Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
8200rpm
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:38 pm
Ort: Piteå

Inlägg av 8200rpm »

Kommer du använda en vanlig styrväxel ? elller nått special heavy duty nånting ? :hihi:
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

8200rpm skrev:Kommer du använda en vanlig styrväxel ? elller nått special heavy duty nånting ? :hihi:
Det blir nog en helt vanlig standard 240 eller likn. Vad jag hittar helt enkelt :) Heavy Duty känns overkill :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

faen vad fint,

Inlägg av calle Bengtsson »

Vad fint det blir det du gör !!! snyggt och styvt, förmodligen bra mkt lättare än standard :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

ser snyggt ut :thumbright:

ramjigg e grejen man blir sällan specielt klok när man ligger på golvet o ska mäta in nått, för hur ofta är golvet så plant som man skulle önska? :)

/erik
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

En sak jag har funderat på är det totala utseendet på bilen. Har svårt att bestämma mig för vilken look jag ska ha, vart man ska lägga ribban osv. Är det något NI gärna skulle gjort om ni vore i min sits? Allt från enklaste mod, till totalt urspårat, allt för att hålla huvudet igång :) Behöver inte bara rent utseendemässigt, utan ur performance-syn oxå. Alla galna ideer är välkomna.
Senast redigerad av Tegheim den lör feb 27, 2010 2:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Original skogsgrön färg med dom svarta 17tums plåtisarna, färdigt :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

G.Nauta skrev:Original skogsgrön färg med dom svarta 17tums plåtisarna, färdigt :thumbright:
Haha, jo, men exempelvis bakre hjulhus är rent tekniskt omöjligt att hålla original, då den är så låg att det inte går att få loss hjulen utan att släppa hela coilovern... :doh:

Snabbt svar dock :D
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Mycket intressant projekt, ska bli intressant att följa.

Ska den gatreggas ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Daniel-635 skrev:Mycket intressant projekt, ska bli intressant att följa.

Ska den gatreggas ?
Ja, det ska gatreggas enligt SFRO's reglemente som antingen ombyggt fordon eller amatörbyggt. Troligtvis och tyvärr lutar det åt amatörbyggt, men ska diskutera detta med Bosse Bildoktorn nästa lördag när han kommer och hälsar på.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Det har varit ganska lugnt, vill inte göra för mycket innan min SFRO-man (Bosse Bildoktorn) kommer och tittar på den ihoppunktade ramen på lördag.

Satte in insats-gängor i balkarna fram iaf. 20mm rundstav med M12-gänga. Självklart H7/h7-passning.
Bild

Här trivs jag, i min Gatebil-sol-stol som vart med på alla träffar vi hunnit med... dock brukar skärpan inte va såhär bra :)
Bild

Testade att hänga på hjulet och svänga lite. Det är ju gott om plats :D
Bild

Rideheight bak.
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Linus P
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: ons maj 24, 2006 6:11 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av Linus P »

Följer projektet med spänning. Du hade väl planer på att skära upp hjulhuset/skärmkanterna bak förut, väl? Är ju snyggt nu, men som du säger en aning opraktiskt om man ska skifta hjul etc. Kommer iaf bli intressant att se chassiet med buren integrerad i hela faderullan innan allt kläs med plåt/plast/kolfiber osv.
Bild
Linus Pettersson - Boden, Norrbotten
Mazda 818 Coupe '73 | 13b streetport | Weber 50 | Turbo | MSD
Mazda RX-3 Coupe '73 | 13b streetport | Weber 50 | Racing Beat
Mazda RX-8 '04 | Velocity Red
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 942
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Tegheim skrev: 20mm rundstav med M12-gänga. Självklart H7/h7-passning.

Var hittade du rundstav med h7 passning? brukar ju bara gå att få tag på h8.
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

blackadder skrev:
Tegheim skrev: 20mm rundstav med M12-gänga. Självklart H7/h7-passning.

Var hittade du rundstav med h7 passning? brukar ju bara gå att få tag på h8.
Jag svarvade dem :) Men det finns att köpa både h7, h8 och h9 om man vill. Ska ta reda på vart imorgon om du vill. Vi pratade om det senast igår på jobbet, fast då rostfritt 2333 slipat.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Klurax skrev:Följer projektet med spänning. Du hade väl planer på att skära upp hjulhuset/skärmkanterna bak förut, väl? Är ju snyggt nu, men som du säger en aning opraktiskt om man ska skifta hjul etc. Kommer iaf bli intressant att se chassiet med buren integrerad i hela faderullan innan allt kläs med plåt/plast/kolfiber osv.
Ja, jag blir tvungen att lyfta skärmkanterna, men hur mycket vet jag inte :) Det får man titta på när man kan ställa ner bilen på marken igen. Är grymt svårt att få en uppfattning om hur bilen ser ut när den hänger i luften :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Det har varit ganska lugnt ett tag, pga att jag ville vänta på att min SFRO-besiktningsman skulle komma och hälsa på.
Så igår eftermiddag trampade Bosse Bildoktorn Andersson i mitt garage. Och vi stod och pratade och drack kaffe i 2timmar. Han verkade väldigt nöjd med mina konstruktioner och hade inget att klaga på. Har även röjt undan tvivel om vad det blir för sorts bygge.
Pga att jag kapat bort ramen ur en självbärande kaross och gjort en egen så kvalar jag in som Amatörbyggt Fordon. Det är helt enkelt för urflippat för att bli enbart ombyggt.

Vi pratade även om motor till bilen, och en 3rotor 20B-motor är inga bekymmer så länge man har koll på vikt/effekt-förhållandet.

Fördelar med amatörbyggt är väl mest egentligen att jag får döpa bilen och ge den en helt ny identitet. Nackdelarna är att vitsen med en gammal kaross försvann :)
Jag hade lika gärna kunnat göra såhär med vilken kaross som helst.

Wolvo Tegheim 132 kanske den skulle heta :)

Nog om det, nu drar jag igång och helsvetsar ramen, och börjar få ihop den med resterande bilen!

Hoppas ni inte tappat intresset!
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Skriv svar