robbz BMW M3 e30, 976hk / 1060Nm på 2.2bar www.robbz.se

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Hehe, ska bli kul sen å se skillnaden på e75 och e85, men den lär ju va obefintlig?

Höll på en del med den där "rullen" i förrgår, nu med dom riktiga måtten, men igår somna jag direkt efter jobbet och vaknade nyss. Men det donas lite bakom kulisserna med det där iaf.
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

ivars bromsade ju 914whp på e85 och 2.5bar 900whp på e75 2,7bar dock en pump till med e85 om jag inte missminner mig
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Kapar din tråd lite mer eftersom du är förste testare på växlings kittet till Tremec ;)

Nu när jag kom på lite hur man skulle göra å så så ritade jag klart med dom slaglängder som verkligen är i lådan.
Sa även till lite grejer som jag kört fram löst till förra modellen, som nu körs ihop med rullen i ett stycke ist. Dock är det lite andra grejer med lite mer precision i som fortfarande lär köras fram med andra metoder än fräsas/svarvas som jag inte kan integrera.


Så här vart det:
Bild

Dia. 75mm, längd 120mm, så det ser lite större ut på bilden än vad det blir. Dock mkt mindre än den förra varianten med skivor.
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Grattis til effekten! :D

RotoTest-benker virker som de har VELDIG konservativ programvare...

vi knakk benken til PBC her i Norge (ikke PBZ, altså) ved rett under 600 ft/lbs (816 Nm) ved 5400 rpm med 3-liter 4WD på V-Power 99... på 4, 5 OG 6-gir.. :hihi:

Skal tillegges at eieren av benken sa før vi bremset, litt "cocky" at han skulle kjøpe ny benk hvis vi knakk den ... :lol:
-Bjørn
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Inlägg av robbz »

Riktigt nice nobbe! ska bli kul att se om det funkar när det är klart!
-då kommer du bli en rik och dryg man :wink:

SWR haha tack :hihi:
/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Intressant, är också rätt nyfiken på sekventionellt till tko :wink:
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

robbz skrev:Riktigt nice nobbe! ska bli kul att se om det funkar när det är klart!
-då kommer du bli en rik och dryg man :wink:

SWR haha tack :hihi:
/mvh
Rikare kanske, men drygare vete fan om jag kan bli :hihi:
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Inlägg av magnaten »

Norbäck skrev:
robbz skrev:Riktigt nice nobbe! ska bli kul att se om det funkar när det är klart!
-då kommer du bli en rik och dryg man :wink:

SWR haha tack :hihi:
/mvh
Rikare kanske, men drygare vete fan om jag kan bli :hihi:
du kommer aldrig bli lika dryg som mej nobbe.

skål på er fylltrattar :hihi:
kör 5-axligt
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Mja, kanske inte lika dryg som du kan bli på fyllan då ;)

Du har inte börjat fräsa fram den däringa än hoppas jag? Ändringar på G.
Bild kommer.
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Bild

Legat hemma magsjuk och haft alldeles för lite att göra. :doh:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

robbz skrev:
nja, känns som att jag kommer ställa den på grundtrycket som är 1bar, då kommer den att ladda strax över det och jag kommer ha en lätt gatbil med ca 600hk på bakhjulen och ruskigt bra driftsäkerhet.

/mvh
Kör med något lägre grundtryck och använd möjligeten med programmerbar laddtryckskurva efter TPS position och efter varvtal.

Kanske till och med olika på olika växlar ?

Att påstå att bilen kommer att bli körbar det gör jag inte, men den går möjligen att hantera nästan :wink:

Men den kanske ska vara omöjlig att köra :twisted:

Växel länkaget ser mycket intressant ut :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Inlägg av robbz »

ser riktigt nice ut nobbe! du börjar få in snitsen nu riktigt ordentligt! 8)

daniel: det är ett alternativ, men jag kommer nog prova med att ställa den på 1bar och köra med det.
-då har jag runt 600hk på bakhjulen med vanlig macksoppa! ska se hur den är att hantera då, annars klappar jag i nya klenare fjädrar för lägre laddtryck.

/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Nu har jag haft för lite att göra igen.

Bild

Bild

Börjar bli hyffsad nöjd med det mekaniska, en del grejer ser ut som dom gör (främst mekaniken för överföringen från växelspaken till rotation i steg) bara för att dom grejerna är plockade direkt från förra modellen och redan framkörda.

Provade på att simulera lite igår kväll oxå, men min dator e i det slöaste laget, så den gick bara igenom 2 växlar sen sa datorn upp sig. Men det funkade iaf så långt så då lär resten funka oxå.

Ska sätta mig lite i helgen och försöka få till ett hus samt spak så man ser hur det blir när det är klart.
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Inlägg av Pimpolainen »

Herregud! Är du raketforskare?? :lol:

Riktigt imponerande!, själv ritar man ritningar med blyerts! :lol:
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Haha! Tackar :wink:

Men vart knappt utsläppt från gymnasiet med mina betyg, så jag är nog långt ifrån raketforskare :shock:

Mer nyfiken nybörjare med för mkt fritid.

Fick lite av det igår, så jag skissade ihop ett nytt insug till min V6:a
Bild

Sorry för trådkapningen robbz! Men är det nån som vet vilka värden man bör köra på när man flödes simulerar i Floworks (Solidworks)

Gav mig på att skissa av robbz insug en sväng med, skulle va kul att testa.
Skriv svar