Biltemas bränslepumpar, vilken är värst?
-
- För mycket laddtryck
-
- För mycket laddtryck
Jag ska förklara bättre: Jag har en pump som jag vill montera utanför tanken. "In"-anslutningen på den pumpen är 19 mm i diameter. Slangen jag använder från tanken är 10 mm i diameter. Hur får jag ihop det här på bästa sätt? Jag använder nu någon reduceringsnippel från biltema men det känns inget seriöst och jag vet inte om det kommer att fungera.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Tänkte skriva en sak som jag noterat med E85 och biltemapumpar.
I första hand, jag har tre st såna här vad de nu hette, 'värsta' från Biltema.
det som slog mig var att vid isärtagning var de riktigt fina invändigt.
jag har tidigare tagit isär pumpar från biltema, men en mindre variant.
rotorn var balanserad o allt. so far so good.
men det som slog mig var att vid längre tids stillastående(nästan ett år) med lite E85 kvar i systemet.
så har det ärgat så bedrövligt inuti pumpen att det nästan gått hål genom Aluhöljet, detta var längst mot o-ringen som tätar pumpen.
Jag tog isär för skojs skull då den 'fastnat' som pumpar gör ibland då man kör utan filter, vilket jag inte gjort.
att den fastnat berodde på ärg som lossat och gått in i pumpenheten i pumpen.
ett trix iaf om man vill 'laga' en pump.
kapa av botten där ingången är, direkt efter radien mot ytterdiam, där är godset ca 6mm tjockt.
efter lirkande så pumpen går runt igen så kan man helt enkelt tigga ihop den igen
I första hand, jag har tre st såna här vad de nu hette, 'värsta' från Biltema.
det som slog mig var att vid isärtagning var de riktigt fina invändigt.
jag har tidigare tagit isär pumpar från biltema, men en mindre variant.
rotorn var balanserad o allt. so far so good.
men det som slog mig var att vid längre tids stillastående(nästan ett år) med lite E85 kvar i systemet.
så har det ärgat så bedrövligt inuti pumpen att det nästan gått hål genom Aluhöljet, detta var längst mot o-ringen som tätar pumpen.
Jag tog isär för skojs skull då den 'fastnat' som pumpar gör ibland då man kör utan filter, vilket jag inte gjort.
att den fastnat berodde på ärg som lossat och gått in i pumpenheten i pumpen.
ett trix iaf om man vill 'laga' en pump.
kapa av botten där ingången är, direkt efter radien mot ytterdiam, där är godset ca 6mm tjockt.
efter lirkande så pumpen går runt igen så kan man helt enkelt tigga ihop den igen

-
- Mytoman
e85 är inte bra för ett bränslesystem överhuvudtagat speciellt inte om de får stå länge stilla länge
spridare mm blir också förstörda om man har kört med e85 och ska man tex ställa bort bilen inför vintern så töm tanken och slå i bensin och kör motorn ett bra tag så de bara är bensin kvar i systemet
på tex rallycross har typ alla extra spridare mm med sig pga att dom brukar börja kärva ganska ofta mm pga de lossnar och äter upp matrial som sedan skitar ner spridarna
e 85 är bra på många sätt men just detta är lite besvärligt sen att bilfan inte startar när de är kallt skulle göra mig galen
spridare mm blir också förstörda om man har kört med e85 och ska man tex ställa bort bilen inför vintern så töm tanken och slå i bensin och kör motorn ett bra tag så de bara är bensin kvar i systemet
på tex rallycross har typ alla extra spridare mm med sig pga att dom brukar börja kärva ganska ofta mm pga de lossnar och äter upp matrial som sedan skitar ner spridarna
e 85 är bra på många sätt men just detta är lite besvärligt sen att bilfan inte startar när de är kallt skulle göra mig galen
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
jag har kört e85 i typ 6-7 år nu och har aldrig vat med om detta, inte hört om det tidigare heller-...hk beroende skrev: på tex rallycross har typ alla extra spridare mm med sig pga att dom brukar börja kärva ganska ofta mm pga de lossnar och äter upp matrial som sedan skitar ner spridarna
men jag har iofs aldrig kört alusopparör/tank.
låter som rent båg, eller kör dem utan bränslefilter i sånna bilar????
fanns för ett pa år sedan en tråd på stcs att anledningen till att man inte ska köra e85 är att det är gjort på gammalt flismaterial från träd, är rätt vanligt att små barkbitar sätter igen spridare och bräsnlefilter...
ett sånt utalande är ju vad man kan vänta sej på stcs, men på sävarturbo känns det inte så vanligt

Att köra på trycksidan med utanpåliggande fungerar MEN då lär man ha förfilter annars går MEDBRINGAREN av som nogon tidigare nämde pumpdelarna fastnar och då går det av för skit i bensin fins det...
Tank Filter pump filter = Kondom å p-piller
Tank filter pump = p-piller eller tomteskägg.
Tank pump filter =
Bulle i ungnen... 
Tank Filter pump filter = Kondom å p-piller
Tank filter pump = p-piller eller tomteskägg.
Tank pump filter =

072 931 6764
Instagram novasikko
Instagram novasikko
- marmander
- Forumsberoende
- Kontakt:
Måste flika in med en sak angående dessa pumpar och e85.
Jag har havererat 3st 202 under sommaren 2009. Som tur är får man nya utan frågor
Dom stannar och drar ca 25A. En har fungerat hela tiden sedan 2008 med e85. Kvalitén är alltså inte den bästa...
Vet inte om jag skrivit detta tidigare, men alla problem med igensatta spridare, klet i kanaler, på ventiler mm. har totalt försvunnit när jag börjat köra med Red Line's "SI Alcohol". Hade totalt igenkladdade kanaler, ventiler mm. körde i tillsatsen och efter några mil var dom rena igen
Jag har havererat 3st 202 under sommaren 2009. Som tur är får man nya utan frågor

Dom stannar och drar ca 25A. En har fungerat hela tiden sedan 2008 med e85. Kvalitén är alltså inte den bästa...
Vet inte om jag skrivit detta tidigare, men alla problem med igensatta spridare, klet i kanaler, på ventiler mm. har totalt försvunnit när jag börjat köra med Red Line's "SI Alcohol". Hade totalt igenkladdade kanaler, ventiler mm. körde i tillsatsen och efter några mil var dom rena igen

Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
-
- Mytoman
knotan
tro vad du vill men jag ljuger då inte
ja nog är de konstigt att du inte haft problem om du kör på e85 i 7 år
fråga tex fredrik tiger hur spridare kan jävlas han höll på missa en sm tävling just pga detta och nu har dom alltid reserv med sig
och han är absolut inte den enda¨
vi får in spridare hela tiden som måste tvättas och rengöras samt kolla flödet och bild pga dom tävlar på e85 och de är massor med folk som köper några extraspridare i reserv till tävlingar mm
tro vad du vill men jag ljuger då inte
ja nog är de konstigt att du inte haft problem om du kör på e85 i 7 år
fråga tex fredrik tiger hur spridare kan jävlas han höll på missa en sm tävling just pga detta och nu har dom alltid reserv med sig
och han är absolut inte den enda¨
vi får in spridare hela tiden som måste tvättas och rengöras samt kolla flödet och bild pga dom tävlar på e85 och de är massor med folk som köper några extraspridare i reserv till tävlingar mm
att det skulle vara ett så vanligt fel och man ändå aldrig hört nått om det (vare sej på forum eller IRL) är ju ytters märkligt....
jag har ingen aning om vem denne fredrik är men jag tror på vad du säge,r att han säkert har en uppsättning extra spridare med dej, men ser inte riktigt sambandet att dte faktiskt är e85 som gör at spridare sätter igen sej just tack vare bränslet.
jag har ingen aning om vem denne fredrik är men jag tror på vad du säge,r att han säkert har en uppsättning extra spridare med dej, men ser inte riktigt sambandet att dte faktiskt är e85 som gör at spridare sätter igen sej just tack vare bränslet.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Mina 1680cc hade faktiskt lite gegga framtill vid nålen.
Men det tror jag beror på elaka kamaxlar med mycket overlap, det flåsar upp lite avgaser i insug och lortar ned lite.
jag har gjort en bonnrengöring,, och det vart fasen bra, testkörde dem å strålen är lika på dem samt de flödar lika.
finns inbyggd spridartest i DTA man kan köra utan motorn igång, perfekt vid flödesmätning och analys av systemet.
Bonnrengöringen: tändargas (påfyllningsflaska) körd genom spridare under drift(i motsatt riktning).
Varning: blir riktigt kallt åt fingarna bara.
Men det tror jag beror på elaka kamaxlar med mycket overlap, det flåsar upp lite avgaser i insug och lortar ned lite.
jag har gjort en bonnrengöring,, och det vart fasen bra, testkörde dem å strålen är lika på dem samt de flödar lika.
finns inbyggd spridartest i DTA man kan köra utan motorn igång, perfekt vid flödesmätning och analys av systemet.
Bonnrengöringen: tändargas (påfyllningsflaska) körd genom spridare under drift(i motsatt riktning).
Varning: blir riktigt kallt åt fingarna bara.
-
- Mytoman
ja dom motorer jag pratat om kör oftast med 3 liter bensin och ca 17 liten e85 per 20 liters dunk
och de brukar då nästan vara mist ett spridarbyte eller krångel per sesäng och bil i rallycross och på isen
om då rallycrossförerna kör med skitiga dunkar mm eller vad de är vet jag inte men de finns många exempel och dom får alltid rådet att köpa extra spridare pga de hänt så många gånger förut på tävlingar
sen givetvis blir ju allt mycke skitigare på en rallycrossbil jämnfört med en gatbil men jag har svårt att tro do slarvar med en sådan sak ändå utan de är nog bränslet som ställer till de
sen nöts ju spridara och slits på ett annat sätt när man lgger på 6-8 tusen v/m på en bana varv på varv utan stopp
en gatbil håller man ju inte på så höga varv under så lång tid så jag et inte om dom skonas från detta bekymer med som någon skrev tidigare så har dom också haft problem
dock var de väldigt intressat att höra att redlines specialmedel hjälpe
och de brukar då nästan vara mist ett spridarbyte eller krångel per sesäng och bil i rallycross och på isen
om då rallycrossförerna kör med skitiga dunkar mm eller vad de är vet jag inte men de finns många exempel och dom får alltid rådet att köpa extra spridare pga de hänt så många gånger förut på tävlingar
sen givetvis blir ju allt mycke skitigare på en rallycrossbil jämnfört med en gatbil men jag har svårt att tro do slarvar med en sådan sak ändå utan de är nog bränslet som ställer till de
sen nöts ju spridara och slits på ett annat sätt när man lgger på 6-8 tusen v/m på en bana varv på varv utan stopp
en gatbil håller man ju inte på så höga varv under så lång tid så jag et inte om dom skonas från detta bekymer med som någon skrev tidigare så har dom också haft problem
dock var de väldigt intressat att höra att redlines specialmedel hjälpe
i sommras testa ja att köra med e85. använde då original pump till opel rekord som förpump och biltemas 52-202 som huvud pump. pumparna funka fint så länge de var monterade. men sen så plocka ja isär soppasystemet och pumpar och spridare fick ligga vid sidan av ett tag. sen när allt skulle igång igen så hade opel pumpen och spridarna fastnat. biltema pumpen klarade sig, men den låg inte lika länge utan e85 i sig.
ja drog slutsatsen att de verkar funka bra sålänge det är monterat och det finns soppa i systemet. men får de ligga vid sidan av så verkar de fastna ganska fort. soppa systemet är nu isär plockat igen men denna gånga sköljde ja ur pumparna med diesel, får se hur de funkar.
ja drog slutsatsen att de verkar funka bra sålänge det är monterat och det finns soppa i systemet. men får de ligga vid sidan av så verkar de fastna ganska fort. soppa systemet är nu isär plockat igen men denna gånga sköljde ja ur pumparna med diesel, får se hur de funkar.