Sätta upp fälg i svarv, hur fästa den?
Sätta upp fälg i svarv, hur fästa den?
hej.
Hade tänkt sätta upp fälgar i svarven.
Hur ska man göra för att fästa dom?
skaffa sig ett nav (4x100) som man skruvar fast i fälgen och sen en kort axel på den?
göra eget nav?
tänker inte svarva av fälgarna nått, utan ska bara polera upp fälgbanorna...
Hade tänkt sätta upp fälgar i svarven.
Hur ska man göra för att fästa dom?
skaffa sig ett nav (4x100) som man skruvar fast i fälgen och sen en kort axel på den?
göra eget nav?
tänker inte svarva av fälgarna nått, utan ska bara polera upp fälgbanorna...
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 733
- Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
- Ort: Örebro
- biomech
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 213
- Blev medlem: mån jul 06, 2009 5:45 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
Finns till hyfsade priser på Julacaseih skrev: då åk man ju på att skaffa sig en axeltapp...
http://www.jula.se/transport/slapkarror-axlar-och-hjul/
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
om du tänker svarva av typ kanten på fälgen och polera den finns de stor risk att de kommer gå dåligt tyvär
en fälg som till och med är ny vobblar och är inte helt rak
de flesta fälgar som är nya brukar typ flexa 5 mm och är de bara typ 10 mm godstjocklek på fälgkanten så kommer du bara ha kvar 5 mm gods på typ halva fälgen
de är inge jag skulle rekomendera att sladda runt med eller blåsa upp med luft då den kanske sprängs i ansiktet
jag har själv prövad detta med ett antal fälgar men de går inte om man inte har spik raka fälgar eller typ max 2 mm flex
och att lämna i fälgarna är dyrt
jag funderade på att bygga någon sorts specialverktyg till detta med typ ett hjul som följer hjulbanan och är fjäderbelastad och att svarvstålet följer hjulets rörelse men jag blev så less så de blev ingen uppfinning tyvär
en fälg som till och med är ny vobblar och är inte helt rak
de flesta fälgar som är nya brukar typ flexa 5 mm och är de bara typ 10 mm godstjocklek på fälgkanten så kommer du bara ha kvar 5 mm gods på typ halva fälgen
de är inge jag skulle rekomendera att sladda runt med eller blåsa upp med luft då den kanske sprängs i ansiktet
jag har själv prövad detta med ett antal fälgar men de går inte om man inte har spik raka fälgar eller typ max 2 mm flex
och att lämna i fälgarna är dyrt
jag funderade på att bygga någon sorts specialverktyg till detta med typ ett hjul som följer hjulbanan och är fjäderbelastad och att svarvstålet följer hjulets rörelse men jag blev så less så de blev ingen uppfinning tyvär
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
ok.
Har inte fått fälgarna än, så jag vet inte hur stor skadan är. Men tanken är att jag bara ska högglanspolera fälgbanorna. Är det förstora jack i fälgkanten så far jag försöka laga det utan att använda svarvstålet.
en fråga : Jag hade tänkt att lacka fälgarna svart i centrum och sen polera fälgnorna. Sen lägga på klarlack på allt så att man slipper polera upp falgbanorna hela tiden. Men i vilken ordning ska jag göra det? polera först lacka centrum sen? eller tvärtom?
Har kollat med ett företag och dom ville ha 200kr per fälg för att blästra dom, och sen några kr för att lägga grund. Det kan ju vara väl spenderade pengar.
Har inte fått fälgarna än, så jag vet inte hur stor skadan är. Men tanken är att jag bara ska högglanspolera fälgbanorna. Är det förstora jack i fälgkanten så far jag försöka laga det utan att använda svarvstålet.
en fråga : Jag hade tänkt att lacka fälgarna svart i centrum och sen polera fälgnorna. Sen lägga på klarlack på allt så att man slipper polera upp falgbanorna hela tiden. Men i vilken ordning ska jag göra det? polera först lacka centrum sen? eller tvärtom?
Har kollat med ett företag och dom ville ha 200kr per fälg för att blästra dom, och sen några kr för att lägga grund. Det kan ju vara väl spenderade pengar.
Brukar nya fälgar va skeva 5mm?? Då skulle jag skickat tillbaka dom.hk beroende skrev:om du tänker svarva av typ kanten på fälgen och polera den finns de stor risk att de kommer gå dåligt tyvär
en fälg som till och med är ny vobblar och är inte helt rak
de flesta fälgar som är nya brukar typ flexa 5 mm och är de bara typ 10 mm godstjocklek på fälgkanten så kommer du bara ha kvar 5 mm gods på typ halva fälgen
de är inge jag skulle rekomendera att sladda runt med eller blåsa upp med luft då den kanske sprängs i ansiktet
jag har själv prövad detta med ett antal fälgar men de går inte om man inte har spik raka fälgar eller typ max 2 mm flex
och att lämna i fälgarna är dyrt
jag funderade på att bygga någon sorts specialverktyg till detta med typ ett hjul som följer hjulbanan och är fjäderbelastad och att svarvstålet följer hjulets rörelse men jag blev så less så de blev ingen uppfinning tyvär
De flesta gamla fälgar jag satt upp i svarven har slagit någonstanns mellan 0.1-1mm.
Skulle aldrig svarva en fälg om jag fick den på 2mm, brukar gå rätt bra och knacka dom så dom kommer neråt 0.5mm iaf.
En fälg alufälg brukar ju i regel vara runt 6-7mm tjock, så d gäller det ju att få den rak om den ska svarvas!
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
ja 5 mm var väl kanske lite i att ta i på alla fälgar men när man jobbat bla på däckverkstad så vet man hur vinda även nyare fälgar brukar vara för att inte tala om gamla fälgar och är de desutom en skada som ska lagas på en fälg så kan de vara riktigt snett
super 7 du verkar hacka på precis allt jag skriver fick du kaffet i fel strupe i morse eller är de paragrafryttare AB till sin tjänst
super 7 du verkar hacka på precis allt jag skriver fick du kaffet i fel strupe i morse eller är de paragrafryttare AB till sin tjänst
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
jag tror han menar typ rikta den med typ hammare eller liknande
men de är inte så lätt som de låter och fälgen kan mycke väl spricka
vad är de för fälgar du köpt de varierar ju lite i kvallite på olika fälgar
hur gammla är dom och hur stor är skadan samt hur är skadan lagas är de svetsat mm eller
men de är inte så lätt som de låter och fälgen kan mycke väl spricka
vad är de för fälgar du köpt de varierar ju lite i kvallite på olika fälgar
hur gammla är dom och hur stor är skadan samt hur är skadan lagas är de svetsat mm eller
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
okej ja vill du ha polerad kant så finns de tyvär inte många genvägar än att våtslipa och våtslipa och våtslipa igen
sen polera med autosol räkna med ca 5-8 timmar sammanlagt effektivt arbete per fälg så man ska ha tålamod om man ska göra detta och de har inte jag tyvär
skulle du ändå få upp en rak fälg i svarven så kommer du ändå få göra detta då ytan inte blir näreten av poleringsstadiumet
polera kan man inte börja med förens man har slipat väldigt länge med typ 1500 papper
de enda jag kan rekomendera är att glasblästra bort gammal klarlack och färg och sen böja slipa uta bara fan
sen polera med autosol räkna med ca 5-8 timmar sammanlagt effektivt arbete per fälg så man ska ha tålamod om man ska göra detta och de har inte jag tyvär
skulle du ändå få upp en rak fälg i svarven så kommer du ändå få göra detta då ytan inte blir näreten av poleringsstadiumet
polera kan man inte börja med förens man har slipat väldigt länge med typ 1500 papper
de enda jag kan rekomendera är att glasblästra bort gammal klarlack och färg och sen böja slipa uta bara fan
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver