kollektor bygge

Diskussioner för erfaret folk
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Fy #¤%&@§!!!... sjukt snyggt bygge det där Mitsu-grenröret!
Bild
martinssoN
Forumsberoende

Inlägg av martinssoN »

Nån mer än jag som tycker att denna ska klistras?, fast kanske inte här i avancerat. kanske klistras i allmän motorteknik?

När jag byggde kollektor sökte jag massor på forumet och fick upp mest drabbel i projekttrådar. Här fick man ju faktiskt matnyttigt !
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
Norbäck
För mycket laddtryck

Inlägg av Norbäck »

Kadett4wd skrev:Anledning till varför jag rekomenderar bygga merge:
onödig areaökning får gaserna att bromsa in varav bakomvarande puls 'krockar', då skapas det turbulens, vilket dessutom kan skapa mottryck.
Samt att bromsa pulserna,, det vill vi inte pga att de är bra att 'slå' igång turbin med.
Nu vill jag inte vara sån...
Kadett4wd skrev:Samt försök gärna sätt en stump rakt rör mellan kollektor och avgashus, där är det perfekt att sätta wastegateuttaget.
Det 'raka' röret kan givetvis vara en böj. men jag menar ett rör som inte är kollektor. utan bara som ett vanligt avgasrör *S*
Men säger inte ovanstånde stycken emot varandra en hel del?

Håller fö. med dig, den typen av kollektor är ju att föredra helt klart.
Men många grenrör består av många skarpa böjar, och ofta direkt ut från toppen och ganska många gånger inte i vinkel med kanalen, så då känns det lite overkill att lägga ner massor med jobb på kollektorn på nått sätt.

Dock är ju en merge kollektor sjukt enkel att bygga om man har rätt verktyg, dock vill jag gärna ha pulsdelning så lång in som möjligt, helst ända till turbinen.

Många önskemål är det, men platsen finns aldrig, så då får det bli grek-lösningar som blir bra ändå.
torpis
Forumsberoende

Inlägg av torpis »

Kadett4wd skrev:Här ser ni hur det är kapat på de fyra rörbitarna:
Hur svetsar man ihop det där sen? lång elektrod i TIG:en och mycket gas som gäller? sen fästa kollektorn med en ring "runt" flänsen?

om så är fallet är jag med på notorna, men hur funkar det med en pulssplittad? då fäster man inte kollektorn på själva pulssplittens avdelare utan också bara i en ring runt utsidan?
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Norbäck: nejdå, inte om utgången på kollektorn har samma diam som inloppet på turbon samt om röret har samma diam invändigt som kolektorn har ut och turbon har in.

Torpis: Man kan smälta ihop invändigt med tig´en.
kräver dock ibland en sån där med 'kort pinne'(handtaget alltså)
Gasen kan man fläska på rejält med så man kan ha långt utstick på wolframet. det blir juh gasfyllt därinne om man tejpar igen rören lite ;)

PRD killarna har jag hjälpt lite med hur Tekniken jag och kompisen(PeterG) jobbade fram.
Jag ville att det inte skulle gå helt till spillo efter Peters bortgång.
Tobbe88
Lite mer laddtryck

Inlägg av Tobbe88 »

vart köper man rör å bygger av? finns la massor olika slagers grader på rör? lr böjer man själv?

skall bygga eget till min audi, något man skall tänka på?
wastgaten rören tar jag efteråt å bygger då det känns lättare!
sidny
För mycket laddtryck

Inlägg av sidny »

Tobbe88 skrev:vart köper man rör å bygger av? finns la massor olika slagers grader på rör? lr böjer man själv?

vanligast är väl svartrör från tex klracing.se
din lokale järnhandlare eller vvs firma borde ha delarna eftersom det brukar vara lagervara
annars kan du ju bygga av rostfrit eller syafast stål.. samma sak gäller med detta, borde finnas som lagervara på vvs firmor

mvh
sidney karlsson

Bmw 318i e36 -96 bruksbil
Bmw 325i e36 -91 busbil
toyota celica -72 repobj
Lincoln continental -62 finbil
Tobbe88
Lite mer laddtryck

Inlägg av Tobbe88 »

sidny skrev:
Tobbe88 skrev:vart köper man rör å bygger av? finns la massor olika slagers grader på rör? lr böjer man själv?

vanligast är väl svartrör från tex klracing.se
din lokale järnhandlare eller vvs firma borde ha delarna eftersom det brukar vara lagervara
annars kan du ju bygga av rostfrit eller syafast stål.. samma sak gäller med detta, borde finnas som lagervara på vvs firmor

mvh
okay, får kika, rostfritt? vad e de för fördelar med rostfritt? lättare å vanligt svartstål? behöver inte rotgas för det lixom,

vad kostar det att bygga ett grenrör?
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende

Inlägg av Robin Olivi »

Ända fördelarna med rostfritt är väl att det inte rostar och samt att det går få bättre finish på de obehandlat. Sen är det väl bara nackdelar.

Dyrt, spricker lättare.
dundersmurfen
Forumsberoende

Inlägg av dundersmurfen »

Oliven skrev:Ända fördelarna med rostfritt är väl att det inte rostar och samt att det går få bättre finish på de obehandlat. Sen är det väl bara nackdelar.

Dyrt, spricker lättare.
Rostar allt om man kört ett tag med det. Får vara någon seriös überspecial legering för att hålla sig blank...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

det rostar inte,,, det 'kolar ur'.. blir svart slagg på utsidan.
Hänger man upp downpipen stum i motorn mellan turbo och flexrör så brukar rostfria frören hålla om det e nå kvalitet från början.
J.Lundin
Forumsberoende

Allt rostfritt är inte guld värt...!

Inlägg av J.Lundin »

"Kolar ur"?Blir svart på utsidan, då har man definitivt använt fel svetsmetod. Nej, det som händer vid svetsning är att kolet kan slå sig samman med kromet och bilda kromkarbid ( Cr23C6). detta kan ske vid en temperatur på 500-800C dvs. direkt utanför själva svetsskarven. det som gör rostfritt, rostfritt är kromets förmåga att dra till sig syre och bilda kromoxid dvs. ett passivskikt. En bra rostfri legering skall således innehålla så lite Kol som det bara går (max 0,03-0,05%) eller vara legerad med Nb eller Ti. 18/8 kvalitén (diskbänksplåt.. :D ) som de flesta använder är egentligen rätt uselt val vad gäller användning till avgassystem eftersom det lätt kan börja rosta bredvid varje svetsskarv. Det man kan göra är efter svetsning av detta material är upplösningsbehandling av materialet eller beta det med stark salpetersyra, i det senare fallet bygger man då upp ett tunnare passivskikt som verkar rostskyddande. Man kan också till viss del polerade svetsskarvarna.

Många av de rostfria legeringarna har även en tendens att deformationshårdna, precis som koppar gör, vilket leder till att det på längre sikt kan börja spricka. !8/8 gillar inte heller vägsalt tillsammans med hög värme, då kan det börja korrodera och spricka.

Rostfria material kräver också mycket noggrann passform vid svetsning annars slår sig konstruktionen rejält, eller som ägaren Jack på Burns så tydligt påtalade "max ett hårstrås avstånd emellan rören" annars slår det sig... :D

Det man vill ha om man är seriös är de "ferritiskt" rostfria legeringarna dvs. dom med kromhalt på 17-26% och knappt något nickel alls tillsatt. Dessa legeringar har en skalningstemperatur på 1000-1075C, 18/8 (SS 2333) och dess syrafasta brorsa (SS 2343) ligger på 850C.

Sedan verkar man trots påståendena ovan ändå få 18/8 att fungera... :D :D

Man kan också använda vanliga pannrörs krökar till grenröret och sedan belägga det med Electroless Nickel. Jag lyckades övertala TTR Jompa att prova detta för många år sedan och nu verkar det ha blivit en standard åtgärd hos alla som sett ljuset efter dess.... :D Fördelen med EN behandlingen är att den ger samma skikttjocklek på alla ytor, även invändigt. Skiktet åldras också med värdighet, det flagnar inte av, sedan ser det för ett ovant öga ut som rostfritt, fast till en lägre peng och det kan ju aldrig vara fel..... :D
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende

Re: Allt rostfritt är inte guld värt...!

Inlägg av Robin Olivi »

J.Lundin skrev: Man kan också använda vanliga pannrörs krökar till grenröret och sedan belägga det med Electroless Nickel. Jag lyckades övertala TTR Jompa att prova detta för många år sedan och nu verkar det ha blivit en standard åtgärd hos alla som sett ljuset efter dess.... :D Fördelen med EN behandlingen är att den ger samma skikttjocklek på alla ytor, även invändigt. Skiktet åldras också med värdighet, det flagnar inte av, sedan ser det för ett ovant öga ut som rostfritt, fast till en lägre peng och det kan ju aldrig vara fel..... :D
Även kallad kemisk förnickling på svenska om vi tänker på samma metod.
Forumsberoende

Re: Allt rostfritt är inte guld värt...!

Inlägg av fugazi »

J.Lundin skrev:...Det man vill ha om man är seriös är de "ferritiskt" rostfria legeringarna dvs. dom med kromhalt på 17-26% och knappt något nickel alls tillsatt. Dessa legeringar har en skalningstemperatur på 1000-1075C, ...
Har för mig om att en lärare jag hadde en gång (förmodligen i början på -90-talet!) sa nåt om ss2374...
Kan det vara sånt, eller är det mitt minne som är helt kasst?

18/8, 2333/43 är väl austenitist...?
(faan va länge sen jag gick i skolan...)
J.Lundin
Forumsberoende

Rör man helst handlar rostfritt....

Inlägg av J.Lundin »

Yessuri Bob, Electroless är samma sak som kemnickel. SS2333 och 2343 är exempel på typiska austenitiska stål, vilket också 2374 klassas in som.
Så någon nytta gjorde skolan i alla fall även om det var länge sedan... :D

skall man vara superseriös så är det nickelbas legeringar som gäller då man tillverkar grenrör, det är dock en aaaning dyrare material att leka runt med.
Skriv svar