Recept för 4-500hk i m50b25

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Man ser direkt när man får ventilflyt med spikloggern. Man ser det även på kurvan. Vanosmaskinerna har riktigt klena fjädrar. Men icke vanos har inspänning på 35kg men vissa har varit neråt 25kg när man kikat.

På min gamla v8a så fick jag ventilflyt vid 7200 rpm med 0.5 bar. Vid 1 bar 6500 rpm och 2 bar 6000 rpm. Så de hänger ihop bra med laddtryck.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

Andreas Arthursson skrev:På min gamla v8a så fick jag ventilflyt vid 7200 rpm med 0.5 bar. Vid 1 bar 6500 rpm och 2 bar 6000 rpm. Så de hänger ihop bra med laddtryck.
vad hade du för fjädertryck?? jag fick ventilflyt vid 5200 och 0,3bar med mina orginal fjädrar :hihi:
vet inte vad dom låg på för tryck, men klent var det.
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Blom142 skrev:
Andreas Arthursson skrev:På min gamla v8a så fick jag ventilflyt vid 7200 rpm med 0.5 bar. Vid 1 bar 6500 rpm och 2 bar 6000 rpm. Så de hänger ihop bra med laddtryck.
vad hade du för fjädertryck?? jag fick ventilflyt vid 5200 och 0,3bar med mina orginal fjädrar :hihi:
vet inte vad dom låg på för tryck, men klent var det.
På den var det bara 130 lbs då. Sen körde jag 200 lbs men de mattades av till 130-140 igen så ventilen gick av. Köp inte Patriot fjädrar :thumbdown:
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Sikko har väl också en ickevanos motor. Fasen nu blir jag ju orolig att ventilfjädrarna ska ställa till det
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Bara att hoppas att de är friska! Då kan du varva 7500 rpm.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Tycker det börjar bli för många hoppas och kanske faktorer nu för att det här ska bli ett tryggt bygge :D
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Plocka ur en och mät då :thumbright:
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Har redan satt ihop maskin och petat i den så lite jobbigt nu bara, får bära eller brista helt enkelt :?
ogge_h
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån jan 08, 2007 7:14 pm

Inlägg av ogge_h »

Tack för alla svar! Hur mycket mer behövs göras för att man ska kunna ta ut runt 500hk?
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

ja hoppar bara in lite i tråden .
har sökt här på sts men inte hittat ngt.

Kan man rakställa en m50 eller blir det problem med oljeflödet i motorn ?
vi kan bortse från växel lådan
sidny
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 29, 2008 1:28 am
Ort: närpes/finland

Inlägg av sidny »

Patrik H: kanske kan bli problem med avrinningen från toppen? dom borde väl bara ha returhålen på ena sidan? min första tanke iaf, någon som vet säkert får bekräfta :D

mvh
sidney karlsson

Bmw 318i e36 -96 bruksbil
Bmw 325i e36 -91 busbil
toyota celica -72 repobj
Lincoln continental -62 finbil
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Recept för 4-500hk i m50b25

Inlägg av subw000fer »

BUMP
Drar upp denna tråden igen som jag hittade när jag sökte lite.

Undrar både över Patrik H's fråga om hur det blir att rakställa/vinkla upp lite och fler recept på en stabil m50maskin med 400hk. Tips på turbo/turbostorlek?
Är Vipec eller vems att föredra, eller funkar MS minst lika bra? Har fått för mig att det är mest en smaksak?
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Skriv svar