höja oljetryck i b230 med 16v topp

Diskussioner för erfaret folk
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

visst kan du ha fullt tryck på tomgång men då ska det vara en riktigt bra pump och fin olja.

Men om du har 1kg på tomgång och 5kg vid fullvarv så kommer du fortfarande ha 1kg på tomgång men kanske 7kg på fullvarv.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

skruva isär en olje pump och klura lite, då ser man att fjädern och kulan är en övertrycks ventil och om man inte har fullt tryck så är ventilen stängd och då spelar det ju ingen roll om den är ännu mer stängd liksom :)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja på tomgång får du inte upp trycker mer.
Där spelar skicket på delarna roll!

Eller dreva upp oljepumpen :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Nicklas.L.Jonsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: tor feb 25, 2010 4:44 pm
Ort: Finspång

Inlägg av Nicklas.L.Jonsson »

lite offtopic kanske men finns det olika modeller
volvo orginal pumpar?
Isåfall vilken är att föredra?
Nicklas Jonsson
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Inlägg av Ferken »

Krishell skrev:
Ferken skrev:Har en b204 motor, där är oljepumpens kapacitet ökat 20% mot b234
och jag har 4-5kg på tomgång.. 6-7 kg vid 5-6 tusen i varv
Er det sammatype pump som 234 har? eller er den intern som b230 etc?
liknade pump som b234 har.. dock bredare pumphjul och ändrad profil
Fredrik
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Finns två typer till b21-b230 en med små drev och en med större.
Den större finns i alla senare motorer sk "högfödespump"

Men i själva verket är det en std pump.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

En sak glömmer ni..

har man lång slaglängd ökar kravet på oljepumpen.
på samma vis ökar även kraven då det varvas mycket.
det är centripetalkraften det handlar om.
Samma kraft som utgör grund för dragningskraften på jordklotet.

Det blir tungt för oljepumpen att pumpa ut olja till vevlagret då det varvar mycket, eller rättare sagt blir hög periferihastighet.
Man kan till och med få oljestarvation på höga varvtal ute i lagren(opelmaskinen lider av det std), det ser man inte på oljetrycksmätaren.
För att övervinna det måste man ha tryck, hur mycket kan jag inte svara på, det måste räknas på.

vi måste således ha tryck nog att övervinna både centripetalkraften samt tryckuppbyggnaden i lagret pga 'skjuvning' för att kunna 'skölja genom' lagret med ny olja och därmed kyla.
janmoen
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tor dec 25, 2008 9:10 pm
Ort: Trysil, Norge.

Inlägg av janmoen »

Dette ønsker jeg at du forklarer tydelig for en som er uvitende i selv den mest elementære fysikk. Tviler ikke på at du har rett, men for meg virker det som effekten skulle bli motsatt ? At veivakselens rotasjon ville gjøre det enklere for motoroljen å komme ut til veivlagrene.
Som sentrifugen i en tvättmaskin f.eks.
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

janmoen skrev:Dette ønsker jeg at du forklarer tydelig for en som er uvitende i selv den mest elementære fysikk. Tviler ikke på at du har rett, men for meg virker det som effekten skulle bli motsatt ? At veivakselens rotasjon ville gjøre det enklere for motoroljen å komme ut til veivlagrene.
Som sentrifugen i en tvättmaskin f.eks.
Joda, men man må jo få olja INN i veiva, vet du... og da jobber den imot G-kreftene. :)
-Bjørn
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6999
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:En sak glömmer ni..

har man lång slaglängd ökar kravet på oljepumpen.
på samma vis ökar även kraven då det varvas mycket.
det är centripetalkraften det handlar om.
Samma kraft som utgör grund för dragningskraften på jordklotet.

Det blir tungt för oljepumpen att pumpa ut olja till vevlagret då det varvar mycket, eller rättare sagt blir hög periferihastighet.
Man kan till och med få oljestarvation på höga varvtal ute i lagren(opelmaskinen lider av det std), det ser man inte på oljetrycksmätaren.
För att övervinna det måste man ha tryck, hur mycket kan jag inte svara på, det måste räknas på.

vi måste således ha tryck nog att övervinna både centripetalkraften samt tryckuppbyggnaden i lagret pga 'skjuvning' för att kunna 'skölja genom' lagret med ny olja och därmed kyla.
Oljan jobbar bara mot centripetalkraften in i centrum på ramlagren. Efter det hjälper centripetalkraften till med oljetrycket ut i vevtapparna. Så ramtappens diameter har betydelse men inte slaget. ska man varva riktigt mycket så brukar man mata in oljan i centrum på veven. På så vis kan man sänka oljetrycket och spara den effekt som det ökade trycket ger i drivning av pumpen och det är en hel del.
Oljan i lagret bildar en hydrodynamisk kil som ökar i bärighet med ökad periferihastighet, samma funktion som vattenplaning. Så en lågvarvig diesel behöver stora lager och en högvarvig mc motor små. Periferihastigheten blir ungefär den samma.

Erland.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

ja så kan det vara, jag blev bara 'utbildad' i det här lite snabbt vid Verdi.
hursom helst så ska det vara tungt att få in det i vevaxeln juh högre man varvar.
janmoen
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tor dec 25, 2008 9:10 pm
Ort: Trysil, Norge.

Inlägg av janmoen »

Ja, det var det med slaglengdens innvirkning jeg ikke helt fikk til å gå ihop.
Skriv svar