höja oljetryck i b230 med 16v topp
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 346
- Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
- Ort: Dalsland
höja oljetryck i b230 med 16v topp
ja undrar om de är någon som brukar schimsa oljepumpen för att få högre oljetryck när man kör med 16v till på b230 botten..
körde med original pump i sommras men oljetrycket ligger precis under 1kg på tomgång när oljan är varm.. med stort oljekyl monterat..
5-6 kg vid belastning på motor.
körde först utan oljekyl och då gick trycket ner mot nästan 0 på tomgång.
körde med original pump i sommras men oljetrycket ligger precis under 1kg på tomgång när oljan är varm.. med stort oljekyl monterat..
5-6 kg vid belastning på motor.
körde först utan oljekyl och då gick trycket ner mot nästan 0 på tomgång.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
lägger alltid i 2mm i mina motorer.
Inte skottat nån än
Inte skottat nån än

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 346
- Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
- Ort: Dalsland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
varför vill man ha högre olje tryck?
om trycket är dåligt så hjälper det inte med en starkare fjäder den är stängd då, du har kanse nått fel på motorn eller så är det dax att byta olja och filter?
inget problem att ha 1.0bar på tomgång och varm olja rent generelt heller då det inte är nån belastning på grejorna där heller.
om trycket är dåligt så hjälper det inte med en starkare fjäder den är stängd då, du har kanse nått fel på motorn eller så är det dax att byta olja och filter?
inget problem att ha 1.0bar på tomgång och varm olja rent generelt heller då det inte är nån belastning på grejorna där heller.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Nej 1bar på tomgång är ju okej de.
Jag har kört med 1bars oljetryckskontakt och 2mm schims med stora pumpen.
Då tänder sig inte lampan på tomgång på en fräsch motor.
Mycket olja vill man ha så det byter fort i lagrena.
Men för mycket tryck har jag svårt att tro att det blir.
Har kört bruksmotorer på 10bars tryck.
Inte ett skit har hänt, trots alla varningspekningar av folk.
Den motorn gick 30 000mil och var en golfdiesel
Edit: klart ni kommer nämna flödet med!
Det är viktigare än trycket!
Jag har kört med 1bars oljetryckskontakt och 2mm schims med stora pumpen.
Då tänder sig inte lampan på tomgång på en fräsch motor.
Mycket olja vill man ha så det byter fort i lagrena.
Men för mycket tryck har jag svårt att tro att det blir.
Har kört bruksmotorer på 10bars tryck.
Inte ett skit har hänt, trots alla varningspekningar av folk.
Den motorn gick 30 000mil och var en golfdiesel
Edit: klart ni kommer nämna flödet med!
Det är viktigare än trycket!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 346
- Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
- Ort: Dalsland
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Det ventilen gör är att begränsa maxtrycket. Annars kunde man lätt få onyttigt högt tryck om man varvar med kall maskin. Kan ju putta ur oringen vid filtret eller nåt annat otäckt.
Kan inte se att det skulle hjälpa att spänna fjädern någe om man har lågt oljetryck på tomgång.
Hur fick du såpass oljetryck i en golfdiesel? Jag har bara 8kg som max vid kall maskin, så jag antar att regulatorn är ställd på såpass. Vid varm maskin så verkar golfen har läskigt lågt oljetryck.
Kan inte se att det skulle hjälpa att spänna fjädern någe om man har lågt oljetryck på tomgång.
Hur fick du såpass oljetryck i en golfdiesel? Jag har bara 8kg som max vid kall maskin, så jag antar att regulatorn är ställd på såpass. Vid varm maskin så verkar golfen har läskigt lågt oljetryck.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 346
- Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
- Ort: Dalsland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 346
- Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
- Ort: Dalsland