Vad händer i Larzzons garage

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
larzzon
Lite mer laddtryck

Inlägg av larzzon »

Grenrörsdesignen fortsätter :wink:

Har justerat missen med vattenpumpen så nu går röret fritt. Ska ju ha ett block från ng900 2.0-94 eftersom det inte ha några balansaxlar. Det ger bonusen att jag kan sätta grenröet närmare blocket. Nackdelen är att vattenpumpen är klumpigare och bygger mera inåt...9000 vatttenpumpen hade nästan gått fri från min gamla design.

Bilder dårå:
Bild

Bild

Nu är bara frågan var jag ska placera wg:n...
larzzon
Lite mer laddtryck

Inlägg av larzzon »

Så över till den vita igen
Nu när grunderna till bakvagnen är klara tycker jag det är dax för kardantunneln. Är ju så sugen på att montera växellådan och motorn, är lite orolig hur jag ska lösa styrningen så det skulle va gott att få i motorn. Allt hänger ihop märker ni det ;)

Fick som sagt kapa av den en bit, tror det var 215mm...offrade handbromsen på audi-kardantunneln, vill ha den på saabvis. Saaben är lite kortare mellan bakdiffens infästning och torpedväggen är audi, sen tror jag bakdäcken sitter lite längre fram än på audin. Sen har saabarna lite högre golv än vad det är på audisarna, ändå har jag monterat bakvagnen medvetet lite högre eftersom min bil ska va sänkt redan från min fabrik ;)

BildBild
larzzon
Lite mer laddtryck

Inlägg av larzzon »

Jahapp då har jag nästan gjort flintabil av min lilla bil. Var ju tvungen att få plats med kardantunneln, som nu är fastpunktad, lite på ett ungefär.

BildBild
larzzon
Lite mer laddtryck

Inlägg av larzzon »

Då sitter kardantunneln väl fastsvetsad
Bild

Tunneln är ihopskarvad, något kortare
Bild

Det är en upphöjning i golvet som gör att jag inte får ner stolen så långt som jag vill eftersom jag är lång behöver den komma ner en del så jag kan köra bilen med hjälm.
Bild

Ny början på bagerumsgolvet.
Bild

Det börjar arta sig men tyvärr så kapar jag fortfarande ur mer golv än vad jag svetsar dit ;)
larzzon
Lite mer laddtryck

Inlägg av larzzon »

Uppadaterar 9000 då oxå när jag ändå håller på motorn har påbörjats:

Eftersom jag bestämt mig för att använda ett B206 block så drar det med sig en del. Det främre och bakre motorfärstet passar utan modifikation.

Har även tänkt mig använda 9000 infästning av generator och servopump

Så då passar det inte helt 100 men nästan...en extra skruv gör nytta...
Bild

3 av 4 skruvar i det övre motorfästet borde hålla fint...
Bild

Här ska jag göra ett litet specialfäste.
Bild

Har inte ekonomi att gå all in på 2 projekt samtidigt så detta får nöja sig med originalkolvar...men de räcker ju ganska länge. Dessa avsvarvade för T7 stålpackning.
Bild

Det man funderar på är varför saab fräste planen men inte borrade hålen för kolvkylningsmunstyckena?? Detta får man göra i efterhand. Betydligt smidigare än på b202 motorn.
BildBild

Oljeretur har de inte heller, min retur satt för att passa nya turboplaceringen.
Bild
larzzon
Lite mer laddtryck

Inlägg av larzzon »

Lite mera svetsat runt kardantunneln, på den vita torpedväggen är nu "hel" igen :wink:

Bild
Bild
larzzon
Lite mer laddtryck

Inlägg av larzzon »

9000enen har fått ett nytt grenrör..

WG placeringen var krånglig att få till eftersom jag vill ha korta rör nu återstår att linda det med avgasbandage. Har dock inget sånt hemma ännu...får lägga en beställning någonstans.

BildBildBild

Passade på att köpa en ny IC nu eftersom jag antar dubbelsvetsade 9000 ic inte har så bra flöde, sen blir den väldigt hög, denna passar mig bättre.
600x350x78 har jag för mig måtten var på cellpaketet.
Bild
larzzon
Lite mer laddtryck

Inlägg av larzzon »

Nu har jag svetsat lite golv igen ;)

Golvet är numera helt IGEN :lol:
Bild

Tog även bort styrväxeln och det mesta i framvagnen. Nu går det att se hur motorrummet blir med den större tunneln
Bild

Nu är jag sugen på att motnera ihop ett motorblock och växellåda och montera i bilen.
Det blir nog nästa grej jag gör :)
SRD
För mycket laddtryck

Inlägg av SRD »

detta kan bli riktigt kul. grymt bygge
Jimmy Bronwaller
larzzon
Lite mer laddtryck

Inlägg av larzzon »

Ja då har det hänt, motorblock och växellåda har hittat ihop igen. ;) Tog mig friheten att lyfta in dem i bilen och började så smått konstruera motorfärsten.

Bild
Motorn hamnar lite lägre än innan..

Bild
och längre fram i nosen, enligt mina beräkningar ska kylket få plats framför motorn.
Remhjul och sånt hamnar lite framför rambalken så den måste modifieras. Kylfläkten får jag dock inte plats med...får försöka lösa det på något sätt.

Bild
Att inte montera turbon här ovanför växellådan får man nästan se som tjänstefel ;)

Bild
Här hamnar drivaxeln i förhållade till hålet i karossen i bilen, känns som den inte blir så mycket vinklar på drivaxlarna.
SRD
För mycket laddtryck

Inlägg av SRD »

varför skulle det vara tjänstefel att montera turbon där??
jag skulle mer se det som ett sätt att fåå en del av vikten på rätt sida då hela motorn hänger framme i grillen. :)

Men förklara gärna hur du tänkt.

riktigt tufft bygge tummen upp :thumbright:
Jimmy Bronwaller
larzzon
Lite mer laddtryck

Inlägg av larzzon »

SRD skrev:varför skulle det vara tjänstefel att montera turbon där??
jag skulle mer se det som ett sätt att fåå en del av vikten på rätt sida då hela motorn hänger framme i grillen. :)

Men förklara gärna hur du tänkt.

riktigt tufft bygge tummen upp :thumbright:
Tack så mycket!

"Att INTE montera turbon här ovanför växellådan får man nästan se som tjänstefel" :wink: kanske skrev otydligt, men jag menade alltså att montera turbon någon annanstans än just här skulle va tjänstefel...det kommer va väldigt gott om plats just här och som du skriver det är gott att få så mycket vikt som möjligt bakom motorn, men å andra sidan så sitter inte motorn så långt bak original på OG900 heller.
SRD
För mycket laddtryck

Inlägg av SRD »

kan ha varit jag som var trött med haha :)
nä sant tittar man på placering av motorn och låda orginal så tror jag faktiskt att du får bättre vikt nu. Och så ska man ju tänka på att bakdiffen och det gör ju sitt för viktfördelningen:)

kämpa på nu sugen på att se den
Jimmy Bronwaller
larzzon
Lite mer laddtryck

Inlägg av larzzon »

Nu har jag pillat lite igen, börjar få svårt att hålla mig ifrån att skruva ;)

Bild
Här syns båda främre motorfästen...de är gjorde av 2 slaktade original
motorfärsten.

Bild
Blev tvungen att modifiera främre balken, för att remhjul och sånt ska få plats. Blev en cool bild att man ser alla ramlageröverfall i blocket och utgående axel på växellådan ;)

BildBild
Växellådsfästet på höger sida.

Bild Bild
Vänster sida

Bild
Kändes smidigast att använda en styrväxel även den från audi80 quattro.
Tänkte inte haft servo men det är ingen nackdel.

Bild
Får se hur mycket den är ivägen för ;)
larzzon
Lite mer laddtryck

Inlägg av larzzon »

Har satt fast styrväxeln på allvar nu, Audi 80 quattro växeln var ganska smidig att få dit+att man kan göra egna styrstag.

BildBild

Har även modifierat infästningen för styrningen på stryväxeln.
Bild
Borde inte bli konstiga påfrestningar på kolven eftersom original så sitter den framåt, mot kameran på bilden, alltså ur centrum där oxå. Så förhållandet blir samma med mitt modifierade fäste.

Har kommit på att det inte är mycket som kommer va original på bilen längre ;) Palnen är dock fortfarande att inte modifiera utsidan på bilen mer än det som redan är gjort.

Naturligtvis kommer pedalstället ta i rattstångsinfästningen på styrväxeln. :rolleyes: Flyttar pedalerna ett par centimeter åt vänster, lite sämre plats för gasen med denna större kardantunneln. Så gaspedalen och dess infästning måste modifieras Även kopplingsscylindern tar i styrväxeln så planen är att flytta den lite neråt.

Har även beställt en bur som ska monteras, så det finns å göra men det känns som det inte är ouppnåligt lånt kvar till sfro 1 besiktningen. Har klart för mig hur jag ska göra resten nu. Ska försöka få tag på coliovers till bakvagnen så jag kan göra färdigt bakvagnen och få ner bilen på hjulen igen.
Skriv svar