höja oljetryck i b230 med 16v topp
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
skruva isär en olje pump och klura lite, då ser man att fjädern och kulan är en övertrycks ventil och om man inte har fullt tryck så är ventilen stängd och då spelar det ju ingen roll om den är ännu mer stängd liksom 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
ja på tomgång får du inte upp trycker mer.
Där spelar skicket på delarna roll!
Eller dreva upp oljepumpen
Där spelar skicket på delarna roll!
Eller dreva upp oljepumpen

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 28
- Blev medlem: tor feb 25, 2010 4:44 pm
- Ort: Finspång
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Finns två typer till b21-b230 en med små drev och en med större.
Den större finns i alla senare motorer sk "högfödespump"
Men i själva verket är det en std pump.
Den större finns i alla senare motorer sk "högfödespump"
Men i själva verket är det en std pump.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
En sak glömmer ni..
har man lång slaglängd ökar kravet på oljepumpen.
på samma vis ökar även kraven då det varvas mycket.
det är centripetalkraften det handlar om.
Samma kraft som utgör grund för dragningskraften på jordklotet.
Det blir tungt för oljepumpen att pumpa ut olja till vevlagret då det varvar mycket, eller rättare sagt blir hög periferihastighet.
Man kan till och med få oljestarvation på höga varvtal ute i lagren(opelmaskinen lider av det std), det ser man inte på oljetrycksmätaren.
För att övervinna det måste man ha tryck, hur mycket kan jag inte svara på, det måste räknas på.
vi måste således ha tryck nog att övervinna både centripetalkraften samt tryckuppbyggnaden i lagret pga 'skjuvning' för att kunna 'skölja genom' lagret med ny olja och därmed kyla.
har man lång slaglängd ökar kravet på oljepumpen.
på samma vis ökar även kraven då det varvas mycket.
det är centripetalkraften det handlar om.
Samma kraft som utgör grund för dragningskraften på jordklotet.
Det blir tungt för oljepumpen att pumpa ut olja till vevlagret då det varvar mycket, eller rättare sagt blir hög periferihastighet.
Man kan till och med få oljestarvation på höga varvtal ute i lagren(opelmaskinen lider av det std), det ser man inte på oljetrycksmätaren.
För att övervinna det måste man ha tryck, hur mycket kan jag inte svara på, det måste räknas på.
vi måste således ha tryck nog att övervinna både centripetalkraften samt tryckuppbyggnaden i lagret pga 'skjuvning' för att kunna 'skölja genom' lagret med ny olja och därmed kyla.
Dette ønsker jeg at du forklarer tydelig for en som er uvitende i selv den mest elementære fysikk. Tviler ikke på at du har rett, men for meg virker det som effekten skulle bli motsatt ? At veivakselens rotasjon ville gjøre det enklere for motoroljen å komme ut til veivlagrene.
Som sentrifugen i en tvättmaskin f.eks.
Som sentrifugen i en tvättmaskin f.eks.
Joda, men man må jo få olja INN i veiva, vet du... og da jobber den imot G-kreftene.janmoen skrev:Dette ønsker jeg at du forklarer tydelig for en som er uvitende i selv den mest elementære fysikk. Tviler ikke på at du har rett, men for meg virker det som effekten skulle bli motsatt ? At veivakselens rotasjon ville gjøre det enklere for motoroljen å komme ut til veivlagrene.
Som sentrifugen i en tvättmaskin f.eks.

-Bjørn
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6999
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Oljan jobbar bara mot centripetalkraften in i centrum på ramlagren. Efter det hjälper centripetalkraften till med oljetrycket ut i vevtapparna. Så ramtappens diameter har betydelse men inte slaget. ska man varva riktigt mycket så brukar man mata in oljan i centrum på veven. På så vis kan man sänka oljetrycket och spara den effekt som det ökade trycket ger i drivning av pumpen och det är en hel del.Kadett4wd skrev:En sak glömmer ni..
har man lång slaglängd ökar kravet på oljepumpen.
på samma vis ökar även kraven då det varvas mycket.
det är centripetalkraften det handlar om.
Samma kraft som utgör grund för dragningskraften på jordklotet.
Det blir tungt för oljepumpen att pumpa ut olja till vevlagret då det varvar mycket, eller rättare sagt blir hög periferihastighet.
Man kan till och med få oljestarvation på höga varvtal ute i lagren(opelmaskinen lider av det std), det ser man inte på oljetrycksmätaren.
För att övervinna det måste man ha tryck, hur mycket kan jag inte svara på, det måste räknas på.
vi måste således ha tryck nog att övervinna både centripetalkraften samt tryckuppbyggnaden i lagret pga 'skjuvning' för att kunna 'skölja genom' lagret med ny olja och därmed kyla.
Oljan i lagret bildar en hydrodynamisk kil som ökar i bärighet med ökad periferihastighet, samma funktion som vattenplaning. Så en lågvarvig diesel behöver stora lager och en högvarvig mc motor små. Periferihastigheten blir ungefär den samma.
Erland.