D24 t som sitter i en 240, med nya glödstift, ändå får jag dra igång den!
har bra batteri i den, har provat direktplus till pumpen som annars går igenom tändningslås! har satt dit en extra jordkabel från motor till kaross och ändå vill den inte starta! kan de va kylan eller ringarna?
tacksam för svar, för e inte så fruktansvärt grym på diesel ännu!!
Testa med ett kompprov, en kompis te mig hade en 240 med D24 i som var kopiöst svårstartad, under 6 plus vare bara å dra igång skiten, när han öppna motorn var det obefintligt med kolvringar kvar! gick dock rätt fint men sota som fan när den väl starta
En kompis hade en gammal vw transporter med 1,6td som gasades ganska rikligt med max ställd pump,samt bortkopplad wg,med tiden så blev den mycket svårstartad,fick bogseras igång,samt att det kom ungefär lika mycket ur vevhusventilationen som ur avgasröret.Men motorn var nog slut redan när han köpte bilen,han satte in en 1,9 o monterade turbon o pumpen från 1,6an då blev det ordentlig fart på åbäket.. När han skruvade isär gamla motorn så såg vi att det var hål i en kolv..
Problemet man får med en diesel när den är sliten är ju just att den blir svårstartad, när de börjar vara nog gles är det motorvärmare och bogser-start även på sommaren som gäller.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
The skrev:Problemet man får med en diesel när den är sliten är ju just att den blir svårstartad, när de börjar vara nog gles är det motorvärmare och bogser-start även på sommaren som gäller.
det och att en dieselmotor har mycket högre komp och tyngre svänghjul också..
The skrev:Problemet man får med en diesel när den är sliten är ju just att den blir svårstartad, när de börjar vara nog gles är det motorvärmare och bogser-start även på sommaren som gäller.
det och att en dieselmotor har mycket högre komp och tyngre svänghjul också..
dom fleste glømmer att der injektorer( dyser) som sprutar diesel... en diesel går på tenningsbanken... men om diesel sprutas for tidlig, å for mycket, pga slitne dyser,så starter det heller inte, da startern inte klarer å snurre det fort nokk rundt...( les dieseln kommer for tidlig å for mycket ur injektorn) selv om tenningspunktet er korrekt...
har tyvärr inte direkt hittat nåt fel än, men nu har det ju lyckats vara nån +grad nån dag här, och då har den startat nån enstaka gång! men kan de då vara spridarna som är dåliga?
har nu ställt pumpem rätt på märkningarna! blev betydligt mycket bättre på gången, men inte de minsta bättre på start! har riktigt bra fart på batteriet, men ändå så står den å hoppar precis som den vill starta! verkar nästan som den surar igen, vet inte riktigt om en diesel kan göra så? hehe;) och måste då därefter dra igång den iaf! kan de vara pumpen som är skrot? har inte fått bytt spridare än, men ska få gjort det och se om det vill bli bättre!
Jag vill inte inse att hela jävla motorn är slut..... hehe!