190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - sälja?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Nej jag vet, hade bara kännts bättre om svetsarna varit snygga :)

Så här blev röret till slut:

Bild

Bild
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

Det verkar gå undan för dig ! :)
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Njä inte direkt, blir inte mycket tid över till att meka och än värre är det när man blir beroende av andra för te.x alusvets, svarvjobb osv.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10089
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Min åsikt är att linda grenrör det gör man för att slippa bränna upp alla delar i motorutrymmet.. den som säger annat får väl visa bromspapper före och efter att det verkligen gör betydande skillnad. ;)

Ser snyggt ut Johan, i det här tempot är du igång innan säsongen börjat! :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Nej det där med värmebandage och effektökning är väl lite av en skröna, men som sagt största anledningen till bandaget är för att reducera värmespridningen under huven och för att dölja mina hemska migsvetsar :)

Har kikat lite på en såndär tomteluva man sätter runt avgashuset också men de är ju så satans dyra, får nog bli en snygg valsad plåt som strålningsskydd istället..
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Lite kvällsmek

Motorkuddarna äntligen klara, original hydrauliska är på tok för mjuka, det var dock inte skoj att kapa alubitarna medelst bågfil :snyft:
Bild

Börjar bli klar nu, ska fixa soppasystem, vevhusvent samt montera ett coilpack framför toppen, notera de supersmidiga anslutningarna till vattenpumpen :doh:
Bild

Smart att man inte tänker på att rören blir bra mycket tjockare med avgasbandage på, var ett mindre helvete att få dit två av muttrarna, men nu sitter det iaf där.
Bild

Börjar bli lite smånervös för motorstativet, tycker det lutar oroväckande mycket nu, har ju redan vält en gång och vill inte gärna göra det igen.
Bild

Min TPS-givaranordning och en spacerplatta mellan spjällhuset och insuget
Bild

Fortsättning följer.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Fick min $38 dump idag, såg ut såhär:
Bild

Sprätte upp den, bytte oringar, fimpade de fula och kassa kinaskruvarna, svarvade ner eloxeringen, bytte och gängade om anslutningen då den stod heelt snett, ser betydligt bättre ut tycker jag :)
Bild

Fick även mitt coil pack, någon som vet vart man hittar tändhattar som ser ut som den nederst i bild fast med 90 graders vinkel?
Bild
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

Inlägg av mbfidde »

ford escort....
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

mbfidde skrev:ford escort....

Fick Mondeo originalkablar med spolen men de går inte att dela på och längden på kablarna stämmer sådär.
Hade varit perfekt om jag kunde använda mercakablar och bygga dem själv.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Fäste till spolen färdigmeckat, tändkablarna kommer att löpa i en skena i spåret i ventilkåpan för att mynna ut när fördelarlocket normalt sett sitter.
Bild

Nu fattas "bara" tändkablarna
Bild

Megaskrot, ska snart skickas iväg till Mofid för pimpning.
Bild
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Ännu lite småpul fixat, fick äntligen tummarna ur röven och åkte ner till mekaniska verkstaden för att få adapterhylsorna till insuget svarvade, blev snuskigt bra.

Hylsan som ska limmas med Loctite 648 i insuget, kommer att blockera portarna från tomgångsmotorn som sitter i spridarloppen.
Bild

På plats i insuget
Bild

Rail provmonterad
Bild

Min fästanordning till railen
Bild

Rovan i nuläget, får kabelskor till coilpacket imorgon och ska då börja snickra tändkablar
Bild

Börjat fuska med elsystemet, MS-boxen tillsammans med reläer och en rejäl rad anslutningsplintar och säkringshållare ska monteras i handskfacket, meckade ihop en panel som sitter framför radiourtaget i kupén, huvudbrytare och brytare för fläkt, switchable tables och shift light
Bild
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Lite småpul fixat igen.

Coilpack på plats, fixat och byggt tändkablar, hylsorna till spridarhålen i insuget limmade, insuget ditskruvat.
Bild

Har hängt upp snurran för att kolla plats, notera brädan under tråget, började bli tungt för det stackars klena motorstativet :)
Bild

Fuelrail, ska fixa kablar till spridarna snart.
Bild
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2786
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Ser ju väldigt fint ut :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Tackar Daniel, tyvärr går inte bilen ett dugg bättre med en ren motor, men visst är det roligare att skruva med.

Har pulat lite mer el ikväll.

Kontakterna till spridarna stiftade och klara, har tejpat alla kablar med speciell vävtejp och dragit dem längs ventilkåpan.
Bild

Min tändkabelsetup, coilpack istället för fördelare :thumbright:
Bild

Nåste börja beställa lite AN-prylar till turbon och fuelrailen .. dyrt :(
Bild

Här är nästa projekt, alla trådar ska in i en flerpolig kontakt för att lätt kunna koppla ur allt när man lyfter motorn
Bild

Har ännu inte dragit trådarna till VR-sensorn, ska bygga om den med skärmad kabel eller en tunn coax och dra den helt separat från tänd och spridarmatningar, vet dock inte vart man hittar sådana kablar enklast?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

Inlägg av mbfidde »

för att lätt kunna koppla ur allt när man lyfter ut motorn :hihi: ......ska du i med en riktig motor sen då(volvo) :thumbright: :?:
Skriv svar