Dieselvärmare-/Batteriproblem
Dieselvärmare-/Batteriproblem
Batteri: Varta Silver Dynamic 77Ah
Problem: Tappar spänning vid låg temperatur.
Trots att batteriet är fulladdat orkar batteriet inte driva dieselvärmaren. Spänningen ligger på 12,6V och efter 5min körning med dieselvärmare är spänningen 11,8V och värmaren stannar. Låter jag då batteriet vila ca 10min är spänningen åter på 12,6V.
Provade att ladda batteriet 18-20 timmar ute i kylan men med samma resultat. Batteriladdaren visar "tomt batteri" när man startar den och "fullt" efter max en timme. Laddaren är en Ctec 7A.
Detta problem har jag bara när temperaturen är kallare än 8-10 grader.
Jag reklamerade batteriet i butiken och de gjorde diverse tester som inte visade något fel med batteriet men de testerna gjordes när batteriet var rumstempererat.
Har ni liknande problem med era oljebrännare? Låter det inte som om det är nått knas med batteriet? Enligt diverse sidor på nätet så motsvarar 12,6V ungefär 80% laddat batteri. Under 12,1V motsvarar 0%.
Med 26 graders kyla utanför dörren är det nu man vill att det ska fungera!
Problem: Tappar spänning vid låg temperatur.
Trots att batteriet är fulladdat orkar batteriet inte driva dieselvärmaren. Spänningen ligger på 12,6V och efter 5min körning med dieselvärmare är spänningen 11,8V och värmaren stannar. Låter jag då batteriet vila ca 10min är spänningen åter på 12,6V.
Provade att ladda batteriet 18-20 timmar ute i kylan men med samma resultat. Batteriladdaren visar "tomt batteri" när man startar den och "fullt" efter max en timme. Laddaren är en Ctec 7A.
Detta problem har jag bara när temperaturen är kallare än 8-10 grader.
Jag reklamerade batteriet i butiken och de gjorde diverse tester som inte visade något fel med batteriet men de testerna gjordes när batteriet var rumstempererat.
Har ni liknande problem med era oljebrännare? Låter det inte som om det är nått knas med batteriet? Enligt diverse sidor på nätet så motsvarar 12,6V ungefär 80% laddat batteri. Under 12,1V motsvarar 0%.
Med 26 graders kyla utanför dörren är det nu man vill att det ska fungera!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
syrevikts måler får en kjøpt på biltema( ser nesten ut som den en måler glykolen med) les flytevækt....ANBEFALER PLAST VARIANTEN , men glasstypen går fint,men glass kan knuseslættholmsjon skrev:Syraviktsmätare... går den låna på macken tro? Vad bör värdet ligga på och jag gissar att jag måste mäta varje cell?
er det svært kaldt ute viser den mere enn det som er sant...fx den viser 1,30

syrevækten er en del syre veier mer enn en del vatn...
FULL laddet batteri er når; syrevækten viser ca 1,28 (1,275) å KUN dette

har en bare 1,22-1,24= halvladdet batteri ( les 60 amp batteri er bare ca 30-35 amp


er IKKE syrevikten lik; mer enn 0,2 i forsjell; fx 1,20-1,24= batteri DEFEKT- ingen spørsmål

en har alltså 6 celler; å alle ska vise det samme; fx 1,20-1,20,1,20-1,20-1,20-1,20 som er ca tomt batteri, batteriet har ingen kapasitet
om en har en generator som gir "bare" 13,6 volt laddespenning, så ladder en desværre INTE på batteriet....ett nytt å greitt batteri gir ca 13,xx volt
MINSTE laddespenning du ska ladde ett batteri med er 14,4 volt; målt på batteripoler, med lys, å med varmevifte på, ved ca 2000rpm på motorn( du må holde den der en liten stund, kansje 1 minutt)
børstebru, eller laddreregulator i generatorn må byttes til minst 14,7 volt, da dom gir liiite mindre enn dette
bonus; betre gange på bilen, letter start, mycket betre lys( trådpærer i disse dager) billiere forbruk



caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Det låter som du har ett urladdat batteri som inte tar emot laddning.
Det kan bli så om man under lång tid inte laddar batteriet ordentligt.
Som nämts tidigare i tråden kan det fungera att ladda under lång tid=flera dygn.
Som sagt, syravikt är sanningen. Tyvärr finns det långt från alltid lock på batterierna nu för tiden så man kan mäta.
Om du laddar länge och får upp syravikten, kan du prova att ladda ur en del och ladda igen. Då ser du pm batteriet tar laddning ordentligt då.
Dessutom, ladda inte för hårt. Har för mig att det är 10% av batterikapiciteten som gäller. Dvs. 80Ah =max 8A
Det kan bli så om man under lång tid inte laddar batteriet ordentligt.
Som nämts tidigare i tråden kan det fungera att ladda under lång tid=flera dygn.
Som sagt, syravikt är sanningen. Tyvärr finns det långt från alltid lock på batterierna nu för tiden så man kan mäta.
Om du laddar länge och får upp syravikten, kan du prova att ladda ur en del och ladda igen. Då ser du pm batteriet tar laddning ordentligt då.
Dessutom, ladda inte för hårt. Har för mig att det är 10% av batterikapiciteten som gäller. Dvs. 80Ah =max 8A
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
Jo, det är nog mycket därför man får problem efter att batterierna varit ganska urladdade när man startat.
Det kallas för "ytladdning" har jag för mig, något i stil med att laddningen bara når ytskiktet på blyplattorna.
Resten stelnar och blir overksamma.
Jag kommer inte ihåg alltihopa precis, men något i stil med det jag skrev.
Det kallas för "ytladdning" har jag för mig, något i stil med att laddningen bara når ytskiktet på blyplattorna.
Resten stelnar och blir overksamma.
Jag kommer inte ihåg alltihopa precis, men något i stil med det jag skrev.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 710
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Sätter jag då Ctec:en på underhållsladdning borde väl laddningen "gå djupare" och inte bara ytladdas..? Den har ju även ett läge som "reparerar" dåliga batterier, nog för att det tror jag vad jag vill om...
Känns surt att möjligtvis ha avverkat ett batteri för 1700:- på bara fyra månader... Det blir dyra mil... Aja, nu är tempen över -10 grader så för tillfället fungerar det utmärkt... kanske klarar mig till nästa år?

Känns surt att möjligtvis ha avverkat ett batteri för 1700:- på bara fyra månader... Det blir dyra mil... Aja, nu är tempen över -10 grader så för tillfället fungerar det utmärkt... kanske klarar mig till nästa år?
Det är ju just det som är fördelen med en "smart" laddare typ CTEK. Den laddar batteriet fullt utan att ladda det "för" fullt så det börjar koka.Johan Posth skrev:För att göra en sådan laddning så krävs den nog en gammal hederlig laddare med trafo och utan nån direkt elektronik i så den inte slår av vid "fullt" batteri. Så ta en annan laddare än CTEK:en och ladda med och låt stå några dagar med laddaren på som dom nämnde ovan.
Ska man ladda en blyacc full ska man ladda sakta och länge, jämför att fylla en 10l hink med en brandslang mot att fylla från kranen. I det första fallet blir det svårt att få nått vatten att stanna kvar i hinken medan i det andra kan du fylla tills ytspänningen brister

Det som händer när ett batteri börjar tappa effekten och inte riktigt vill ta emot laddning är att det bildats blysulfat på plattorna, sk sulfatering.
När man försöker ladda ett sulfaterat batteri så stiger spänningen snabbt och för en oreglerad batteriladdare så stiger den ända upp till dess max där den bryter.
Ett sulfaterat batteri kan ibland "väckas" genom att ladda det med en låg ström under flera dygn.
CTEK laddarnas "uppfräshningsfunktion" är väl dock betydligt effektivare då de istället pulsar strömmen.
Ett 100% laddat batteri ska ligga på ~12.9V och syradensitet på 1.28
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan