
Å givetvis blir de liten diskret breddning
Men som sagt, nu ska de inte bli som 142an att ja börjar på alla ställen på engång. Utan nu är de i med motorn å regga först å främst!
Men köpa grejer går bra.. Har köpt rätt front iaf Den är pörr ihop med plastkofångarna!
Jim har fått uppdraget att ge mig en pungspark om ja latar mig.. Så ja ska försöka uppdatera ofta så ja inte får ont :bocka:
-------------------------------------------------------------------------------------
Har svetsat färdigt rosten i motorrummet nu. Å slipat bort ytrosten som fanns med scotch brite.
Igår grundade ja med Ca-Primer.
Trots krafigt alkoholintag igår så fick de blir garaget en sväng idag, fick tag på en polare som kunde köra dit mig
Såhär fint såg de ut när ja målade förut.
De är alltså denna färgen som bilen kommer bli sen.
Nu kanske ni undrar hur fan ja tänkte med färgvalet.. Men de är orginalfärgen. Den är en så ful färg så den blir frän :bs:
Å så blev de efter rostlagningen. Ett jävla pussel med plåtbitar
Sitter ju massa dret där sen så tyckte inte ja behövde va seriös å spackla
-------------------------------------------------------------------------------------
Har pysslat lite under veckan nu.
Är ju bra mkt smågrejer som man inte tänker på som tar lång tid, å sen att ja aldrig skruva med bmw förut
Men rev ju bort kamkedjekåpan, å de var ju inte bara. Men nu sitter den på plats igen med nya packningar å packbox.
Fixade ett fäste till oljepickupen å skruvade dit tråget.
Igår kortade ja växelstaget, de övre staget är i aluminium å de har aluminiumsvetsarn bränt ihop åt mig.
Fick korta dom 10cm.
Å såhär ser mina motorfästen ut.
Tillbaka med svänghjul, lamell å tryckplatta. Dit med lådan.
Sen i med hela paketet igen.
Sen fixade ja upphängning till växellänkaget.
Tog å kapade sönder bmwns upphängning å skruvade på plats.
Nu är de ju massa småbröte kvar å fixa innan uppstart.. Ska iväg nu till räsertema å shoppa lite
------------------------------------------------------------------------------------
Bilder var de ja..
Plåten som sitter bultad i torpeden på passagerarsidan stack ut för mkt i motorrummet.
Så kapade bort den delen som stack ut å svetsade dit en slät istället. Å så kapade ja hål för gummigenomföringen till kabelhärvan.
Såhär ser orginal pedalstället ut, kopplingspedalen är gjord för Wire. Å de lirar inge bra ihop med bmwns hydraliska koppling
Så byggde om en bromspedal, kortade den typ 3cm å svetsade dit en "arm" mot kopplingcylindern.
Å så ser pedalstället ut nuförtin!
Nu måste ja försöka lösa soppan.. måste byta tank iaf. Men vet inte till vad. En fuelcell skulle va fint, men de får man inte bes med lr?
------------------------------------------------------------------------------------
Bränsleslang under bilen.
Fuelcell i bagaget. Ser ut som fan nu, men vill inte lägga ner mig för mkt. Ska ju ändå ur med allt när ja lagar rosten på bilen sen.
Översiktsbild.
Bmwkylaren på plats.
Boxen till sprutet och relän på plats i fotbrunnen på passagerarsidan.
Börjat med avgassystemet. Kom inte längre för rören tog slut Blir 2,5" system med en oval simons på slutet, den satt på donatorbilen
Elen är provisoriskt kopplad, för å se att allt funkar innan ja gör de ordentligt.
Å funkade gjorde de ju inte.. får inte ström till bränslepumpen, blir inte riktigt klok på det..
Hur som haver.. har iaf testat å koppla direktström till pumpen, var tvungen å se så motorn starta, å de gjorde den ju
rev ner den gammla styrväxeln förut, ska byta så ja får servo, kan nog va gött
Sålde ju polaris å mk18 (inte dom breddade mk18) i tisdags.
Men igår råkade ja köpa andra fälgar..
Fälgarna heter Mk Motorsport Mk1, de är bmw fälgar. Men dessa är omborrade till volvo
Passar utan spacers. Enligt han ja köpte av är dom 17x8,5" kan dock inte bekräfta bredden, skulle tippa på att dom är något smalare. typ 8"
Får se om ja ska fixa till dom i orginalskick igen, dvs silvriga å polerad fälgbana..
eller om ja lackar om dom i vitt.
-------------------------------------------------------------------------------------
går fortsatte ja med avgssystemet, å idag blev de typ klart, är en skarv kvar att helsvetsa.
Här är främre delen fram till bakaxeln.
Bakre delen, som avslut på de hela blir de 3" rostfritt som synes (från en gammal krockad extraljusbåge till en van)
Ryckte bort fjädrarna å gummina bara för å få upp bakaxeln ordentligt, så man inte bygger avgassystemet efter bakaxeln i sitt nedersta läge.. man vet ju aldrig, kanske kommer på att man vill sänka bilen lite, då kan de va gött om de går fritt :bs:
Sen kollade ja lite på styrväxeln, började göra ren den lite å tog bort dom gammla sönderslagna styrlederna. Gött med nya
-------------------------------------------------------------------------------------
Nu har de hänt lite mer. Fått upp styväxeln å fått ihop de fullt ut. Fått oljebehållaren på plats på fått ihop alla slangar till det.
Gött med servo
Har vart massa småplock mest, men igår varmkörde ja den faktiskt, lät riktigt gött
De som är kvar nu för att kunna provköra är, fixa kardan, montera andra bromsar fram, skruva tillbaka lyktor å sånt.
Beställde bussningar till bakvagnen nyss, ska ju byta till en 1031 axel. Så ska blaska på den lite färg å dit med nya bussningar
Kollade lite hur de skulle kunna se ut med fälgarna på också.
-------------------------------------------------------------------------------------
Igår tog ja ett ryck med bakaxeln.
Slipade den med roterande stålborste med rondellen så gött de gick.
Sen penselmålade ja den med slät hammarlack.
Efter de åkte ja till jobbet å pressade ut dom gammla bussningarna i bärarmarna och stagen.
Idag hängde ja med en polare till universitetet å lånade blästerskåpet där å blästrade tvärstaget å momentstagen.
Bärarmarna såg inge fräscha ut vid en närmare titt efter lite blästring. Så får bli ett par andra, dom som redan sitter på bilen är lagade sen förut, inte så rockigt de heller..
Skulle åka till garaget å måla dom blästrade delarna, men kom aldrig fram till garaget, så jävla mkt snö :thumbd:
Å nej de beror inte på att bilen är låg för ja åker inte 745an längre.
Får hoppas att dom har plogat imorn.
Å typ där är jag nu, har målat dom blästrade delarna.
Beställt nya bärarmar.
Beställt nya shimsbrickor till diffen så jag kan stoppa i Aussie Lockern.
Senast redigerad av Manne den fre aug 29, 2014 9:56 pm, redigerad totalt 4 gång.
Patrik Lindgren
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 294
- Blev medlem: lör apr 12, 2008 8:43 pm
- Ort: hörnefors
Rohden: Haha nja, men blir väl förhoppningsvis.
jonny_h: Får hoppas på det
C.Harrysson: Tackar
Rikard B: Kan skicka ett PM till dig. Jodå, den kommer bli låg
Krull: Tackar bytte bort den för nån vecka sedan.
Ja bara rosten blir fixad å bilen blir lackad så ska den väl bli fin
A.Kronberg: De finns potential iaf
Idaq kom både bärarmarna, bromssköldarna och shimsbrickorna.
Bärarmarna å bromssköldarna beställde ja från Kg trimning, likaså bussningarna, skitsnabb leverans därifrån!
Tyvärr är ja hemma å är sjuk nu.. igen! Gött värdelöst är det.
jonny_h: Får hoppas på det
C.Harrysson: Tackar
Rikard B: Kan skicka ett PM till dig. Jodå, den kommer bli låg
Krull: Tackar bytte bort den för nån vecka sedan.
Ja bara rosten blir fixad å bilen blir lackad så ska den väl bli fin
A.Kronberg: De finns potential iaf
Idaq kom både bärarmarna, bromssköldarna och shimsbrickorna.
Bärarmarna å bromssköldarna beställde ja från Kg trimning, likaså bussningarna, skitsnabb leverans därifrån!
Tyvärr är ja hemma å är sjuk nu.. igen! Gött värdelöst är det.
Patrik Lindgren
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Arnesson Rallycross: Tackar Ja då är vi två Jo man får räkna med lite rost faktiskt
reine: Tackar Din är ju inte så dum den heller, en aning bättre ordning på den Jepp ja kapade ur i balken. Kände att de va gött om ja kunde få dit bmwkylaren. För att slippa 240ins expantionskärl.. blir liksom lite bättre plats för annat där Men en sak i taget!
142R:
Cpt Tuttle: Tycker du det?
ris3t och 16-v Gött att ni tror på det! Ja lovar att göra allt ja kan för att bli klar! Försöker lägga upp projektet lite annorlunda
Ska inte dra igång så mkt samtidigt, utan göra klart de ja börjar med
reine: Tackar Din är ju inte så dum den heller, en aning bättre ordning på den Jepp ja kapade ur i balken. Kände att de va gött om ja kunde få dit bmwkylaren. För att slippa 240ins expantionskärl.. blir liksom lite bättre plats för annat där Men en sak i taget!
142R:
Cpt Tuttle: Tycker du det?
ris3t och 16-v Gött att ni tror på det! Ja lovar att göra allt ja kan för att bli klar! Försöker lägga upp projektet lite annorlunda
Ska inte dra igång så mkt samtidigt, utan göra klart de ja börjar med
Patrik Lindgren