Förgasarmotor på e85?!?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Förgasarmotor på e85?!?

Inlägg av Dennis Öhman »

Har någon byggt en förgasarmotor eller insprutarmotor som gått på e85 och fått den att leverera mer pulver än på bf98? Hur lade ni kompf osv på en sådan motor? Vore kul att veta.. Ska nämligen själv plocka ihop en förgasarmotor nu..
Dänniz 073-8447664
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
Ort: Surahammar

Inlägg av Jerry Lundgren »

Kör dom inte på e85 med förgasare i camaro cup? Kan kanske vara bra som inspiration.

///Jerry Lundgren
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Jerry Lundgren skrev:Kör dom inte på e85 med förgasare i camaro cup? Kan kanske vara bra som inspiration.

///Jerry Lundgren
Okey, låter intressant att kolla upp hur dom funderar kring kompa etc..
Dänniz 073-8447664
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

tror de ligger på 12.5:1 om jag minns rätt men de är iallafall styrd av reglemente sen så är det väldigt std betonade motorer och har max rpm vid ca 6000rpm. vad blir det för trimmningsgrad på din motor? hk mål, kam, varvtal mm
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Martin H skrev:tror de ligger på 12.5:1 om jag minns rätt men de är iallafall styrd av reglemente sen så är det väldigt std betonade motorer och har max rpm vid ca 6000rpm. vad blir det för trimmningsgrad på din motor? hk mål, kam, varvtal mm
Målet är att bygga en 2400 motor, för reglementet på isracingen.. hk målet kan man säga ca 230hk.. Varvtalet blir max 8tusen. Gärna mindre för att minska påfrestningarna sågott det kan gå. Kamaxeln blir troligtvis en från unitek "uniflo phase 2". Toppen en 531 stomme som ST är tänkt att göra. Men hur fungerar förbränningen i atmosfärstryck på e85 vs bf98? Finns något att vinna jämtemot 98oktan? Alla i klassen verkar lira 98an..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Inlägg av Henrik Braun »

Du behöver upp med kompet för att få nytta av bränslet, jag har inte byggt nån performance sugmaskin för e85 men hade min vinterholk som försökskanin för ett par år sen och körde e85. Ledsnade på att den var nästan omöjlig att få igång om det var kallt, hyvlade av den drygt 4mm och hamnade på ca 14-14.5:1 (volvo b230 och 530) och efter det gick den fint! Small igång som vilken vanlig bensin-volvo som helst även vid -10 grader och gick märkbart bättre än en std. Dock är e85 som är allmänt känt lömskt, spikningar ska man se upp för! Var lite entusiastisk med tändningen och den spikade lite men jag orkade inte ändra, var kallt ute så jag slirade på men då blev en ventil sne och sätet satte sig. Motsvarande spik på bensin kunde man kört sig trött med utan problem.
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Henrik Braun skrev:Du behöver upp med kompet för att få nytta av bränslet, jag har inte byggt nån performance sugmaskin för e85 men hade min vinterholk som försökskanin för ett par år sen och körde e85. Ledsnade på att den var nästan omöjlig att få igång om det var kallt, hyvlade av den drygt 4mm och hamnade på ca 14-14.5:1 (volvo b230 och 530) och efter det gick den fint! Small igång som vilken vanlig bensin-volvo som helst även vid -10 grader och gick märkbart bättre än en std. Dock är e85 som är allmänt känt lömskt, spikningar ska man se upp för! Var lite entusiastisk med tändningen och den spikade lite men jag orkade inte ändra, var kallt ute så jag slirade på men då blev en ventil sne och sätet satte sig. Motsvarande spik på bensin kunde man kört sig trött med utan problem.
okey, bra erfarenhet, har oxå testat e85 och haft knocklink med spik som följd, hörde inte men såg blinken :( Körde dock originalkompa på 740n dvs ca 10kg nånting..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Dennis Öhman skrev:
Henrik Braun skrev:Du behöver upp med kompet för att få nytta av bränslet, jag har inte byggt nån performance sugmaskin för e85 men hade min vinterholk som försökskanin för ett par år sen och körde e85. Ledsnade på att den var nästan omöjlig att få igång om det var kallt, hyvlade av den drygt 4mm och hamnade på ca 14-14.5:1 (volvo b230 och 530) och efter det gick den fint! Small igång som vilken vanlig bensin-volvo som helst även vid -10 grader och gick märkbart bättre än en std. Dock är e85 som är allmänt känt lömskt, spikningar ska man se upp för! Var lite entusiastisk med tändningen och den spikade lite men jag orkade inte ändra, var kallt ute så jag slirade på men då blev en ventil sne och sätet satte sig. Motsvarande spik på bensin kunde man kört sig trött med utan problem.
okey, bra erfarenhet, har oxå testat e85 och haft knocklink med spik som följd, hörde inte men såg blinken :( Körde dock originalkompa på 740n dvs ca 10kg nånting..
Hörde av en 2400åkare att dom körde 96,6 i borr och en vevaxel med 81,8 i slag?!? Vem svetsar om axlar till det slaget?!? Har inte snackat med ST eller Anders Rönnlund om hur dom brukar lösa slaglängden men lät ju intressant om det är möjligt..
Dänniz 073-8447664
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

excenter slipa med mindre lager. ang kompan så gå upp 2enheter på vad du skulle kört på bf98. ca 13.5:1 på en sån motor.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Martin H skrev:excenter slipa med mindre lager. ang kompan så gå upp 2enheter på vad du skulle kört på bf98. ca 13.5:1 på en sån motor.
Okey, tack för svar.. Men finns något att vinna på e85 då i en sådan kombination?
Dänniz 073-8447664
Tapper
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
Ort: Stockholm/Ekerö
Kontakt:

Inlägg av Tapper »

Vet att Jimmy på timos motor höll på med en 530 exprimenttopp med ca16:1 i komp och weber 48or, men om det blev nått av det vet jag inte.

//Tapper
Rydberg
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: sön mar 16, 2008 11:11 am
Ort: Nyköping

Inlägg av Rydberg »

prata med blom142, han körde b20 med dellort o e85
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!


Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Skriv svar