Steners Volvo 240, Snart på en gata nära dig.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Jaha det har inte hänt så mycket på bilfronten på sistone.

Mest p.g.a. pengabrist, Men har börjat planera lite inför vinterns uppgraderingar iaf. Först och främst blir det att byta till större spridare, ny intercooler, sätta dit grenröret, turbon och wastegaten som jag har liggandes hemma samt ett megasquirt. Sen har jag en 531 topp liggandes hos Martin_H som ska portas och mirafräsas och med 44/38 ventiler också blir det någon rolig kam. Har en VX3 liggandes hemma men tänkte försöka få tag i något roligare.

Sen om jag ska göra något med bottendelen vet jag inte riktigt, skulle väl vara bra att plocka ner och kolla upp allt men problemet är att jag inte har något garage att hålla till i så därför så vill jag försöka slippa lyfta ur motorn.

Detta borde väl med lite ladd kunna ge 300 hästar på hjulen rätt lätt skulle jag tro om allt fungerar som det ska.

Svetsdiff ska det också blir sen får vi se ifall lådan håller (M46) vilket jag misstänker att den inte kommer göra. Blir nog en BMW låda så fort den rasar.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Här står det still. Jag har varit utan jobb sedan i Juli och inte fått någon form av ersättning alls så jag har behövt levt på några hundra i månaden från svartjobb så därför står det väldigt still. Men nu har jag fått nytt jobb så ska börja bygga ihop vraket igen :thumbright:

Har iaf sålt iväg det mesta som ska bort inför 2010. Målet är 300 bakhjulshästar iaf. Toppen ligger fortfarande hos Martin och inväntar inkomst så jag kan betala han för jobbet.

Rostfritt plenum insug med invändiga trattar, 850 GLT (3") spjäll med TPS är på gång. Extraktorgrenröret, wastegate och turbo är klart sedan förra året men hann tyvärr aldrig testa det.

Förutom det blir det ett Megasquirt 1 v3, ny intercooler och någon sorts växellåda. Troligen någon sorts BMW, ev. ZF låda.

Bottendelen blir det inget gjort på i år, Den får fortfarande vara helt standard. Ska börja bygga på en ny bottendel på sidan av så fort jag har tid och pengar.

Någon som vet ett billig garage i Lit/Östersund med omnejd med värme som man kan hyra över vintern? Räcker med 5-10 plus grader....
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende

Inlägg av Kaxxen »

Riktigt fint projekt! Bara säga till om du behöver en hjälpande hand! :)
Angående garage, så kan ja fråga en kompis som hyr en liten yta i ett gammalt bageri, så kan kolla med han! :)

Mvh/Robin
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Kaxxen skrev:Riktigt fint projekt! Bara säga till om du behöver en hjälpande hand! :)
Angående garage, så kan ja fråga en kompis som hyr en liten yta i ett gammalt bageri, så kan kolla med han! :)

Mvh/Robin
Tack :thumbright: Det ska jag ha i åtanke.

Vart ligger det bageriet? Du kan gärna höra med han ifall det finns plats för en bil till :)
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende

Inlägg av Kaxxen »

Stener skrev:
Kaxxen skrev:Riktigt fint projekt! Bara säga till om du behöver en hjälpande hand! :)

Mvh/Robin
Tack :thumbright: Det ska jag ha i åtanke.

Vart ligger det bageriet? Du kan gärna höra med han ifall det finns plats för en bil till :)
Det ligger brevid willys! inte allt för varmt men de duger iaf.. ska fråga han när ja får tag i han! :)
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Japp gör så :thumbright:

Kommer inte ha råd nu men lite senare i vinter kanske, allt hänger på att få tag i något jobb just nu.... :thumbdown:
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

jahaja, hur går det här nudå..
skulle du bes med den där motorn i? har du kollat så du har allt som behövs? vart ett jäkla ståhej kring min audi när jag reg bes med turbo motorn.. :evil: massa smågrejjs man tydligen hade glömt..
den besiktningsman vet inte hur nära han var att få en tandläkar räkning på 8 tusen..

blir det inte ett insug i vanligt svartstål iställe? isf skulle jag nästan kunna sponsra med material om jag hittar nå fina överblivna bitar i typ 2mm plåt..
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Ja jag vet inte hur det blir med besiktning faktiskt. Jag har allt som krävs just nu förutom fungerande bromsar och lite seriösare fästning av intercooler, kylare osv. osv.

Men jag funderar på att köra obesiktigat istället och försöka hålla mig undan farbror blå, annars kostar ju bötern lika mycket som en reg.bes.

Ja du ifall du sponsrar så vore väl inte det helt fel haha :thumbright: Men får ta det lite senare, ska börja dona med det lite senare när jag har lite mer pengar i kassan.

Ska gräva fram bilen någon dag och när det är milt ute så ska jag börja riva ner toppen och sälja av lite mer delar från bilen som jag inte behöver så att jag har lite mer pengar att lägga på bilen så den rullar till sommaren :)

Det här med bottendelen har jag lite funderingar kring. Jag har ingen lust att lyfta ur motorn då jag inte har tillgång till garage så jag funderar att kolla skicket på bottendelen så mycket som möjligt utan att behöva lyfta ur motorn. Men det borde väl inte gå att kolla så mycket egentligen? Om man lyckas få bort oljetråget så kanske det går att kolla nå lager iaf?
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Falo
För mycket laddtryck

Inlägg av Falo »

om man sölar på lite tar det ju nästan en hel helg o B230FT konvertera bilen OM man har alla grejor..
We have a long way to go and a short time to get there....
Bild
http://www.garaget.org/?car=40729
http://www.garaget.org/?car=40731
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Falo skrev:om man sölar på lite tar det ju nästan en hel helg o B230FT konvertera bilen OM man har alla grejor..
:hihi: Ja du jag har ju alla grejer. Men vet fortfarande inte om jag ska besiktiga eftersom jag kommer köra med ett annat grenrör, annan topp (tror jag dock inte spelar någon roll), annat insug, annan intercooler, annan turbo osv. osv. osv.

Kanske smartare att försöka göra så pass stora förändringar så den går att regga som ombyggt fordon med allt på? Lär väl vara ett rätt lågt effekttak där också men går ju att i princip låta wastegaten vara helt öppen på bänkning och besiktning så borde effekten vara rätt låg ändå.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Falo
För mycket laddtryck

Inlägg av Falo »

Problemet kvarstår tyvärr ändå... du måste ha en motor i original skick med lambdastyrd insprutning och kat. i ditt ombyggda fordon som är nyare än 75. Så den går inte att regga så heller..
We have a long way to go and a short time to get there....
Bild
http://www.garaget.org/?car=40729
http://www.garaget.org/?car=40731
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Jaha i den här tråden har det inte hänt mycket på ett tag.

Dock så har det hänt lite i verkligheten iaf.

Har kastat ur LH2.4 sprutet och sålt dom chippade boxarna, LMM, kabelhärva och allt ihop.

Har slängt av 530 toppen och varit till Jimmy (lord_nordkvist på STS) igår och hämtat motorlyften så ska ta och plocka ur blocket i veckan.

Har fixat och trixat lite på bilen i övrigt, finjusterat chassi, bromsar, kaross osv osv. Lite rostlagning men blir mer framöver.

683cc spridare och 3" intercooler fick jag hem häromdagen. Rostfritt plenum med 3" 16v spjäll, 850 TPS och invändiga trattar (dock ej fullradie) är inköpt och moddat en del.

Köpt catchtank utav Larse (beemern på STS) som har blivit nerslipad, primad och lackad. Ska dit med nya pneumatikkopplingar och ny genomskinlig slang för att kunna se nivån i tanken.

Jimmy (lord_nordkvist) var och lämnade en vacuum station som han gjort på jobbet som jag primat och lackat efter de.

Har gjort en ny batterilåda som blivit lackad, har lackat lister och plastkofångarna.

En massa småfix som blivit fixad, Men har stått still ett tag nu pga ekonomiproblem. Men nu har det styrts upp.

Så jag ringde till Haglund för lite drygt en vecka sedan och beställde ett Megasquirt 1 som han beställde hem från USA direkt och kom fram igår kväll, Så ska in och hämta det i veckan och löda ihop och slänga in mjukvara och börja bygga kabelhärvan.

I slutet på den här månaden så ska jag också ta och beställa nya vevlager, ramlager och kolvringar bl.a. och renovera hela motorn och den ska få sig en lack och några o-ringar :thumbright:

Kommer bilder någon gång i veckan på det som hänt.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Fick med lite bilder häromdagen på kameran.

Megasquirt håller på att lödas ihop. Stort tack till Bertil Haglund för försäljning och support när hjärnan inte vill hänga med :)

Bild
Bild
Bild
Bild

Kommer köra med MS-1 processorn och V3 moderkortet. Har lött klart ström-delen och seriell port kommunikationen, ska in till Haglund imorgon och köra den i stimulator innan jag fortsätter att löda.

Håller samtidigt på att renovera och pimpa upp mitt gamla rödblock (eller var de svart?)

Bild
Bild
Bild

Blev Biltemas hammarlack då jag redan hade det hemma, Tänkte att de va lika bra att pröva. Klarar ju upp till +150C så de ska nog gå fint.
Det är bara första lagret målat på bilderna så de ser förjävligt ut än så länge men har lagt på ett andra nu ikväll och det blir nog säkert två till innan jag är helt nöjd.

Blir nya ram- och vevlager, kolvringar och kompletteringssats beställd nu i veckan om allt går som det ska. Sen ska det honas och kasta ihop skiten igen. Håller på att funderar på h-profil stakar men är väldigt osäker om min ekonomi håller för de :doh:

Bild

Jimmy kastade ihop en vacuumstation på jobbet som han kom och lämnade. Efter lite färg ser den ut så här! Fast den blev väldigt konstig i kameran, färgen ser jävligt stygg ut men ser bättre ut i verkligheten :?

Bild

Köpte en catchtank till min vevhusventilation utav Larse för ett tag sen som jag slipade ner färgen på och lackade om. Blir nya pneumatik kopplingar för nivåmätare också. Ser även den mycket bättre ut i verkligheten. Blir kanske ett lager färg till på både vacuumstationen och tanken.

Bild

Blev en bild på insuget, turbon, a-kammen som jag tänkte köra på (och även en t-kam som också slank med på bild), tial 38mm wastegaten.

Ja återkommer väl nästa sommar då jag kommit ett steg till.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

blir bra dedära..
kul å se de händer lite.. :thumbright:

de är bara harva vidare då..
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Jo men visst sörru. Har varit och lånat stimulatorn av Haglund och kör MS:et i stimulatorn, allt fin fint än så länge. Är dock bara halv-klar men är bra att kolla lite då och då för att slippa felsöka så mycket ifall det uppstår några fel.

Även varit och köpt en USB->DB9 adapter så man kan kolla in MS:et i min laptop som inte har seriell utgång!

Blev även en 3/4" slangnippel med rörgänga som ska agera oljeretur. Blev också en gängtapp till denna, Hittade dock ingen gängtappshållare som klarade så stora gängtappar så får väl dra den för hand med typ skiftnyckeln eller något.

Även lagt ett till lager färg på blocket. Inga bilder än det kommer imorgon :)
Chevelle SS -65
Skriv svar