Behöver hjälp och tips med cih turbobygge
Behöver hjälp och tips med cih turbobygge
Ska bygga turbo på en 2,2i cih motor
Vilka grejjer rekomenderas för en turbomotor?
Vad rekomenderas för en hållbar motor? Vilken turbo passar bäst? Vad ska jag använda för delar? (nu snackar vi delar I motorn)
Vad håller när det gäller stakar (finns det stakar som pallar bättre från nån annan cih motor), kolvar m.m. Hur långt räcker spridarna ?
behöver lite info om det mesta så jag har lite att gå på?
Veven har jag ialf tänkt behålla.
Är inte så insatt i just cih. Budgeten ligger på ca 20.000 och effekten jag är ute efter är ialf 250hk, gärna mer om det går att lösa inom min budget.
Vilka grejjer rekomenderas för en turbomotor?
Vad rekomenderas för en hållbar motor? Vilken turbo passar bäst? Vad ska jag använda för delar? (nu snackar vi delar I motorn)
Vad håller när det gäller stakar (finns det stakar som pallar bättre från nån annan cih motor), kolvar m.m. Hur långt räcker spridarna ?
behöver lite info om det mesta så jag har lite att gå på?
Veven har jag ialf tänkt behålla.
Är inte så insatt i just cih. Budgeten ligger på ca 20.000 och effekten jag är ute efter är ialf 250hk, gärna mer om det går att lösa inom min budget.
-
- För mycket laddtryck
Här står ungefär allt som är värt att veta om Opel CIH.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=13159
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
-
- För mycket laddtryck
Har läst igenom det där flera gånger redan.Anders_Karlsson skrev:Här står ungefär allt som är värt att veta om Opel CIH.
har lite svårt att ta in sådan info

om vi säger såhär, hur skulle 2,2 org. stakar och kolvar palla tryck på ca 1 bar och säg 250hk?
Om nar har nåt att tilläga lr lite shyssta prylar som lirar bra ihop får ni gärna skriva det, eller PM
- Kadett4wd
- Forumsberoende
för 250hk i en 2.2l motor behöver du knappt öppna den om den mår bra i övrigt.
Nu är det dock sällan så med 2.2cih, de har riktigt dåliga kolvar std.
jag hade en Ascona mitten på 90 talet med en släng över 400hk.
Den körde jag 96.60mm Volvo kolvar från B23ET.
stakarna jag körde var 'gamla' från en Ascona A -72 har jag för mig.
De är smidda std.
Kolvarna fick jag svarva bort gropen på för att det skulle bli rätt komphöjd.
Jag körde 8.4-1 i grundkomp
Se till att bröstkåpan och allt i oljepumpen är i bra skick. kör med diesellocket, (det i gjutjärn)
Toppen portade jag själv, men istället för att köra upp areorna så de stämde mot 45/40 ventilerna så svarvade jag ned ventilerna.
det blev 43.5/38.5 har jag för mig.
kammen var nåt i stil med 287/11.4/110 om jag minns rätt.
Nu är det dock sällan så med 2.2cih, de har riktigt dåliga kolvar std.
jag hade en Ascona mitten på 90 talet med en släng över 400hk.
Den körde jag 96.60mm Volvo kolvar från B23ET.
stakarna jag körde var 'gamla' från en Ascona A -72 har jag för mig.
De är smidda std.
Kolvarna fick jag svarva bort gropen på för att det skulle bli rätt komphöjd.
Jag körde 8.4-1 i grundkomp
Se till att bröstkåpan och allt i oljepumpen är i bra skick. kör med diesellocket, (det i gjutjärn)
Toppen portade jag själv, men istället för att köra upp areorna så de stämde mot 45/40 ventilerna så svarvade jag ned ventilerna.
det blev 43.5/38.5 har jag för mig.
kammen var nåt i stil med 287/11.4/110 om jag minns rätt.
Tack för svaret! Sådana svar är jag ute efter!
Egenligen vill jag som sagt inte röra blocket, vev med som jag skrev, har inte kunskapen till det..så vill gärna hitta ex stakar kolvar som fungerar bolt on. och istället lägga lite mer på bearbetning av topp ex.
Ös gärna på med fler grejer som fungerar/håller
Egenligen vill jag som sagt inte röra blocket, vev med som jag skrev, har inte kunskapen till det..så vill gärna hitta ex stakar kolvar som fungerar bolt on. och istället lägga lite mer på bearbetning av topp ex.
Ös gärna på med fler grejer som fungerar/håller
jo sant, har precis skaffat mig 2,2 då jag tänkte köra lite sugtrim från början. Men planerna har ändrats och pallar verkligen inte sälja å börja jaga motor igen.
har läst till mig att saab h stakarna ska passa och man filar till dem lite. men vad ska man köra för kolvar till dom, samt hur blir det med lager å sånt..även saab toppen ska gå att få på, då kan man ju köra på saab org grenrör å bulta på en turbo..hur skulle det funka tro?
har läst till mig att saab h stakarna ska passa och man filar till dem lite. men vad ska man köra för kolvar till dom, samt hur blir det med lager å sånt..även saab toppen ska gå att få på, då kan man ju köra på saab org grenrör å bulta på en turbo..hur skulle det funka tro?
hej
för ett år sedan byggde ja mitt första turbobygge. det var på en cih 2,2. motorn var helt standard förutom enem y12 kam och aningen kompsänkt. allt runt omkring motorn var väldigt enkelt byggt. adaptergrenrör med en tb03, volvo 740 ic, hemmabyggd fuelrail med saabs röda turbo spridare.
fick ganska bra snurr på den maskinen. tyvär sprack två kolvar ganska så fort. det var när ja höjjde trycket till 0,7bar. allt var väldigt budget så nån bredbandslamda fanns inte. ja tror nog att de skulle hållt bättre om ja hade haft mer koll.
har nu byggt ihop en lite hållbarare motor. vev från 2,2:an och stakar/kolvar från 2,4:a. blir ju välldigt låg komp med de funkar fint ändå. denna fick smaka på 1,2bar och den lever än. dock så börjar le-jetronic bli lite tungjobbat.
om du är intresserad så finns de lite bilder på bygget, men de var ju ett riktigt budgetbygge, du kanske ska bygga nått mer seriöst
för ett år sedan byggde ja mitt första turbobygge. det var på en cih 2,2. motorn var helt standard förutom enem y12 kam och aningen kompsänkt. allt runt omkring motorn var väldigt enkelt byggt. adaptergrenrör med en tb03, volvo 740 ic, hemmabyggd fuelrail med saabs röda turbo spridare.
fick ganska bra snurr på den maskinen. tyvär sprack två kolvar ganska så fort. det var när ja höjjde trycket till 0,7bar. allt var väldigt budget så nån bredbandslamda fanns inte. ja tror nog att de skulle hållt bättre om ja hade haft mer koll.
har nu byggt ihop en lite hållbarare motor. vev från 2,2:an och stakar/kolvar från 2,4:a. blir ju välldigt låg komp med de funkar fint ändå. denna fick smaka på 1,2bar och den lever än. dock så börjar le-jetronic bli lite tungjobbat.
om du är intresserad så finns de lite bilder på bygget, men de var ju ett riktigt budgetbygge, du kanske ska bygga nått mer seriöst

Ok cool, ja släng in lite bilder! Nja seriöst å seriöst, har tänkt vara färdig med hela bilen till påsk 2011 så finns ju lite tid att bygga. Dock så blir detta mitt första turbo/motorbygge, har inte rotat så mkt i motorer innan.Fredberg_ skrev:hej
Men vi får se vart det slutar
btw hur mkt behövde du jobba med blocket för att få i 2,4 stakar o kolvar? Vad kör ni med för topp?
The skrev:Med 2.2 vev och stakar + kolvar från en 2.4 måste du ju hamna på strax över 6 i kompression, kolvarna vänder ju 3.7mm under blockkanten
hamna nån stans på 6,5 med min topp. fruktansvärt lågt men de funka riktigt bra. var lite orolig att de skulle bli väldigt segt utan ladd men man tänkte inte nått på de. iof så börja turbon ladda tidigt, fullt strax efter 3000 varv.
hade ja haft mer tid och pengar då så hade ja nog byggt nått annat. men de vart smidigast såhär.
kesler skrev:Shysst! Det låter ju bra..du har inte kvar nå gamla konverteringsprylar som du vill bli av med, typgrenrör o liknande?
Hur gick bilen med den setupen då?
för dom pengarna ja la ner på motor så gick den bra. finns nån film under Filmer/Bilder. rekord 2.2 turbo tror ja den heter.
finns en del saker kvar, men mycket utav de är inget att ha. grenröret är de la inge fel på. om du har en rekord så passar de bra om du använder insug från 2,4.