940T som börjat dra sjukt med bensin..

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

940T som börjat dra sjukt med bensin..

Inlägg av Moufasa »

Hej.
Min lilla slit och släp bil(940 turbo från 95) har börjat halsa bensin som en galning.
Det hela började med att det vipps vart över 30minus och den liksom frös lite. Vart mest sörja med lite proppar här och där.
Men efter det så har den blivit väldigt törstig, nu har jag mätt två gg och ena gången hadde den dragit 1,7liter milen, vilket är en väldig skillnad mot för förr ca 0,8-1,0 max vid relativt lung körning.

Så nu fick min flickvänn köra ett tag i bilen för att se om den drog nå mindre, och det slutade på 1,36. Och hon kör jätte lungt jämt.
Den läker i grenrör och vid turbo noterade jag och har beställt packningar men ej fått dom än, och hittar ingen tjuvluft, jag blir fan inte klok på det bara, vid normal körning förr har den inte dragit så mycket men nu vågar jag inte ens nysa på gasen.
Men nu drar den mer än vad jag har råd med när man bor en bit ifrån allt och måste ta bilen jämt.

Kan nån komma med några bra tipps på vad som kan ligga bakom detta fenomen förutom tung höger fot :roll: Och att det läker vid turbon.
Kan kallstarten ha hängt sig eller hur funkar det på volvos? eller har tempgivaren mått dåligt i kall sörjan?
Nått galet har hänt i alla fall.

Tacksam för snabba svar för det börjar kännas på att åka runt nu..
Fiat Uno Turbo 88a..
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende

Inlägg av Elias_ »

ta lös stiften och läs av dom. tror dom kan berätta allt du behöver veta.
sen är det "bara" att kolla alla tänk bara fel.

min gissning är LMM om du har öppet filter. pajar den eller lambda sonden så går boxen i ett home läge och bilen drar fruktansvärt mycket då alla parametrar blir fasta för att bil bara ska fungera o kunna ta sej till vrekstad.

så kolla du detta.

kan ju också vara så enkelt som ett bränsle läckage nånstans.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Sitter inget öppet filter på den helt original förutom chipp Som jag kört med i tre månader innan utan att den dragit så här mycket.
lmm är väl det jag har tankarna på oxå.

Finns det något bra tipps på hur jag kollar om den är ok måste ju gå att mäta eller nått? Lamdan måste jag ju kunna mäta upp oxå på nått sätt?
Fiat Uno Turbo 88a..
eriico
För mycket laddtryck

Inlägg av eriico »

Hade en 940gl för ett par år sedan, den drog kopiösa mängder bensin när lambdasonden gick sönder.
Eric Olsson
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Skulle tippa på lambdasonden.

LMM går att mäta med multimeter mellan vissa stift, Kommer inte ihåg vilka eller vilka värden den skulle visa. Säkert någon annan som kommer ihåg :)

Lambdasonden borde väl gå att mäta om den är hel också? Typ mäta resistansen mellan matning och signal kanske? Men jag vet inte riktigt.... :(
Chevelle SS -65
dsimila
Forumsberoende

Inlägg av dsimila »

Tror det finns en felkods-blinklampa på den bilen. Kolla den.
MagoL
Lite mer laddtryck

Inlägg av MagoL »

Om det är läckage på grenrörssidan, kan den väll ta in luft den vägen och blanda ut avgaserna, då luras lamdan att den går magert, och skickar in mer bränsle.
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Tackar för alla svaren.
Om nån skulle veta hur man mäter lmm så skulle det vara guld värt mellan vilka stift osv, samma om det går mäta lambdan.

"dsimila Postat: tis jan 19, 2010 11:30 am
Tror det finns en felkods-blinklampa på den bilen. Kolla den."
Vart finns den lampan? Sitter den i boxen eller nån annan stans?

Alla packningar på avgassidan byts i morgon, men den har läkt lite hela tiden jag ägt bilen utan att det varit nått problem tidigare.

Om lambdan eller lmm skulle gå sönder borde väl motorstörningslampan
lysa? Eller tänds den bara om det är general knas?

Mvh
Fiat Uno Turbo 88a..
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

Moufasa skrev:Tackar för alla svaren.
Om nån skulle veta hur man mäter lmm så skulle det vara guld värt mellan vilka stift osv, samma om det går mäta lambdan.

"dsimila Postat: tis jan 19, 2010 11:30 am

Alla packningar på avgassidan byts i morgon, men den har läkt lite hela tiden jag ägt bilen utan att det varit nått problem tidigare.

Om lambdan eller lmm skulle gå sönder borde väl motorstörningslampan
lysa? Eller tänds den bara om det är general knas?

Mvh
Lmm mäter du på följande sett

Tändning på och inom 30 sekunder ska du mäta mellan stift 2 och 3 med lmm ansluten,lossa gummitutan på baksidan kontakten å stoppa in 2 små nålar eller dyl utan att skada kablarna.

Mellan stift 2-3 ska du ligga på 1.34-1.42Volt vid +20grader.
efter ca 30 sekunder får du ett annat värde så då kan du inte kontrollera om den e pajj. Temperaturen spelar också stor roll så se till att få in bilen i varmgarage eller liknande för annars blir värdena inte rätt.

de står även vilka nr kablarna har innan för gummitutan på kabeln.

ligger lmm under eller över 1.34-1.42v så ska den bytas ut.
dsimila
Forumsberoende

Inlägg av dsimila »

Moufasa skrev: "dsimila Postat: tis jan 19, 2010 11:30 am
Lampan brukar finnas till vänster om motorn finns på dom flesta 940 och många 740. En liten svart låda ca 6cm * 4cm.
Lyft på locket. Under locket finns en sladd, en knapp och hål med nummer. Ha på tändningen stick in den lilla sladden i hål nummer 2 eller 6. Tryck in knappen i 1 sekund. Räkna blinkningar.
Typ blink,blink,,,,,blink,blink,blink,,,,,blink bettyder felkod 231.
Felkod 111 betyder allt ok.
Hål 2 och 6 är för bränslesystem och tändning minns inte vilken som är vad.
Sen kan man nolla koderna genom att avlägsna säkring nummer 1 bakom askkoppen.

Äh hittade en bra sida här http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p ... 24&t=15030 :thumbright:
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Tackar så mycket för hjälpen.
Provade blinklampan och det vart så här det..

1-1-3 Bränsletillförsel för svag/kraftig. Symptom: Hög bränsleförbrukning.

Ska ta och mäta soppa trycket när jag kommer hem i eftermiddag för att se vad som är galet, förhoppningen är väl att soppa pumpen har börjat klaga så det blir lätt att byta..

Ska mäta Lmm oxå men jag måste låna ett varm garage först, mitt har inte hunnits med att isoleras innan vintern kom.

Tack för infon får se om det löser sig oxå..

Mvh
Fiat Uno Turbo 88a..
Skriv svar