j björk skrev:Hade det vridit sig skulle det synts när han kollade så den stog rätt.
Då låser man ju kam och pump, samt kollar så nollan stämmer på svänghjulet.
Ja, det sitter svängningsdämpare på dem.
Dock ganska liten och lätt, inte sådan klump som på femmorna.
Dessutom skulle jag vilja påstå att det är ovanligt att det händer något där på de här maskinerna, här lossar man ju inte centrumbulten när man byter kamrem tex.
Oftast kommer ju problemen när någon varit där och klåpat, och tex inte dragit rätt moment.
Är väl ett vanligare problem på 5:orna där man måste lossa centrumbulten för att få loss svängningsdämparen.
Har nog aldrig sett en diesel som havererat för att den stått fel, utan att ha skador på toppen. (ventiler åtminstonde efter att ha slagit ihop)
Men det kanske kan hända.
nu vet jag inte hur matte hr kollat att veven och pumpen står rätt men jag tror inte han har låst kammarna och pumpen utan mest kollat med ögat på svänghjulet och pumpen
och den kan faktiskt stå rätt även om pumpdrevet är löst då de kanske är åt andra hållet sadan på kilspåret är
de var den jag skriv om stenbergs bil tidigare som gav enorma avgassmällar nå man släppde gasen och motorbromsade då vred de vevaxeldrevet fel och drog de rätt igen när man gasade
låter lite konstigt och svårt att förklara
nja man behöver ju inte lossa stora bulten om man byter kamrem på dessa motorer man jag vet folk som gjort de ändå de var ju därför stenbergs bil gick sönder
på en 5 och en 6 måste man däremot lös med bulten och den sitter nå sut hårt och de är INTE nå man ska dra med mutterdragare
ja en 1,9 är ju en stadig motor men matte du kanske kommer ihåg emils passat där for ju motorn också så de händer trotts allt ibland tyvär