Förgasarmotor på e85?!?
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Förgasarmotor på e85?!?
Har någon byggt en förgasarmotor eller insprutarmotor som gått på e85 och fått den att leverera mer pulver än på bf98? Hur lade ni kompf osv på en sådan motor? Vore kul att veta.. Ska nämligen själv plocka ihop en förgasarmotor nu..
Dänniz 073-8447664
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
- Ort: Surahammar
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
tror de ligger på 12.5:1 om jag minns rätt men de är iallafall styrd av reglemente sen så är det väldigt std betonade motorer och har max rpm vid ca 6000rpm. vad blir det för trimmningsgrad på din motor? hk mål, kam, varvtal mm
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Målet är att bygga en 2400 motor, för reglementet på isracingen.. hk målet kan man säga ca 230hk.. Varvtalet blir max 8tusen. Gärna mindre för att minska påfrestningarna sågott det kan gå. Kamaxeln blir troligtvis en från unitek "uniflo phase 2". Toppen en 531 stomme som ST är tänkt att göra. Men hur fungerar förbränningen i atmosfärstryck på e85 vs bf98? Finns något att vinna jämtemot 98oktan? Alla i klassen verkar lira 98an..Martin H skrev:tror de ligger på 12.5:1 om jag minns rätt men de är iallafall styrd av reglemente sen så är det väldigt std betonade motorer och har max rpm vid ca 6000rpm. vad blir det för trimmningsgrad på din motor? hk mål, kam, varvtal mm
Dänniz 073-8447664
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Du behöver upp med kompet för att få nytta av bränslet, jag har inte byggt nån performance sugmaskin för e85 men hade min vinterholk som försökskanin för ett par år sen och körde e85. Ledsnade på att den var nästan omöjlig att få igång om det var kallt, hyvlade av den drygt 4mm och hamnade på ca 14-14.5:1 (volvo b230 och 530) och efter det gick den fint! Small igång som vilken vanlig bensin-volvo som helst även vid -10 grader och gick märkbart bättre än en std. Dock är e85 som är allmänt känt lömskt, spikningar ska man se upp för! Var lite entusiastisk med tändningen och den spikade lite men jag orkade inte ändra, var kallt ute så jag slirade på men då blev en ventil sne och sätet satte sig. Motsvarande spik på bensin kunde man kört sig trött med utan problem.
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
okey, bra erfarenhet, har oxå testat e85 och haft knocklink med spik som följd, hörde inte men såg blinkenHenrik Braun skrev:Du behöver upp med kompet för att få nytta av bränslet, jag har inte byggt nån performance sugmaskin för e85 men hade min vinterholk som försökskanin för ett par år sen och körde e85. Ledsnade på att den var nästan omöjlig att få igång om det var kallt, hyvlade av den drygt 4mm och hamnade på ca 14-14.5:1 (volvo b230 och 530) och efter det gick den fint! Small igång som vilken vanlig bensin-volvo som helst även vid -10 grader och gick märkbart bättre än en std. Dock är e85 som är allmänt känt lömskt, spikningar ska man se upp för! Var lite entusiastisk med tändningen och den spikade lite men jag orkade inte ändra, var kallt ute så jag slirade på men då blev en ventil sne och sätet satte sig. Motsvarande spik på bensin kunde man kört sig trött med utan problem.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Dänniz 073-8447664
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Hörde av en 2400åkare att dom körde 96,6 i borr och en vevaxel med 81,8 i slag?!? Vem svetsar om axlar till det slaget?!? Har inte snackat med ST eller Anders Rönnlund om hur dom brukar lösa slaglängden men lät ju intressant om det är möjligt..Dennis Öhman skrev:okey, bra erfarenhet, har oxå testat e85 och haft knocklink med spik som följd, hörde inte men såg blinkenHenrik Braun skrev:Du behöver upp med kompet för att få nytta av bränslet, jag har inte byggt nån performance sugmaskin för e85 men hade min vinterholk som försökskanin för ett par år sen och körde e85. Ledsnade på att den var nästan omöjlig att få igång om det var kallt, hyvlade av den drygt 4mm och hamnade på ca 14-14.5:1 (volvo b230 och 530) och efter det gick den fint! Small igång som vilken vanlig bensin-volvo som helst även vid -10 grader och gick märkbart bättre än en std. Dock är e85 som är allmänt känt lömskt, spikningar ska man se upp för! Var lite entusiastisk med tändningen och den spikade lite men jag orkade inte ändra, var kallt ute så jag slirade på men då blev en ventil sne och sätet satte sig. Motsvarande spik på bensin kunde man kört sig trött med utan problem.Körde dock originalkompa på 740n dvs ca 10kg nånting..
Dänniz 073-8447664
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt: