Behöver hjälp och tips med cih turbobygge

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
kesler
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: mån jan 18, 2010 8:16 pm
Ort: stockholm

Behöver hjälp och tips med cih turbobygge

Inlägg av kesler »

Ska bygga turbo på en 2,2i cih motor

Vilka grejjer rekomenderas för en turbomotor?

Vad rekomenderas för en hållbar motor? Vilken turbo passar bäst? Vad ska jag använda för delar? (nu snackar vi delar I motorn)

Vad håller när det gäller stakar (finns det stakar som pallar bättre från nån annan cih motor), kolvar m.m. Hur långt räcker spridarna ?

behöver lite info om det mesta så jag har lite att gå på?

Veven har jag ialf tänkt behålla.


Är inte så insatt i just cih. Budgeten ligger på ca 20.000 och effekten jag är ute efter är ialf 250hk, gärna mer om det går att lösa inom min budget.
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av Anders_Karlsson »

Här står ungefär allt som är värt att veta om Opel CIH.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=13159
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Freddas_ascona
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:47 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Freddas_ascona »

lr söka på opelsportclub då det kommer upp en sådan tråd varje månad tycker jag..
Fredrik Lindgren.. Umeå

Bygger på en Ascona b även kallad Saapel
kesler
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: mån jan 18, 2010 8:16 pm
Ort: stockholm

Inlägg av kesler »

Anders_Karlsson skrev:Här står ungefär allt som är värt att veta om Opel CIH.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=13159
Har läst igenom det där flera gånger redan.
har lite svårt att ta in sådan info :P
om vi säger såhär, hur skulle 2,2 org. stakar och kolvar palla tryck på ca 1 bar och säg 250hk?

Om nar har nåt att tilläga lr lite shyssta prylar som lirar bra ihop får ni gärna skriva det, eller PM
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

för 250hk i en 2.2l motor behöver du knappt öppna den om den mår bra i övrigt.
Nu är det dock sällan så med 2.2cih, de har riktigt dåliga kolvar std.

jag hade en Ascona mitten på 90 talet med en släng över 400hk.
Den körde jag 96.60mm Volvo kolvar från B23ET.
stakarna jag körde var 'gamla' från en Ascona A -72 har jag för mig.
De är smidda std.
Kolvarna fick jag svarva bort gropen på för att det skulle bli rätt komphöjd.
Jag körde 8.4-1 i grundkomp

Se till att bröstkåpan och allt i oljepumpen är i bra skick. kör med diesellocket, (det i gjutjärn)

Toppen portade jag själv, men istället för att köra upp areorna så de stämde mot 45/40 ventilerna så svarvade jag ned ventilerna.
det blev 43.5/38.5 har jag för mig.
kammen var nåt i stil med 287/11.4/110 om jag minns rätt.
kesler
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: mån jan 18, 2010 8:16 pm
Ort: stockholm

Inlägg av kesler »

Tack för svaret! Sådana svar är jag ute efter!

Egenligen vill jag som sagt inte röra blocket, vev med som jag skrev, har inte kunskapen till det..så vill gärna hitta ex stakar kolvar som fungerar bolt on. och istället lägga lite mer på bearbetning av topp ex.

Ös gärna på med fler grejer som fungerar/håller
kesler
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: mån jan 18, 2010 8:16 pm
Ort: stockholm

Inlägg av kesler »

Och tips på lämplig turbo? till att börja med ska väl insuget klara av den. motorn bli mkt gata och raktframåkning/bus
The
Forumsberoende
Inlägg: 5102
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Saker som är helt bolt on är lite svårt att hitta..

Absolut enklast är väl att ta en 2.4 sätta dit turbo och köra på e85 med standardkompet
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
kesler
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: mån jan 18, 2010 8:16 pm
Ort: stockholm

Inlägg av kesler »

jo sant, har precis skaffat mig 2,2 då jag tänkte köra lite sugtrim från början. Men planerna har ändrats och pallar verkligen inte sälja å börja jaga motor igen.

har läst till mig att saab h stakarna ska passa och man filar till dem lite. men vad ska man köra för kolvar till dom, samt hur blir det med lager å sånt..även saab toppen ska gå att få på, då kan man ju köra på saab org grenrör å bulta på en turbo..hur skulle det funka tro?
Fredberg_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons nov 15, 2006 10:45 am
Ort: Finnerödja

Inlägg av Fredberg_ »

hej

för ett år sedan byggde ja mitt första turbobygge. det var på en cih 2,2. motorn var helt standard förutom enem y12 kam och aningen kompsänkt. allt runt omkring motorn var väldigt enkelt byggt. adaptergrenrör med en tb03, volvo 740 ic, hemmabyggd fuelrail med saabs röda turbo spridare.

fick ganska bra snurr på den maskinen. tyvär sprack två kolvar ganska så fort. det var när ja höjjde trycket till 0,7bar. allt var väldigt budget så nån bredbandslamda fanns inte. ja tror nog att de skulle hållt bättre om ja hade haft mer koll.


har nu byggt ihop en lite hållbarare motor. vev från 2,2:an och stakar/kolvar från 2,4:a. blir ju välldigt låg komp med de funkar fint ändå. denna fick smaka på 1,2bar och den lever än. dock så börjar le-jetronic bli lite tungjobbat.


om du är intresserad så finns de lite bilder på bygget, men de var ju ett riktigt budgetbygge, du kanske ska bygga nått mer seriöst :)
kesler
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: mån jan 18, 2010 8:16 pm
Ort: stockholm

Inlägg av kesler »

Fredberg_ skrev:hej

för ett år sedan byggde ja mitt första turbobygge. det var på en cih 2,2. motorn var helt standard förutom enem y12 kam och aningen kompsänkt. allt runt omkring motorn var väldigt enkelt byggt. adaptergrenrör med en tb03, volvo 740 ic, hemmabyggd fuelrail med saabs röda turbo spridare.

fick ganska bra snurr på den maskinen. tyvär sprack två kolvar ganska så fort. det var när ja höjjde trycket till 0,7bar. allt var väldigt budget så nån bredbandslamda fanns inte. ja tror nog att de skulle hållt bättre om ja hade haft mer koll.


har nu byggt ihop en lite hållbarare motor. vev från 2,2:an och stakar/kolvar från 2,4:a. blir ju välldigt låg komp med de funkar fint ändå. denna fick smaka på 1,2bar och den lever än. dock så börjar le-jetronic bli lite tungjobbat.


om du är intresserad så finns de lite bilder på bygget, men de var ju ett riktigt budgetbygge, du kanske ska bygga nått mer seriöst :)
Ok cool, ja släng in lite bilder! Nja seriöst å seriöst, har tänkt vara färdig med hela bilen till påsk 2011 så finns ju lite tid att bygga. Dock så blir detta mitt första turbo/motorbygge, har inte rotat så mkt i motorer innan.
Men vi får se vart det slutar

btw hur mkt behövde du jobba med blocket för att få i 2,4 stakar o kolvar? Vad kör ni med för topp?
Fredberg_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons nov 15, 2006 10:45 am
Ort: Finnerödja

Inlägg av Fredberg_ »

stakar och kolvar från 2,4 passar rakt i :thumbright:
kolven kommer vända en bit ner, kommer inte ihåg exakt men runt 3mm.

ja kör med en 2.2 topp som är planad för att få upp kompen lite. blir lite för låg annars. funkar lika bra med 2.4 topp.

Bild

Bild
kesler
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: mån jan 18, 2010 8:16 pm
Ort: stockholm

Inlägg av kesler »

Shysst! Det låter ju bra..du har inte kvar nå gamla konverteringsprylar som du vill bli av med, typgrenrör o liknande?

Hur gick bilen med den setupen då?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5102
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Med 2.2 vev och stakar + kolvar från en 2.4 måste du ju hamna på strax över 6 i kompression, kolvarna vänder ju 3.7mm under blockkanten
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Fredberg_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons nov 15, 2006 10:45 am
Ort: Finnerödja

Inlägg av Fredberg_ »

The skrev:Med 2.2 vev och stakar + kolvar från en 2.4 måste du ju hamna på strax över 6 i kompression, kolvarna vänder ju 3.7mm under blockkanten

hamna nån stans på 6,5 med min topp. fruktansvärt lågt men de funka riktigt bra. var lite orolig att de skulle bli väldigt segt utan ladd men man tänkte inte nått på de. iof så börja turbon ladda tidigt, fullt strax efter 3000 varv.

hade ja haft mer tid och pengar då så hade ja nog byggt nått annat. men de vart smidigast såhär.

kesler skrev:Shysst! Det låter ju bra..du har inte kvar nå gamla konverteringsprylar som du vill bli av med, typgrenrör o liknande?

Hur gick bilen med den setupen då?

för dom pengarna ja la ner på motor så gick den bra. finns nån film under Filmer/Bilder. rekord 2.2 turbo tror ja den heter.

finns en del saker kvar, men mycket utav de är inget att ha. grenröret är de la inge fel på. om du har en rekord så passar de bra om du använder insug från 2,4.
Skriv svar