passat tdi-97 svårstartad och slö under 3000rpm

En plats för olje-brännare!
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

j björk skrev:Lär väl knappast vara vevaxeldrevet om det inte går att dra runt motorn utan topp..
nja de borde de ju inte vara men kanske orsaken till att motorn rasade
och de kanske har gett följskador och är orsak till att motorn är skrot

tex sitter svängningsdämparen löst eller har vridig sig så kanske de är orsaken till raset eller de nya svänghjulet eller blev skadan då de förra svänghjulet lossnade
föresten har en 4 cyl ens svängningsdämpare
har lite svårt att tro att bilen bra rasar på veven med oljetryck på tomgång
om inte tex nå lageröverfall eller liknande sprack i blocket

nåja pratade med matte nyss och han skulle köpa ny motor och sälja de som blev över i delar
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Hade det vridit sig skulle det synts när han kollade så den stog rätt.

Då låser man ju kam och pump, samt kollar så nollan stämmer på svänghjulet.
Ja, det sitter svängningsdämpare på dem.
Dock ganska liten och lätt, inte sådan klump som på femmorna.

Dessutom skulle jag vilja påstå att det är ovanligt att det händer något där på de här maskinerna, här lossar man ju inte centrumbulten när man byter kamrem tex.

Oftast kommer ju problemen när någon varit där och klåpat, och tex inte dragit rätt moment.

Är väl ett vanligare problem på 5:orna där man måste lossa centrumbulten för att få loss svängningsdämparen.

Har nog aldrig sett en diesel som havererat för att den stått fel, utan att ha skador på toppen. (ventiler åtminstonde efter att ha slagit ihop)
Men det kanske kan hända.
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

j björk skrev:Hade det vridit sig skulle det synts när han kollade så den stog rätt.

Då låser man ju kam och pump, samt kollar så nollan stämmer på svänghjulet.
Ja, det sitter svängningsdämpare på dem.
Dock ganska liten och lätt, inte sådan klump som på femmorna.

Dessutom skulle jag vilja påstå att det är ovanligt att det händer något där på de här maskinerna, här lossar man ju inte centrumbulten när man byter kamrem tex.

Oftast kommer ju problemen när någon varit där och klåpat, och tex inte dragit rätt moment.

Är väl ett vanligare problem på 5:orna där man måste lossa centrumbulten för att få loss svängningsdämparen.

Har nog aldrig sett en diesel som havererat för att den stått fel, utan att ha skador på toppen. (ventiler åtminstonde efter att ha slagit ihop)
Men det kanske kan hända.
nu vet jag inte hur matte hr kollat att veven och pumpen står rätt men jag tror inte han har låst kammarna och pumpen utan mest kollat med ögat på svänghjulet och pumpen
och den kan faktiskt stå rätt även om pumpdrevet är löst då de kanske är åt andra hållet sadan på kilspåret är

de var den jag skriv om stenbergs bil tidigare som gav enorma avgassmällar nå man släppde gasen och motorbromsade då vred de vevaxeldrevet fel och drog de rätt igen när man gasade
låter lite konstigt och svårt att förklara

nja man behöver ju inte lossa stora bulten om man byter kamrem på dessa motorer man jag vet folk som gjort de ändå de var ju därför stenbergs bil gick sönder

på en 5 och en 6 måste man däremot lös med bulten och den sitter nå sut hårt och de är INTE nå man ska dra med mutterdragare

ja en 1,9 är ju en stadig motor men matte du kanske kommer ihåg emils passat där for ju motorn också så de händer trotts allt ibland tyvär
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

nollningen kollade jag med en bult i pumpdrevets hål, ett plattjärn som passade exakt baki kammen, samt att jag glodde med ögat på svänghjulet. knappast nå nasa instrument men allt stämmde, så därför uteslöt jag att remmen kuggat


ja kan ochså säjja att kolvarna var grymmt sotiga när jag lyfte toppen, trotts att bilen inte rykte nått speciellt på tomgång, kan den ha sotskurit ?

jaja hursomhellst så hoppas jag att de var nått problem i den mekaniska biten på motorn som gjorde att den gick som den gick. Skullle va jävligt surt om problemet kvarstår även med en ny motor.

men tack för alla svar i alla fall. jag återkommer väll med info efter motorbytet, går den räka då så lämnar jag fan in skiten
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

Mattias wikberg skrev:nollningen kollade jag med en bult i pumpdrevets hål, ett plattjärn som passade exakt baki kammen, samt att jag glodde med ögat på svänghjulet. knappast nå nasa instrument men allt stämmde, så därför uteslöt jag att remmen kuggat
ja men de är så dom gör på aktoriserad verkstad också så de är inte nå raketforskning super duper special

dock kan man bara se pumpen i grovt justerat läge men jag tror inte den kuggat om och gick därför dåligt
ska man se pumpvärdet exakt så är de dator eller indikatorklocka
sen kan man ju stäla om ställverket och kolla värdet i datorn för de också de brukar ge en del hk i alla fall på min audi
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

Christoffersson skrev: de hände en kompis och körde man typ i 70 och släppte gasen så gav den avgasknallar som en bomb
ett hagelgevär lät inte i närheten av smällarna den gav ifrån sig
den började gå konstigt i början och var svårstartad som fan och efter ett tag började den smälla som fan och den gav inte ens felkoder
låter som pumpen stått för sent, hade samma symptom på 855:an innan, låg man på lite å sen motorbromsade å fällde på igen så lät de som någon satt i skuffen emd en AK47:a :hihi:

samt svårstartad så in i banan
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

Sleeper_86 skrev:
Christoffersson skrev: de hände en kompis och körde man typ i 70 och släppte gasen så gav den avgasknallar som en bomb
ett hagelgevär lät inte i närheten av smällarna den gav ifrån sig
den började gå konstigt i början och var svårstartad som fan och efter ett tag började den smälla som fan och den gav inte ens felkoder
låter som pumpen stått för sent, hade samma symptom på 855:an innan, låg man på lite å sen motorbromsade å fällde på igen så lät de som någon satt i skuffen emd en AK47:a :hihi:

samt svårstartad så in i banan
jo de är klart den stog snett kilspåret i veven var ju dubelt så stort än vad kilen i drevet var så vevaxeldrevet klappade ju ca 3-4mm
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Skriv svar