
Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Det blir nog en helt vanlig standard 240 eller likn. Vad jag hittar helt enkelt8200rpm skrev:Kommer du använda en vanlig styrväxel ? elller nått special heavy duty nånting ?


Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
faen vad fint,
Vad fint det blir det du gör !!! snyggt och styvt, förmodligen bra mkt lättare än standard 

trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

En sak jag har funderat på är det totala utseendet på bilen. Har svårt att bestämma mig för vilken look jag ska ha, vart man ska lägga ribban osv. Är det något NI gärna skulle gjort om ni vore i min sits? Allt från enklaste mod, till totalt urspårat, allt för att hålla huvudet igång
Behöver inte bara rent utseendemässigt, utan ur performance-syn oxå. Alla galna ideer är välkomna.

Senast redigerad av Tegheim den lör feb 27, 2010 2:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Haha, jo, men exempelvis bakre hjulhus är rent tekniskt omöjligt att hålla original, då den är så låg att det inte går att få loss hjulen utan att släppa hela coilovern...G.Nauta skrev:Original skogsgrön färg med dom svarta 17tums plåtisarna, färdigt

Snabbt svar dock

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Mycket intressant projekt, ska bli intressant att följa.
Ska den gatreggas ?
Ska den gatreggas ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Ja, det ska gatreggas enligt SFRO's reglemente som antingen ombyggt fordon eller amatörbyggt. Troligtvis och tyvärr lutar det åt amatörbyggt, men ska diskutera detta med Bosse Bildoktorn nästa lördag när han kommer och hälsar på.Daniel-635 skrev:Mycket intressant projekt, ska bli intressant att följa.
Ska den gatreggas ?
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Det har varit ganska lugnt, vill inte göra för mycket innan min SFRO-man (Bosse Bildoktorn) kommer och tittar på den ihoppunktade ramen på lördag.
Satte in insats-gängor i balkarna fram iaf. 20mm rundstav med M12-gänga. Självklart H7/h7-passning.

Här trivs jag, i min Gatebil-sol-stol som vart med på alla träffar vi hunnit med... dock brukar skärpan inte va såhär bra

Testade att hänga på hjulet och svänga lite. Det är ju gott om plats

Rideheight bak.

Satte in insats-gängor i balkarna fram iaf. 20mm rundstav med M12-gänga. Självklart H7/h7-passning.

Här trivs jag, i min Gatebil-sol-stol som vart med på alla träffar vi hunnit med... dock brukar skärpan inte va såhär bra


Testade att hänga på hjulet och svänga lite. Det är ju gott om plats


Rideheight bak.

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 70
- Blev medlem: ons maj 24, 2006 6:11 pm
- Ort: Boden
- Kontakt:
Följer projektet med spänning. Du hade väl planer på att skära upp hjulhuset/skärmkanterna bak förut, väl? Är ju snyggt nu, men som du säger en aning opraktiskt om man ska skifta hjul etc. Kommer iaf bli intressant att se chassiet med buren integrerad i hela faderullan innan allt kläs med plåt/plast/kolfiber osv.

Linus Pettersson - Boden, Norrbotten
Mazda 818 Coupe '73 | 13b streetport | Weber 50 | Turbo | MSD
Mazda RX-3 Coupe '73 | 13b streetport | Weber 50 | Racing Beat
Mazda RX-8 '04 | Velocity Red
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 942
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Jag svarvade demblackadder skrev:Tegheim skrev: 20mm rundstav med M12-gänga. Självklart H7/h7-passning.
Var hittade du rundstav med h7 passning? brukar ju bara gå att få tag på h8.

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Ja, jag blir tvungen att lyfta skärmkanterna, men hur mycket vet jag inteKlurax skrev:Följer projektet med spänning. Du hade väl planer på att skära upp hjulhuset/skärmkanterna bak förut, väl? Är ju snyggt nu, men som du säger en aning opraktiskt om man ska skifta hjul etc. Kommer iaf bli intressant att se chassiet med buren integrerad i hela faderullan innan allt kläs med plåt/plast/kolfiber osv.


Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Det har varit ganska lugnt ett tag, pga att jag ville vänta på att min SFRO-besiktningsman skulle komma och hälsa på.
Så igår eftermiddag trampade Bosse Bildoktorn Andersson i mitt garage. Och vi stod och pratade och drack kaffe i 2timmar. Han verkade väldigt nöjd med mina konstruktioner och hade inget att klaga på. Har även röjt undan tvivel om vad det blir för sorts bygge.
Pga att jag kapat bort ramen ur en självbärande kaross och gjort en egen så kvalar jag in som Amatörbyggt Fordon. Det är helt enkelt för urflippat för att bli enbart ombyggt.
Vi pratade även om motor till bilen, och en 3rotor 20B-motor är inga bekymmer så länge man har koll på vikt/effekt-förhållandet.
Fördelar med amatörbyggt är väl mest egentligen att jag får döpa bilen och ge den en helt ny identitet. Nackdelarna är att vitsen med en gammal kaross försvann
Jag hade lika gärna kunnat göra såhär med vilken kaross som helst.
Wolvo Tegheim 132 kanske den skulle heta
Nog om det, nu drar jag igång och helsvetsar ramen, och börjar få ihop den med resterande bilen!
Hoppas ni inte tappat intresset!
Så igår eftermiddag trampade Bosse Bildoktorn Andersson i mitt garage. Och vi stod och pratade och drack kaffe i 2timmar. Han verkade väldigt nöjd med mina konstruktioner och hade inget att klaga på. Har även röjt undan tvivel om vad det blir för sorts bygge.
Pga att jag kapat bort ramen ur en självbärande kaross och gjort en egen så kvalar jag in som Amatörbyggt Fordon. Det är helt enkelt för urflippat för att bli enbart ombyggt.
Vi pratade även om motor till bilen, och en 3rotor 20B-motor är inga bekymmer så länge man har koll på vikt/effekt-förhållandet.
Fördelar med amatörbyggt är väl mest egentligen att jag får döpa bilen och ge den en helt ny identitet. Nackdelarna är att vitsen med en gammal kaross försvann

Jag hade lika gärna kunnat göra såhär med vilken kaross som helst.
Wolvo Tegheim 132 kanske den skulle heta

Nog om det, nu drar jag igång och helsvetsar ramen, och börjar få ihop den med resterande bilen!
Hoppas ni inte tappat intresset!
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
