Mattes 242 - Åmsele

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Tiiiseen
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: tis jun 02, 2009 6:07 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Tiiiseen »

Satan vilken grymm bil du har riktigt fin va den också
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

hur går de nu matte man kan inte bara dricka folköl och vara undergiven slav åt bergteamet :)
uppdatera nu lite
/Björn C
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

ok jag gör väll en liten uppdatering då, men de har ju hänt väldigt lite kan jag lova. typ ingenting

Bild

inhandlat lite bra å ha saker, en fuelcell för å få nå ordning på soppa systemet samt 2 nya biltemapumpar.
gick sönder säkert 6 st k-jet pumpar i somras av nån anledning, vet ej va de berodde på, om dom ej tålde e85 eller va de va

å nå värmebandage för å få bort lite värme under huven samt ev lite bättre sprutt på turbon. jag har även ett par FS324 kammar liggandes som man kanske monterar om man får ork att stumma tryckarna, eller ev köpa nå parnertryckare om man får råd.

Sen bli de väll mest å göra lite seriösare eldragningar å lite sånt för å få lite mer driftsäkerhet.

blev ju kört bra många hundra mil i sommras och de största problemet var väll att de gick åt lite bakaxlar samt 2 topppackningar i samband med att soppapumparna skar titt som tätt. men i övrigt är jag som nöjd, är ganska skönt att bilen funkat från påsk till senhösten med så pass lite bekymmer

en semesterbild

Bild


Bild

å som synes så har jag inte skrapat framrutan på hela vintern :hihi:
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

haha matte ta nu och byt motor i passaten och tina av volvon de ser ut som att den fryser lite ;)

jag vill ju provåka igen nu när du ställt upp trycket lite till ;)
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fränt konsept :thumbright:

mer stripp i sommar! :!:
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

ja skruvar så fingrarna blöder i passat skrället, nu äre bara å fylla olja å provstarta den, men de bli i morrn.

Jo de blir väll å prova nån mer strippenrepa i sommar förhoppningsvis, måste bara fixa nå nya bussningar till bakvagnen så man får bort däckstuddset
Tycker de borde gå köra en låg 11 eller kanske till å med en hög 10 bara allt lirar. men då måste nog nån annan hålla i mappdatorn :D
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

Mattias wikberg skrev:ja skruvar så fingrarna blöder i passat skrället, nu äre bara å fylla olja å provstarta den, men de bli i morrn.

Jo de blir väll å prova nån mer strippenrepa i sommar förhoppningsvis, måste bara fixa nå nya bussningar till bakvagnen så man får bort däckstuddset
Tycker de borde gå köra en låg 11 eller kanske till å med en hög 10 bara allt lirar. men då måste nog nån annan hålla i mappdatorn :D
de låter bra de fan vad snabbt du fixade ny motor till passaten ;)

ja lite nya bussningar och en koppling som fungerar så hade du kört bra mycke fortare i somras
man såg att de inte lirade ihop i startenoch de blev som lite hoppigt och svårt att växla
har du kollat vilka bussningar som är dåliga eller är de alla typ

nog tyckte jag du hade bra koll på mapdatorn när vi var ut med palles bil i sommar och du vet ju vem som kommer få hjälpa mig grovmappa över telefon i sommar om de nu blir vems på min rodd
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

Tänkte ju bara byta tändstift å torkarblad inför i år men de sket sig :hihi:
gjorde ett komptest och de var 1kg mindre på ettans cyl än på dom andra tre så jag rev isär för å kika men kan då inte finna nått direkt fel.

men då allt liks är isär så blir de å montera h-profil, nå nya lager å nå nya ringar. har även haft lite fredagsmys å lindat grenröret.


Jag har ju även byggt ett nytt insug med trattar å hela köret i äkta plåt som jag ska försöka få ork att matchporta mot toppen, den där kanten på 5mm som finns där är nog inte så nyttig.

Bild
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

haha, blev lite mer än bara service då :hihi:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

Nu är då bilen igång igen, har kört ca 30mil i veckan å nött in grejjorna :lol:
Men självklart så lyckades jag igår med att slita av en drivaxeln. så de är väll bara att byta bakaxel igen. 5e gången gillt eller vad man säger :D
Går att göra fruktansvärt långa svartstreck när den bara skottar ett hjul.

Motorn innan monteringen
Bild


åsså lite styling monterat
Bild
John Rönnbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
Ort: Piteå

Inlägg av John Rönnbäck »

varför byter du inte bara drivaxel? jag har kört 3 omgångar drivaxlar i min axel i sommras.
Bild
Fd GOLiO
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

jag hadde 4mil hem när det hände, så när jag parkerade hemma på gården så hörde man hur oljan kokade i bakaxelklumpen. så det finns ju viss risk att lagrena mm är åt skogs
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

mmh. jag har åkt runt i nästan en vecka med en drivaxel och inget har hänt. bara å dunka ur skiten å bta å åka vidare
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

Jag har ju inte öppnat upp och kollat än, men när det kokar där inne så har det helt klart gått tungt någonstans :hihi:
Jag har beställt superflex bussningar så jag måste hursomhellst riva ner hela bakaxeln...
David_Stridsberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: fre aug 15, 2008 7:40 pm
Ort: arjeplog

Inlägg av David_Stridsberg »

hörde du pillat lite i bakvagnen.
Skriv svar