Och eftersom ett nytt system kostar ca 3500:- så överväger jag att bygga mig ett eget. Dels som en kul grej men även förhoppning om att hitta lite mera effekt. Har portat en hel del moppe cylindrar och byggt avstämda rör till dom med bra resultat. Dock har de ju för de mestat handlat om enklare portnings arbeten med spacer platta vid cylinderfoten för att öka durationerna. Avgasporten däremot räknar jag ut rätt area osv till de önskade varvtalet. Använder mig av Bimotion för att räkna ut portareor/rör. Har funkat ypperligt för mig hittills.
Min tanke va att kunna få lite extra varv och kräm på toppen fast endå ha samma fina register som originalet. Så Min tanke va att utgå från original röret och ta lite mått osv för att få en liten inblick på hur jag ska utforma nya röret. Kan de tänkas som en vettig ide?

Sen är frågan den om man man tjänar på att förfina flödet i vevhus och solportar eller om de är bortslösad tid?
Sen är jag även lite fundersam hur vinklar osv på portarna har med effekt/karaktären på motorn att göra? sitter 4 spolportar och en boost. Boost ska väll va riktad rakt upp mot tändstiftet? Sedan ska väll spolportarna va riktade bakåt så mycket de går så som jag fattat de?
Vet att många är väldigt sparsamma med tips innom detta område då varje 2-takts portare har sina egna knep och teorier...
Men frågan är om de finns nått lämpligt att utgå från om jag nu vågar ge mig på dom...
Toppen är ju en annan historia som jag heller inte har 100% koll på hur utformingen ska vara beroende på karaktär osv. Högre varv = mindre klämspalt? Sedan finns de ju även olika vinklar osv även här som jag inte riktigt vet vad som gör vad så att säga? Har även Bimotion programet för toppar, så har ju möjlighet att göra nått även där om jag nu vet hur man ska räkna ut de.
Insuget/förgasare blir standard sånär på ett V-force3 insug
Hojen ger för övrigt ca 45hk vid 9000rpm men sen efter de så tvär dör den och slutar dra.

50hk lär ju inte va nån omöjlighet att plocka ut tycker jag?

Vet att de finns otroliga kunskaper på detta forum och hoppas att kunna få lite tips och trix

// David (nyfiken gasglad galning)