Recept 300dt

En plats för olje-brännare!
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

figurt skrev:okej, njae de kan ja ju förstå iofs! Handlade han elementen på samma ställe? eller vars få man tag på sånna?
tror att har köpte dom av en kille från kalix tror även han har haft ute annons här på forumet eller om om de var i en tråd här på diesel han skrev att han sålde
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

kom just på att de var på mbsca forumet jag hade sett de
Figurt
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: ons jan 13, 2010 1:36 am

Inlägg av Figurt »

axL_ skrev:kom just på att de var på mbsca forumet jag hade sett de
tro inte du kan leta fram?
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

gurre_88 tror jag han heter på mbsca såg även att han hade en pump med 6mm element till salu
per a
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 10, 2008 8:29 pm
Ort: västerlanda,lilla edet

Inlägg av per a »

precis som hk beroende säger så sitter det väldigt klena axlar i mercor som har klena
motorer orginal. 300tdt hat mittimellen storleken och W124 med m104 motor har en stor klump och även driv axlar/knutar skiljer. dom klumparna sitter ju på bilar med 400hk
orginal och över 2ton och fins med diffbromsar
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

säger absolut inte att merca har bra bakaxlar men mycket beror nog på att dom flesta mercor har rullat några tusen mil och klumpen är i behov av renovering, men de som tar död på klumparna är "enhjulsspinn" precis som tidigare nämt
per a
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 10, 2008 8:29 pm
Ort: västerlanda,lilla edet

Inlägg av per a »

jo och så kan man ju välja en så stor klump som möjligt



fins det någon som kört sönder en stor merca klump?
Bonden_85
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: tis jan 12, 2010 6:09 pm
Ort: Hedemora

Inlägg av Bonden_85 »

Som det nämdes tidigare så varierar skicket på beg. axlar ganska mkt, och om man svetsar så gäller det att vara noga med att byta olja ett par gånger.

Med min 123:a så körde jag över ett år med samma klump, svetsad med ca 25000 mil på nacken. Det ska tilläggas att under det året så körde jag en hel driftingserie samt en hel del sjöåkning.

Växellådor som funkar skapligt i mercavärlden hittar man i 190E 16V (getrag) och 300E 24V(ZF)

Om man bara ska åka runt och busa på stan osv. så funkar det med ZF lådan + original dubbelmasse svänghjul + original koppling.

Ska man åka rakt fram så är det nog getrag + värre koppling, gärna flerskivig som behövs.

Större klumpar finns tex på w126, före -85 passar på 123 efter -85 ska troligtvis passa 124.

//Johan
Johan Perers
t_walla
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tor sep 24, 2009 7:36 am

Inlägg av t_walla »

Ellementen köpte han av mig å vill ni ha pumpar ombygda så kan jag å han som hjälpte din bror med hans pumpbygge ev bygga fler pumpar .

Jag själv åker med ombygd pump i en 606 turbo.
Min bil finns med i Bilsport 2009 nr 26
Christoffersson skrev:ja elementen är väldigt svåra att hitta tyvär och dom köpte han inte dära
jag tror han köpte dom från usa eller nå
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

men får du tag i 8 mm
är de inte bara 7mm pumpelement du säljer eller har du hittat dom större
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
t_walla
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tor sep 24, 2009 7:36 am

Inlägg av t_walla »

Det stämmer 7mm just nu håller på å försöker få tag i 8mm till vettiga priser. Fördyra de men kan få tag på .. Men det är ju ingen ide med 8mm om man inte fixar till allt annat först och får en bra helhet i drivlinan.
Allu D.
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån feb 19, 2007 9:27 am
Ort: FINLAND/Österbotten

Inlägg av Allu D. »

Om allt står rätt till i en exempel 606 motor så räcker 7mm till 600-700hk
men det ligger en hel del jobb bakom för att få ut det... :thumbright:
"Man kan nog leva utan 500 hästar, men nog är det lite som att lida."
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

t_walla skrev: Men det är ju ingen ide med 8mm om man inte fixar till allt annat först och får en bra helhet i drivlinan.
med andra ord ska man inte byta någonting i motorn alls då mercas drivlina inte går få bra i sin helhet ens med en 200 d orginalmotor
:hihi: :hihi: :hihi:
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Nåja. Jag har inte knäckt någon bakaxel än med mer än dubbla effekten motför en 200D så man ska väl inte överdriva heller...
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

Cpt Tuttle skrev:Nåja. Jag har inte knäckt någon bakaxel än med mer än dubbla effekten motför en 200D så man ska väl inte överdriva heller...
Fanns väll en hel del ironi i de han skrev.
De stämmer bra som t_walla skrev att de är ingen idé att trimma mer om man inte får drivlinan att hålla
Skriv svar