Rörlängd på Twin-scroll grenrör?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
BeerBringer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön nov 15, 2009 9:41 pm

Rörlängd på Twin-scroll grenrör?

Inlägg av BeerBringer »

Hej

Ska snickra ihop ett grenrör till min Nissan 200:a (ca18det motor).
Har fått tag på en EVO6 RS turbo (TD05HRA-16g5-10.5t) som jag tror kommer fungera mycket bra för mitt användingsområde/effektmål.

Effektmålet är 350hk. Kanske 400 ifall jag kör på etanol.
Bilen används för bankörning så ett brett körbart register är önskvärt.

Tubon är twinscroll.
När man kör singelscroll har jag läst mig till att man inte vill ha för korta rör pga. backpulserna kan påverka evakueeringen av de andra cylindrarna.

Med twinscroll på en fyrcylindrig motor drar man ihop port 1-4 och 2-3.
Elimineras då problemet med backpulser pga. tändföljden?
Innebär detta att man med gott samvete kan köra kortare rör än på ett singlescroll grenrör?

Vad är era åsikter om grenrör likt detta (TD05HRA på sr20det motor):
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ser jag rätt att det är en T delning som colektor mellan 1-4 cylinder? eller är det förtunings medlet som suddar ut synen (lackar i garaget)
BeerBringer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön nov 15, 2009 9:41 pm

Inlägg av BeerBringer »

Jens Gustavsson skrev:ser jag rätt att det är en T delning som colektor mellan 1-4 cylinder? eller är det förtunings medlet som suddar ut synen (lackar i garaget)
Nej jag tycker det ser ut som två 90 böjar.
Var egentligen inte collektorn mellan cylindrarna jag funderade på utan mer allmännt att dra ihop cylindrarna tidigt och köra grövre rör sista biten ned mot turbon.

Att man vill ha mindre vinkel än på bilden mellan piporna i kollektorn är självklart och något jag kommer att eftersträva.
Skriv svar