190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - sälja?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 733
- Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
- Ort: Örebro
Min åsikt är att linda grenrör det gör man för att slippa bränna upp alla delar i motorutrymmet.. den som säger annat får väl visa bromspapper före och efter att det verkligen gör betydande skillnad.
Ser snyggt ut Johan, i det här tempot är du igång innan säsongen börjat!
Ser snyggt ut Johan, i det här tempot är du igång innan säsongen börjat!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Nej det där med värmebandage och effektökning är väl lite av en skröna, men som sagt största anledningen till bandaget är för att reducera värmespridningen under huven och för att dölja mina hemska migsvetsar
Har kikat lite på en såndär tomteluva man sätter runt avgashuset också men de är ju så satans dyra, får nog bli en snygg valsad plåt som strålningsskydd istället..
Har kikat lite på en såndär tomteluva man sätter runt avgashuset också men de är ju så satans dyra, får nog bli en snygg valsad plåt som strålningsskydd istället..
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Lite kvällsmek
Motorkuddarna äntligen klara, original hydrauliska är på tok för mjuka, det var dock inte skoj att kapa alubitarna medelst bågfil
Börjar bli klar nu, ska fixa soppasystem, vevhusvent samt montera ett coilpack framför toppen, notera de supersmidiga anslutningarna till vattenpumpen
Smart att man inte tänker på att rören blir bra mycket tjockare med avgasbandage på, var ett mindre helvete att få dit två av muttrarna, men nu sitter det iaf där.
Börjar bli lite smånervös för motorstativet, tycker det lutar oroväckande mycket nu, har ju redan vält en gång och vill inte gärna göra det igen.
Min TPS-givaranordning och en spacerplatta mellan spjällhuset och insuget
Fortsättning följer.
Motorkuddarna äntligen klara, original hydrauliska är på tok för mjuka, det var dock inte skoj att kapa alubitarna medelst bågfil
Börjar bli klar nu, ska fixa soppasystem, vevhusvent samt montera ett coilpack framför toppen, notera de supersmidiga anslutningarna till vattenpumpen
Smart att man inte tänker på att rören blir bra mycket tjockare med avgasbandage på, var ett mindre helvete att få dit två av muttrarna, men nu sitter det iaf där.
Börjar bli lite smånervös för motorstativet, tycker det lutar oroväckande mycket nu, har ju redan vält en gång och vill inte gärna göra det igen.
Min TPS-givaranordning och en spacerplatta mellan spjällhuset och insuget
Fortsättning följer.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Fick min $38 dump idag, såg ut såhär:
Sprätte upp den, bytte oringar, fimpade de fula och kassa kinaskruvarna, svarvade ner eloxeringen, bytte och gängade om anslutningen då den stod heelt snett, ser betydligt bättre ut tycker jag
Fick även mitt coil pack, någon som vet vart man hittar tändhattar som ser ut som den nederst i bild fast med 90 graders vinkel?
Sprätte upp den, bytte oringar, fimpade de fula och kassa kinaskruvarna, svarvade ner eloxeringen, bytte och gängade om anslutningen då den stod heelt snett, ser betydligt bättre ut tycker jag
Fick även mitt coil pack, någon som vet vart man hittar tändhattar som ser ut som den nederst i bild fast med 90 graders vinkel?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Fäste till spolen färdigmeckat, tändkablarna kommer att löpa i en skena i spåret i ventilkåpan för att mynna ut när fördelarlocket normalt sett sitter.
Nu fattas "bara" tändkablarna
Megaskrot, ska snart skickas iväg till Mofid för pimpning.
Nu fattas "bara" tändkablarna
Megaskrot, ska snart skickas iväg till Mofid för pimpning.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Ännu lite småpul fixat, fick äntligen tummarna ur röven och åkte ner till mekaniska verkstaden för att få adapterhylsorna till insuget svarvade, blev snuskigt bra.
Hylsan som ska limmas med Loctite 648 i insuget, kommer att blockera portarna från tomgångsmotorn som sitter i spridarloppen.
På plats i insuget
Rail provmonterad
Min fästanordning till railen
Rovan i nuläget, får kabelskor till coilpacket imorgon och ska då börja snickra tändkablar
Börjat fuska med elsystemet, MS-boxen tillsammans med reläer och en rejäl rad anslutningsplintar och säkringshållare ska monteras i handskfacket, meckade ihop en panel som sitter framför radiourtaget i kupén, huvudbrytare och brytare för fläkt, switchable tables och shift light
Hylsan som ska limmas med Loctite 648 i insuget, kommer att blockera portarna från tomgångsmotorn som sitter i spridarloppen.
På plats i insuget
Rail provmonterad
Min fästanordning till railen
Rovan i nuläget, får kabelskor till coilpacket imorgon och ska då börja snickra tändkablar
Börjat fuska med elsystemet, MS-boxen tillsammans med reläer och en rejäl rad anslutningsplintar och säkringshållare ska monteras i handskfacket, meckade ihop en panel som sitter framför radiourtaget i kupén, huvudbrytare och brytare för fläkt, switchable tables och shift light
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Lite småpul fixat igen.
Coilpack på plats, fixat och byggt tändkablar, hylsorna till spridarhålen i insuget limmade, insuget ditskruvat.
Har hängt upp snurran för att kolla plats, notera brädan under tråget, började bli tungt för det stackars klena motorstativet
Fuelrail, ska fixa kablar till spridarna snart.
Coilpack på plats, fixat och byggt tändkablar, hylsorna till spridarhålen i insuget limmade, insuget ditskruvat.
Har hängt upp snurran för att kolla plats, notera brädan under tråget, började bli tungt för det stackars klena motorstativet
Fuelrail, ska fixa kablar till spridarna snart.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2786
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Ser ju väldigt fint ut
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Tackar Daniel, tyvärr går inte bilen ett dugg bättre med en ren motor, men visst är det roligare att skruva med.
Har pulat lite mer el ikväll.
Kontakterna till spridarna stiftade och klara, har tejpat alla kablar med speciell vävtejp och dragit dem längs ventilkåpan.
Min tändkabelsetup, coilpack istället för fördelare
Nåste börja beställa lite AN-prylar till turbon och fuelrailen .. dyrt
Här är nästa projekt, alla trådar ska in i en flerpolig kontakt för att lätt kunna koppla ur allt när man lyfter motorn
Har ännu inte dragit trådarna till VR-sensorn, ska bygga om den med skärmad kabel eller en tunn coax och dra den helt separat från tänd och spridarmatningar, vet dock inte vart man hittar sådana kablar enklast?
Har pulat lite mer el ikväll.
Kontakterna till spridarna stiftade och klara, har tejpat alla kablar med speciell vävtejp och dragit dem längs ventilkåpan.
Min tändkabelsetup, coilpack istället för fördelare
Nåste börja beställa lite AN-prylar till turbon och fuelrailen .. dyrt
Här är nästa projekt, alla trådar ska in i en flerpolig kontakt för att lätt kunna koppla ur allt när man lyfter motorn
Har ännu inte dragit trådarna till VR-sensorn, ska bygga om den med skärmad kabel eller en tunn coax och dra den helt separat från tänd och spridarmatningar, vet dock inte vart man hittar sådana kablar enklast?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm