tror att har köpte dom av en kille från kalix tror även han har haft ute annons här på forumet eller om om de var i en tråd här på diesel han skrev att han såldefigurt skrev:okej, njae de kan ja ju förstå iofs! Handlade han elementen på samma ställe? eller vars få man tag på sånna?
Recept 300dt
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons dec 10, 2008 8:29 pm
- Ort: västerlanda,lilla edet
precis som hk beroende säger så sitter det väldigt klena axlar i mercor som har klena
motorer orginal. 300tdt hat mittimellen storleken och W124 med m104 motor har en stor klump och även driv axlar/knutar skiljer. dom klumparna sitter ju på bilar med 400hk
orginal och över 2ton och fins med diffbromsar
motorer orginal. 300tdt hat mittimellen storleken och W124 med m104 motor har en stor klump och även driv axlar/knutar skiljer. dom klumparna sitter ju på bilar med 400hk
orginal och över 2ton och fins med diffbromsar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
Som det nämdes tidigare så varierar skicket på beg. axlar ganska mkt, och om man svetsar så gäller det att vara noga med att byta olja ett par gånger.
Med min 123:a så körde jag över ett år med samma klump, svetsad med ca 25000 mil på nacken. Det ska tilläggas att under det året så körde jag en hel driftingserie samt en hel del sjöåkning.
Växellådor som funkar skapligt i mercavärlden hittar man i 190E 16V (getrag) och 300E 24V(ZF)
Om man bara ska åka runt och busa på stan osv. så funkar det med ZF lådan + original dubbelmasse svänghjul + original koppling.
Ska man åka rakt fram så är det nog getrag + värre koppling, gärna flerskivig som behövs.
Större klumpar finns tex på w126, före -85 passar på 123 efter -85 ska troligtvis passa 124.
//Johan
Med min 123:a så körde jag över ett år med samma klump, svetsad med ca 25000 mil på nacken. Det ska tilläggas att under det året så körde jag en hel driftingserie samt en hel del sjöåkning.
Växellådor som funkar skapligt i mercavärlden hittar man i 190E 16V (getrag) och 300E 24V(ZF)
Om man bara ska åka runt och busa på stan osv. så funkar det med ZF lådan + original dubbelmasse svänghjul + original koppling.
Ska man åka rakt fram så är det nog getrag + värre koppling, gärna flerskivig som behövs.
Större klumpar finns tex på w126, före -85 passar på 123 efter -85 ska troligtvis passa 124.
//Johan
Johan Perers
Ellementen köpte han av mig å vill ni ha pumpar ombygda så kan jag å han som hjälpte din bror med hans pumpbygge ev bygga fler pumpar .
Jag själv åker med ombygd pump i en 606 turbo.
Min bil finns med i Bilsport 2009 nr 26
Jag själv åker med ombygd pump i en 606 turbo.
Min bil finns med i Bilsport 2009 nr 26
Christoffersson skrev:ja elementen är väldigt svåra att hitta tyvär och dom köpte han inte dära
jag tror han köpte dom från usa eller nå
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
med andra ord ska man inte byta någonting i motorn alls då mercas drivlina inte går få bra i sin helhet ens med en 200 d orginalmotort_walla skrev: Men det är ju ingen ide med 8mm om man inte fixar till allt annat först och får en bra helhet i drivlinan.



bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå